Gå til innhold
Arkivverket

[#53795] Hva menes med 'Vigværing'?


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar noen ganger kommet bort i dette ordet i min leting i kirkebøker (første del av 1700-tallet og i kirkebøker fra Vestfold) Det kan for eksempel står slik ved en dåp: Døpt for Anders Vigværing ......Har på følelsen at Vigværing står for en som kom fra kysten av Bohuslen eller deromkring. Men jeg har ikke peiling egentlig:-) Så jeg lurer på om det er noen som vet hva det står for.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En vigværing er en person fra Vigen.Og med Vigen mener oftest strekningen mellom Svinesund og Oddevold, dvs den nordre halvparten av Båhuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Strekningen fra Svinesund til Oddevold ble geistlig kalt Vigen prosti (inntil 1800-tallet) og rettslig delt i Nordervigen og Søndervigen med flere sorenskriverier. U rettslig sammenheng ble navnet Vigen avskaffet på midten av 1990-tallet. Men som lagtinsnavn gikk Vigen helt sør til Gøteelva. Når jeg har kommet over navnet på sognene som vigværingene var født i, har mine eksempler ikke ligget lenger sør enn området nord og vest for Oddevold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei ToreTusen takk for forklaringen.Jeg har truffet på dem i kirkebøkene for både Tjølling og Sandeherred i Vestfold.Igjen tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.