Gå til innhold
Arkivverket

[#53811] Oppslag i Lom bygdebok på Qvamme - Marsteen


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Hei er det noen som har bygdeboka for Lom tilgjengelig?Det gjelder Bridt Olsdatter Qvamme. Jeg tror hennes bestemor er Bridt Olsdatter Krogstad.Og Halvar Syvertsen Qvamme. Det jeg er spent på er om hans far er Marsteen og moren Qvamme. I 1740 blir Halvar Syvertsen Marsteen konfirmert, og da lurer jeg på om han er synonymt med Halvar Syvertsen Qvamme.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

På side 614 i BB for Lom, bind 3, under Nordgard Kvamme g/bnr 57/3 står:'Marit Jonsdotter f.ca. 1715, d. 1790. Gift 1748 med Hallvor Syverson f.ca. 1725 på Sygard Marstein g/bnr. 66/1, d. 1775.'Marit var datter til Jon Østensen Kvamme d.ca. 1733, gift med Gunhild Andersdtr. f.ca. 1676, d. 1744. Hun var yngst av tre søsken: ei Marit f.ca. 1704 gift til Vågåsarøygard, og Østen f.ca. 1706 som overtok gården, men ga den fra seg i 1749 til den yngre søstera Marit og svogeren Hallvor Syversen fra Marstein. Hallvor var sønn til Syver Erlandsen Marstein f.ca. 1679, d. 1755, gift 1703 med Kari Hallvorsdatter. De hadde forøvrig barna Mari f.ca. 1705, Erland f.ca. 1718 og Mari(t).Finner ikke noen Brit Olsdtr. Kvamme. Når levde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei, og tusen takk for flott respons.Bridt Olsdatter får 3 uekte barn. 1735 barnet Marit leiemål med Syvert Amundsen Russer. Faddere: Friz Arnbachen, Ole Krogstad, Magdalena Krogstad, Synnev Krogstad, Brita? Krogstad.Barn 2 med Barn 2 Marie født 1748. Leiemål med Peder Olsen Borgen som ennå ikke konfirmert. Faddere: Lars Olsen Hougen, Syver Rasmussen Borgen, Anne ibd.. Tore Marsteen. Rønnoug ibd.. Så begår hun og Halvar Syvertsen Kvamme leiemål i 1753, de får sønnen Ole. Det står at han er enkemann ved føste innskriving, i andre at han er gift.Etter dette får de to barn til. Jon i 1755, Faddere: Syvert Borgen, Ellef Marsteen, Bertil Akrust, Anne Qvamme og Ing??? Wang??Og Marie i 1759 Faddere: Kari Borgen, Gabriel Vagefar? Mari Bøe og Karen Qvamme.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ah - Det står under samme henvisning som øverst i forrige innlegg, at 'Hallvor fekk med Brit Olsdotter f. 1734 på Nørdre Lyngvesøygarden g/bnr. 18/2, sonen Ola f. 1753. Sjå Søre Øyjordet g/bnr. 131/6.Under Nørdre Lyngvesøygarden - Storøygarden, g/bnr. 18/2 i BB for Lom, bind 1, side 297:Ola Olsen f.ca. 1706 i Laingi g/bnr. 14/1, d. 1755. Gift 1734 med Marit Johannesdtr. f.ca. 1709 på Uppigard Bøje i Skjåk, d. 1766. Bygselskontrakt på Øygarden 1751. Dei er i kyrkjeboka førte som gardbrukarar i Laingi i 1730- og 1740-åra, men det er usikkert om dette er rett. Ola lyste i 1754 odel til Laingi på tinget.Born: Brit f. 1734 - neste brukar. Johannes f. 1739, d. 1766. Embjørg f. 1742 og Ola 1747-1748.Brit Olsdotter f. 1734, d. 1805 på Frøysehågån. Gift 1766 med Hallvor Person f.ca. 1730, d. 1782. Dei tok truleg over drifta da dei gifta seg. Frå før hadde Brit med Per Olson f.ca. 1732 på Sygard Krøkje g/bnr. 58/3, dottera Mari f. 1747, d. 1748. Med Hallvor Syverson f.ca. 1725 på Sygard Marstein g/bnr. 66/1 fekk ho sonen Ola f. 1753. Sjå Søre Øyjordet g/bnr. 131/6.Brit og Hallvor Person fekk borna Anne f. 1767, Marit f. 1769, Johannes f. 1771 og Ola f. 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Under Laingi g/bnr. 14/1 i BB for Lom, bind 1, side 274 står om Ola f. 1706: Sjå Nørdre Lyngvesøygarden g/bnr. 18/2.Om foreldra: Ola Olson d.ca. 1719. Gift med Brit Olsdotter f.ca. 1684 på Sve i Vågå, d. 1743. Born: Åse f.ca. 1704, Ola f.ca. 1706, Ola f.ca. 1710, Hans f.ca. 1714, Marit f.ca. 1717 og Oliva f.ca. 1719.Det var vel denne Brit fra Sve i Vågå du 'jaktet' på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Aud,Det vil altså si at Bridt Olsdatter Krogstad som dør i 1743 er mor til Bridt Olsdatter. Det rimer. I Alta holder Krogstad, Qvamme og Strande fra Ringebu sammen. Og Olive er et navn som går igjen i alle generasjoner fram til 1900-tallet.Ved to anledninger er Bridt Olsdatter innført som Qvamme. Var hun av Kvamme på farsiden. Jeg ser at det ved noen anledninger er en Ole Kvamme som står fadder på barn i Lom i det aktuelle tidsrommet.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Altså: Den Brit f. 1734 som fikk barn med Halvor Syversen Sygard Marstein, var fra Nørdre Lyngvesøygarden el. Storøygarden.Brit var datter av Ole Olsen Laingi og kona Marit Johannesdtr. fra Uppigard Bøje i Skjåk. Disse to fikk bygselkontrakt på Nørdre Lyngvesøygarden el. Storøygarden.Foreldra til Ole Olsen Laingi var Ole Olsen Laingi gift med Brit Olsdtr. fra Sve i Vågå. Det er denne Brit som døde i 1743, og hun var altså farmor til Brit som fikk barn med Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stein Ole Kjær

