Gå til innhold
Arkivverket

[#53784] Nils Larsen Aakvik i Herøy/Dønnaf. ca 1700 og Anne Hansdatter Øksningan


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Nils Larsen Aakvik som antageligvis er den Nils Larsen som var 1 år i 1700 på en husmannsplass under Aakvik i Herøy. Så hans far er antageligvis Lars Pedersen som var husmann i Barsidret under Aakvik i 1701, men Nils får senere sine barn døpt på Dønna. Så det trenger ikke å være han som var i Herøy, for Nils får senere døpt sine barn i Dønnes kirke. Jeg har tidligere søkt etter aner på Nils under tema 22870, men siden jeg har noen nye opplysninger på han starter jeg nytt emne. Jeg har funnet dette i tingboka for Helgeland 1723-1725, mikrofilm NT-667 på det ordinære høsttinget for Herøy og Alstahaug almume den 30.10.1724 holdt i Hellesvik:Jørgen Sverdrup har lovlig innstevnet Nils Larsen finnende(?) i Aagvig for begangne leiermaal med Anne Hansdatter i forbudne ledd, og det kommer etterhvert frem at hans farfar og Annes mormor var halvsøsken. Jeg har tidligere funnet barnet i kirkeboka som døpt:1)Ane Nilsdatter døpt i Herøy kirke Dom.9.p.trinit(13.08)1724. Faddere Jacob Hansen Øksningan, Ole Jonsen Innerodden, Adelus Danielsdatter, Barbro Pedersdatter Østbø, Maren Petersdatter Ytre Øksningan.På grunnlag av det som har kommet frem angående at Nils Larsens farfar og Anne Hansdatters mormor var søsken skulle jeg gjerne vite navnet på mor til Anne Hansdatter Øksningan, og videre mormoren. Siden jeg ikke har sikre aner på Nils Larsen her, så kan jo eventuelt navn på Annes mormor her bli en viktig brikke videre. I tingboka står det ikke at hun var fra Øksingan, men det står det under Publics Absolvenet i kirkeboka.Nils ble trolovet med Kirsten Jensdatter 3.pinsedag 1725 i Dønnes kirke, meng jeg har ikke greid å finne giftermålet. Kirsten levde fra ca 1688 til 1754. Barn som også er ført under emne 22870:1)Ingeborg Nilsdatter Aakvik døpt 4.søndag etter påske(11.05)1727.2)Jens Nilsen Aakvik døpt 5.paascatos(29.05)1734. Gift 1 i Nesna kirke Maria Besøkelsesdag(02.07)1753 med Maren Christophersdatter(ca 1710-gravlagt 08.11.1778).Jens ble trolovet 2 i Dønnes kirke Dom.Jubilate(25.04)1779 med Berit Larsdatter(døpt 23.03.1749 og fra Aacker). Disse er blant mine aner, og de ble gift 5.p.trinit(04.07)1779.3)Mickel Nilsen Aakvik døpt Palmesøndag(18.04)1734.Trolovet 22.05.1757 med Marit Olsdatter Aakvik.4)Ingeborg Nilsdatter døpt 13.p.trinit(15.09.)1737, og gravlagt Dom.Cantate(22.04)1742. Blant fadderne var Malena Larsdatter Sigerstad(kanskje søster av Nils?)Jeg har sett etter Nils Larsen ved manntallet 1701 for Herøy, Alstahaug og Nesna. Den som er er 1 år og på en husmannsplass i Aakvik i Herøy passer best, og de andre er fra 40 år og oppover i 1701. Nå vet jeg jo egentlig ikke når Nils skal være født, og har ikke funnet det i andre kilder.Jeg har greid å finne ut litt om Ane Hansdatter, og dette var sannsynligvis hennes far: Hans Jacobsen som var oppsitter i Ytre Øksningan i 1701 og 56 år. Ut fra skifte etter hans sønn Hans i 1737 i Øksningan og manntallet 1701 har jeg disse barna på han med ukjent kone:1)Jacob Hansen Øksningan født ca 1675, og 26 år i 1701. Han var i Einviken ved halvbroren Hans sitt skifte i 1737.2)Hendrich Hansen Øksningan født ca 1677, og 24 år i 1701.Ikke nevnt ved halvbroren Hans sitt skifte i 1737, hvis han ikke er blitt forvekslet med Ulrik.3)Michel Hansen Øksningan født ca 1693, og 8 år i 1701.4)Maren Hansdatter Øksningan som var i Bergen i 1737.5)Ane Hansdatter Øksningan som jo var den som fikk barnet i 1724, men i 1737 var hun i Bergen.6)Ulrich Hansen Øksningan som var i Hiertøen i 1737.7)Randi Hansdatter Øksningan gift med Johannes Kobberdal.8)Eli Hansdatter Øksningan gift med Peder Jacobsen Brevig.Så har Hans Jacobsen giftet seg pånytt igjen med Kirsten Hansdatter som er nevnt som mor i skiftet etter Hans i 1737. Barn med henne:9)Hermand Hansen født ca 1720, og 17 år i 1737.Nå er mine spørsmål:1)Hvem var aner til Nils Larsen Aakvik her?2)Hvem var den Lars Pedersen som var husmann i Barsidret i Herøy i 1701 gift med?3)Hvem var den Hans Jacobsen som var oppsitter i Ytre Øksningan på 56 år i 1701 gift med i sitt 1.ekteskap? Han kan jo også ha vært gift flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette blir visst aldri helt riktig, og det var selvfølgelig Nils Larsen Aakvik sin farfar og Anne Hansdatters mormor som var halvsøsken. På manntallet 1663-66 finner jeg en Lars Pedersen på 8 år som er husmann i Lilleaugar(?) i Herøy. Det vil jo da si at hvis jeg er på riktig vei her så het Nils sin farfar Peder. Anne Hansdatter har i såfall en mormor som var halvsøster av denne Peder.Skulle også ønske eksperthjelp til å tolke denne saken tingboka eller også kalt Justisprotokoll for Helgeland 1723-25, som er ført på side 124. Det er første gang jeg prøver med på tingbok på mikrofilm. Jeg er imidlertid 100 % sikker på at Nils Larsen Aakviks farfar og Anne Hansdatters mormor var halvsøsken. Akkurat det står det klart og tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo tatt utskrift av det som sto i tingboka om Nils, og da er det Nils Larsen Finnmo i Aakvik som forhøres. Var Finnmo en husmannsplass under Aakvik, eller er dette et navn Nils har med seg fra et annet sted eller en annen gård? Jeg ser ikke at den er nevnt ved manntallet 1701, og da bodde jo Nils og iallefall faren i Barsidret som jo da er ført som husmannsplass under Aakvik(hvis det er den samme Nils var 1 år i 1701, ble dømt for leiermål i 1724 og senere ble gift med Kirsten Jensdatter. Mye tyder jo på at det er den samme da). Det ser ut som om det var begges 3. leiermål.Jeg greier ikke å tyde så mye av det som ble dommen her, men Nils måtte iallefall i gapestokken under 2 prekener det ser ut for meg som om boten på han ble på 14 spesidaler, mens Anne måtte ut med 6 spesidaler. Det som står om gapestokken var ut fra en forordning av 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.