Gå til innhold
Arkivverket

[#53767] Hans Petter Olsen/Helvig Andersdatter viet Skjeberg 4.okt.1822


Gjest Oddmund Rekstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Rekstad

Har funnet følgende om disse to: Viet 4.okt.1822 i Skjeberg, hhv. 36 og 30 år gamle. Sønnen Ole Petter døpt i Skjeberg 14.sep.1823. Flyttet til Berg 1826, begge 39 år gamle. Døpte datteren Kirstine Elisabeth 3.des.1826. Døpte datteren Marie 12.des.1830. Ved vielsen er det oppgitt hvor de kommer fra, men det klarer jo ikke jeg å tyde. I FT 1801 er det noen Helvig Andersdatter som kan være aktuelle, mens det kun er en Hans Petter Olsen i Østfold og en i Vestfold pluss noen lenger vekk. Kan noen hjelpe meg med opphavet til disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Jeg legger ut vielsen. Permanent sidelenke: Lenke , par nr. 17 Synes at det står Hans Petter Olsen ant. er fra Rakkestad, men nå er dessverre jeg ikke så veldig flink til å tyde, så håper du får flere forslag.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For meg så ser det ut som følgende (både ministerial og klokkerbok) ungk. Hans Petter Olsen, 36 år, ant? komet fra Rakkestad (fra Rakkestad prgj.) og pike Helvig Andersdt. 30 år fra Tram?myr under Tvedt? Forlovere lottebruker Svend Christensen Tvedt? og husmand Ingebret Thoresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en tjenestedreng Hans Peter Olsen Aas som står blant utflyttede fra Rakkestad til Skjeberg 1822, Attest fra første oktober 1822. Det eneste som ikke passer, er alderen. Han er 41 år. Kanskje han har mistet 5 år på reisen fra Rakkestad til Skjeberg?På høyre side nr. 25:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Utflyttede 1821-1823, side 604-605. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er han innflyttet til Skjeberg fra Rakkestad med attest av 31. august 1822, og nå er han 36 år og 'ikke bunden af Ægteskabsløfte'.På høyre side nr. 337:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Innflyttede 1822, side 319. Permanent sidelenke: LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Det hjelper med gravearbeid (man har jo ikke lov å si negerarbeid lenger): Rakkestad kirkebok 1814-1824, innflyttede 1821, side 650, nr, 10 høyre side Dreng Hans Peter Olsen, 35 år, Haandtering ????karl, fra Sverige (Sverrig, tror jeg), til Aamodt. Beklager at jeg ikke ennå er dyktig nok på PC til å legge ut lenke. Vi har jo en hjelpsom dame i emne 52189 Generelt som er dyktig til å spore opp folk i Sverige, men kun Sverige er vel litt tynt grunnlag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Forslag til tydning av tekst giftermål: Hans Petter Olsen 36 Aar, unk: komet fra Rakkestad.(mangler g-en. Unk=ungk=ungkar). Pige Helvig Andersdatter, 30 Aar fra Tranemyr under Tvete. Faddere: Lottebruger Svend Christensen Tvete og huusmand Ingebret Thoresen-mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Nei, har hittil ikke fått noe matnyttig ut av Tranemyr under Tvete, ei heller Svend Christensen og Ingebret Thoresen. Har heller ikke funnet Helvig innflyttet til Skjeberg etter 1815. Et problem med å lokalisere opphavet hennes, er at man ikke vet sånn ca. når hun er født - er det rundt 1787 eller 1792/93? Har kikket litt på fadderne til barna. Klarer ikke å tyde de til gutten, men til Kirstine har jeg kommet til Peder Olsen, Østtorp, Ole Pedersen, Birger Borgesen, Nordtorp, Anne Svensd., Ødeberg, Mari Johannesd., Østtorp og Ane Johannesd., Nordtorp (med forbehold om feil, selvsagt). Stusset litt på stedet Ødeberg - er dette en gård i Berg? Det finnes nemlig en Ødeborg på svensk side. Og fadderne til Marie har jeg fått til Christen Andersen og kone, og Brynild Larsen(?)og kone, alle fra Rokke. Ser gjerne at noen 'oversetter' navnene til Ole Petters faddere. Har fortsatt ikke lært meg å legge ut lenker, men kan faddernavnene hjelpe til å finne Helvigs herkomst? Og jeg lurer litt på om noen av Ole Petters faddere kommer fra Berg (Rokke). Han er jo døpt i Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei.Har lett litt i Skjeberg KB-er og fant denne dåpen i 1790. Kan dette være dåpen til 'din' Helvig Andersdtr mon tro Lenke ? (Nr 25)Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Burde være midt i blinken, Solveig, men hun er ikke sammen med foreldrene ved FT1801. Skal sjekke begravelser. Det er jo også en liten mulighet for at hun er i tjeneste, selv om hun er bare 10-11 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Ingen Helvig Andersdatter begravet i Skjeberg i tidsrommet 1790-1801 såvidt jeg kan se. Og egentlig kun en tjenestepike i Østfold som passer sånn noenlunde og det er på gården Korset Ødegaard i Rokke sogn i Berg. Hun er riktignok oppgitt å være 14 år, men de hadde da et litt tøyelig forhold til alderen dengang, spesielt hvis det passet dem. Er det noen som kjenner opphavet, evt. videre skjebne til den Helvig Andersdatter som var på Korset Ødegaard i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Lenkeoppskrift jeg har lært i dette forumet: Når du er inne i kirkeboksiden; Bildeinf. = ingen. Velg Øverste. Marker med v. musetast; permanent sidelenke-blir blå. Velg kopier med h. musetast. Lukk siden. Gå til innlegget du vil skrive. Trykk h. musetast og velg lim inn. Test lenken. