Gå til innhold
Arkivverket

[#53761] Anna Kathrine Mortensen, f. 1885 Drammensområdet - en nøtt


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg klarer virkelig ikke å få has på denne nøtten:Anna Kathrine Mortensen, skal være født i mars 1885 i Drammen. Hun fikk datteren Lucie Kathrine 22.11.1905 (i Oslo), og var da gift Graff. Etter 1915 ble hun gift Moltzau.Hun var lyriker, kjent som Anna K. Graff Moltzau.Noen som kan bistå meg her; jeg famler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din kilde for at hun ble født i Drammen? Hva er kilden for at hun ble født i mars 1885? Hvor i Oslo døpte hun datteren Lucie Kathrine i 1905? Hvor tror du hun ble viet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei begge to, og takk til Anne for en særdeles god kandidat!Jeg hjelper en nær bekjent med denne familien, og det er denne som er kilden for at oldemoren Anna K. var født mars 1885 i Drammen, og at Lucie Kathrine var født i Oslo. Oppgitte årstall og datoer har stemt til nå.Se også denne: LenkeJeg har ikke funnet dåp, vigsel eller datterens dåp (tro meg, jeg har pløyet kirkebøkene i Oslo etter denne), har vært i kontakt med Nasjonalbiblioteket (siden hun var lyriker), Statsarkivet i Oslo, som henviser videre til Byarkivet, da jeg gjerne ville finne foreldrene i adresselister for Oslo rundt 1905, for å peke mot eventuelt vigselssogn og dåpssogn her.Men dette var en nyttig pekepinn, det var godt med friske øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ut fra hva jeg kan se om familien Anne peker på, fikk de blant andre disse barna, sikkert flere:Caroline Marie døpt 12.9.1869, LierKarl Andreas døpt 11.6.1871, StrømsøLudvig Martinius døpt 23.3.1873, StrømsøMathilde f. 1875 ihht. FT 1900Anna Katrine døpt 8.6.1884, TangenI døpen 1869 er mor oppført som Karen Andrine BUGGE, hvilket vel forklarer de to 'Kone Lina Bugge, Pike Elevine Bugge' som er faddere i 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du tror ikke det er Mathilde f. 1875 som er mor til Georg, da? Anna K. var jo bare 13!Ut fra hva jeg ellers kan se var Karen Andrine Olsdtr. Bugge døpt 23.2.1840, Tangen, Drammen, med foreldrene Ole Christian Ols. Bugge, f. 1813 i Arendal, og Marthe Karine Thomasdtr. Bugge født i Drammen. Her er familien i 1865 Lenke At Karen Andrine hører til her har jeg funnet i kirkeboka for Tangen.Disse Buggene er FS full av, men jeg vet jo ikke om det er rette Anna Katrine før jeg finner vigselen med Hans Maximilian Graff, og den har ikke dukket opp i Drammen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - min feil - hun fikk neppe barn som 13 åring. Du har ingen peiling på hvor i Oslo Anna Katarina bodde i 1905? Har du funnetr Lucie Karthines konfirmasjon? Lucie Kathrines ev. vielse? - Hennes fødested / dåpssted kan jo være oppgitt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

:)Nei, jeg har ikke konfirmasjon, men jeg vet at Lucie emigrerte til Gøteborg, fordi hun fikk barn som 19-åring der, i november 1924, og i 1925 flyttet hun tilbake til Oslo, da gift med Nils Eskil Forsberg f. 1893 i Gøteborg.Det jeg har om bosted, er følgende:I folketellingen 1900 bodde Max (Lucies far Hans Maximilian Graff), som da var elev ved den tekniske skole, fast hos mormor Nathalie Tvethe i Rådhusgaten 17 i Oslo. Akkurat under folketellingen var han midlertidig hos onkelen, overretssagfører Maximilian Christen Tvethe og kona Thora Marie i Bolteløkkens Alle 7, så han er talt begge steder.Ingeniør Hans Maximilian Graff reiste 15.04.1915 til New York på studietur alene, og ble visstnok borte, han bodde da i Thm. Heftyesgt. 41 III i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

