Gå til innhold
Arkivverket

[#53789] Oppslag i bygdebok for Tysnes, Holme


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Jeg forsøker å finne opphavet til Axel Olsen Sørholm, som giftet seg i Trondheim Domkirke 10.1.1828 med Mille Andrea Nilsd. Berg. Axel er da oppgitt å være 47 år, enkemann fra Tysnes, og faren er husmannen Ole Olsen Sørholm.Vielsen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-276>LenkeLysningen: LenkeI kirkeboka for Tysnes finner jeg ingen Ole Olsen som døper en sønn Axel i det rette tidsrommet. Men jeg finner i stedet at Ole Christensen Holme og Sissilia Axelsd. døper en sønn Axel 29.1.1781 Lenke. Videre finner jeg at Ole og Cicilia gifter seg 16.4.1776, men da kalles han Ole Olsen Lenke. I 1801 finner jeg dem på Kleiven, men uten barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

I registerbindet finner jeg en Ole Olsen Holma S.,Høviskeland. Bind 1 s.298.Holma Sør/Søndre? Jeg har dessverre bare bind 3 av Tysnessoga.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Du er på rett vei. Sørholm= Søre Holma. Ole Olsen S.Holma f 1742-1811 bodde på Holma til 1788. (Tysnes 1 side 206). Så flyttet de til Kleivo under Håviskeland.(Tysnes 1 side 298).Han ble gift i 1776 med Sisilia Akselsdatter Ø. Beltestad br. 1: 1741-1815 Barn:1 Ola 1777-1846 2 Stine 1779-1779. 3 Aksel 1781- . Nr4 Stine 1786-1786. Alis 1788-1792. Hilsen Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Tusen takk for svar, Agnar og Siw. Da kan jeg vel gå ut ifra at det er rette dåp jeg har funnet. Står det mer om familien i bygdeboka? Kan man finne Sisilias foreldre på Beltestad? Og er det mulig å finne hven Axel var gift med første gang? Jeg må nok låne bøkene på biblioteket snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

I registerbindet står en Sisilia Akselsdotter, Beltestad Ø, og jeg finner også en Aksel Johannesson Beltestad Ø (bind 1 s.618), så det er kanskje mulig at du vil finne noe om hennes forfedre i bind 1.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Tysnes 1 side 298: Han fikk datter Akseline f.d. 1801 med Anna Størksdatter Uggdal br.11.Han bodde i Bergen i 1804. Matros. Tysnes 1 side 618: Aksel Johannesson Beltestad f.o. 1712-1741 gift 1735 med Stine Hansd. Færavåg gmlt. br. 4 f.o. 1702-1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.