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk for anvisningene, Rolf, Jeg skal prøve meg frem. Når det gjelder Helvig har jeg kun funnet en Helvig døpt i Berg i tidsrommet 1786-1791, og dermed blir den Helvig som er tjenestepike i FT 1801 stadig mer interessant. Synd det ikke er registrert inn og utflytting før 1815 i kirkebøkene for Skjeberg og Berg. Når det gjelder 'adressen' til Helvig ved vielsen i 1823 fant jeg ikke noen passende steder i FT 1801, men i FT 1865 finnes både søndre og nordre Trannemyr i Skebergdalen skoledistrikt, hvor det forøvrig også er fem Tveter-gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Huffda, glemte å nevne at faren til den Helvig jeg fant døpt 28.mars 1791 i Berg het Christen, så derfor er ikke hun interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Jeg har ikke gitt opp jakten på Helvig Andersdatters herkomst ennå.Fakta:1. Anders Eriksen og Anne Kiøstelsdatter døper sin datter Helvig i Skjeberg 4.apr.1790.2. Helvig Andersdatter gifter seg med Hans Petter Olsen i Skjeberg 4.okt.1822, og hennes alder oppgis til 30 år.3. I FT 1801 for gården Hafslund i Skjeberg er oppført Anders Eriksen, 61 år, hans hustru Anne Kiøstelsdatter, 48 år, og barna Torkild 7 år, Anne 4 år og Halvor 12 år.4. Finner ingen sønn av ovennevnte ved navn Halvor døpt i Skjeberg i tidsrommet 1788-1792 (fant derimot en datter Marie døpt 14.mar.1792 - skal sjekke senere om hun er død før FT 1801).5. Finner heller ingen Helvig Andersdatter begravet før FT 1801.6. Alderen på den Halvor som er nevnt i FT 1801 passer med Helvigs alder i 1801.Konklusjon: Det må være feil i FT 1801 og det skal stå Helvig i stedet for Halvor.Og nå vil jeg ha kommentarer !!!Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Oddmund. Ifølge family search dør Helvig den 25/9-1790.Foreldrer er Anders Eriksen og Anne kiøstelsdatter Skjeberg. Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk, Åshild. Jeg finner imidlertid fortsatt ingen Helvig Andersdatter registrert som død i tiden 1790-1801 i Skjeberg kirkebok, ei heller noen Halvor født 1788-1792 av Anders Eriksen og Anne Kiøstelsdatter. Finnes det noen annen dokumentasjon på dødsfallet enn familysearch?Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Beklager, Åshild. Kikket jo etter navnet Helvig Andersdatter, men i kirkeboken for Skjeberg under døde er Anders Dunderens datter, 1/2 år, registrert begravet 25.sep.1790. Så der røk den sjansen (søsteren Maria er også registrert som Anders Dunderens datter, begravet 6.nov.1792). Fortsetter å lete etter 'min' Helvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at du leter etter Helvig døpt 1790 med foreldre Anders Eriksen og Anne Tiøstelsdatter. Legger inn den Helvig som er nevnt i søskenflokken . Her dåp og oppgitt død også.Det kan jo være en feil i denne kilden? LenkeEllers fant jeg ved foreldresøk IGI følgende andre barn av ekteparet, alle født Skjeberg:Maria dpt 1792Torkel dpt 20 jul 1794Anne dpt 22 nov 1797 Disse skulle det være mulig å finne i digitale kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger in lenken til Helvigs dåp på nytt her: Lenke Se v. s rad 2, dåp nr. 25. Lesbart i 150% forstørrelse.Fant heller ikke fram til hennes død registrert i kirkebøker, så det kan være mulig at hun vokser opp og er den som senere gifter seg.Enig med din teori om at navnet er ført feil i 1801. mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Ekteparet Anders Eriksen og Anne Kiøstelsdatter får en ny datter døpt 1792: Maria Christine Helvig om jeg ikke leser feil. Hun kunne jo passe perfekt i alder med damen som er 30 år ved vielsen?Lenkese dåp 1792 høyre side , nr. 5.Da kan hun være oppkalt etter en eldre søster som er død før. Selv om vi ikke har funnet dødsfallet til nå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Hei, Gunn, og takk for interessen. Som du ser av innlegg (21) har jeg funnet begravelsene til Helvig og Marie. Ved Maries dåp har du nok lest litt feil. Etter navnet Marie står en f (faddere) som er Christine og Helvig Aslaksdøttre osv. Har som du skjønner igrunnen mistet litt av interessen for denne familien. Men jeg har ikke ikke funnet dåpen til sønnen Halvor som er med i FT 1801, men ikke hos familysearch. Og letingen etter riktig Helvig fortsetter. Det må da være mulig å finne ut hvor hun kommer fra. Finner henne ikke som innflyttet til Skjeberg etter 1815, men hun kan jo være kommet dit mellom 1801 og 1815 (alene eller sammen med foreldrene). Det er jo heller ikke sikkert at innflyttingen er registrert i kirkeboken.OddmundOddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.