For å presisere; med 'borte' mener jeg kun at han forlot familien, og at Anna K. giftet seg på nytt. Usikker på om dette var i forbindelse med USA-reisen i 1915, eller senere.Takk for nyttige innspill så langt, Jon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert klar over det, men et besøk i Oslo byarkiv, vil løse de fleste spørsmålene. Der kan du nokså enkelt finne ut:* Hvor familien bodde i 1905. Bla. via de kommunale folketellingene. Da får du samtidig en mye lettere jobb mht. å finne rett menighet for dåp / ev. vielse.* Byarkivet har jordmordkort. I disse kan du finne alle jordmorassisterte barnefødsler i byen 22. nov 1905. Da finner du nok også ut hvor Lucie Kathrine ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk igjen, Jon! Siden jeg er fanget på vestlandet, har jeg foreløpig bare kunnet skrive til byarkivet, men forhåpentlig svarer de etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo lyst til å finne dama da.... Du er brennsikker på at Lucie Katrine faktisk ble født i Oslo? Du er brennsikker på at hun ble født 22. nov 1905? Jeg har nemlig (som du) heller ikke funnet Lucie Kathrine blant døpte i Oslo fra 22. nov 1905 - 23. jun 1906. Har sjekka i følgende menigheter:BotsfengseletBroderskapets kirke (Unitarisk samfunn)Christi menighetDen Katolsk Apostoliske MenighetFørste MetodistkirkeDøvemenighetenFrogner*Gamle Aker*GarnisonsmenighetenGrønland*Jacob*Johannes*Kampen*Kristiania Bys ArbeidsanstaltKristiania TukthusNordstrand*Paulus*Petrus*RikshospitaletSageneTrefoldighet*UranienborgVestre Aker(Maridalen kapell)Vestre Aker(Nydalen kapell)Vestre Aker (Ullern)VålerengaØstre Aker*(* Menigheter der også døpte dissentere er sjekket.)------ Kirkebøker med døpte i Kristiania for 1905 er ikke tilgjengelige i :-Fagerborg.-Oslo Domkirke-oslo HospitalFor alt jeg vet er de fortsatt ikke avlevert til statsarkivet. --------------Det var ikke lett å finne henne nei...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Oj, tusen takk! For en kjempejobb! Jeg har nok vært igjennom det meste av scannet materiale her på DA, men veldig godt med nye øyne.Fødselsdato og år er jeg brennsikker på, og jeg har ingen grunn til å tvile på Oslo, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da har jeg for sikkerhetsskyld pløyet også Idd, siden Max Graff var døpt der, men verken vigsel eller dåp funnet der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da har jeg fått oppgitt at Ingeniør H.M. Graff i 1905 bor i Neuberggt. med to kvinner med etternavn Graff, en enke og en frøken.Han flytter en del gjennom årene, og har bodd i Observatorie gt. og Gyldenløves gt. før han i 1914 på, som du sa, bodde i Thomas Heftyesgt.I 1905 bodde onkelen, O.R. sakfører M. C. Tvethe også i Rådhusgt. 17, sammen med enkefru Nathalie Tvethe (som bodde der også i 1900, sammen med H.M. Graff - se 10 herover).Så får jeg finne hvilken kirke Neuberggt. hørte innunder, og se om Lucie Kathrine finnes døpt der rundt 22.11.1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hmmm. Det skal da være Frogner, men både Jon og jeg har vært igjennom døpte i Frogner allerede. Hvor ellers kunne vi finne en pike hvis far bodde på Frogner døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da har jeg fått litt info fra Statsarkivet i Oslo:Fra arkivet etter Olso folkeregister, serie Gift kvinner 1907:Anna Mortensen, født 20.03.1884 i Drammen Livsstilling og erverv.: Modepynt Indflyttet til Kristiania: 18.10.1905Bodde på Tangen, Drammen 01.01.1905Fra 01.01.1906 bodde hun i Bjølsensgt. 13 i KristianiaFra 01.02.1907 bodde hun i Thor. Meyersgt. 32, på Grünnerløkka.I en del av perioden mellom Bjølsensgt. og Thor. Meyersgt. bodde hun på 'ukjent adresse'.Fra 01.10.1907 bodde hun i Bogstadvn. 4.Hun 'giftet seg med Graff' (sic.) Det er mulig at forkortelse 'Ur.' (sic.) betyr Uranienborg, 19.11.(muligens 10)1907. Årstallet og dagsdato er tydelig, men måneden er utydelig. Jeg tror det er enten 11 eller 10.Det står ingen barn oppført på hennes Hovedkort, som er kilden for disse opplysninger.Vi har søkt etter Graff i serien 'menn flyttet ukjent adresse mellom 1906 og 1946', uten et postiv resultat. Sitat slutt.Så skulle det vel være mulig å finne vigselen, og komme noe videre?Barnet Lucie må, om ovennevnte stemmer, være født utenfor ekteskap et sted mellom Tangen, Drammen og Bjølsensgt. 13. Mor var innflyttet til Kristiania, høygravid, innen fødselen 22.11.1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.