Gry - ser ut til at hardt arbeid og ukuelig pågangsmot har gitt resultat. Har vi endelig funnet Ole Halvorsen Qvammes rette opphav?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Stein.Dette er nok det riktige opphavet. Og det er interessant at barnet heter Qvamme, men ikke foreldrene. Derfor var det nok vanskelig å finne. Faren heter Marsteen og moren Bridt Olsdatter Lyngvesøygarden.Dette har jeg fått fra Aud Sandbu, Sel:Det står under samme henvisning som øverst i forrige innlegg, at 'Hallvor fekk med Brit Olsdotter f. 1734 på Nørdre Lyngvesøygarden g/bnr. 18/2, sonen Ola f. 1753. Sjå Søre Øyjordet g/bnr. 131/6. Under Nørdre Lyngvesøygarden - Storøygarden, g/bnr. 18/2 i BB for Lom, bind 1, side 297:Ola Olsen f.ca. 1706 i Laingi g/bnr. 14/1, d. 1755. Gift 1734 med Marit Johannesdtr. f.ca. 1709 på Uppigard Bøje i Skjåk, d. 1766. Bygselskontrakt på Øygarden 1751. Dei er i kyrkjeboka førte som gardbrukarar i Laingi i 1730- og 1740-åra, men det er usikkert om dette er rett. Ola lyste i 1754 odel til Laingi på tinget.Born: Brit f. 1734 - neste brukar. Johannes f. 1739, d. 1766. Embjørg f. 1742 og Ola 1747-1748.Brit Olsdotter f. 1734, d. 1805 på Frøysehågån. Gift 1766 med Hallvor Person f.ca. 1730, d. 1782. Dei tok truleg over drifta da dei gifta seg. Frå før hadde Brit med Per Olson f.ca. 1732 på Sygard Krøkje g/bnr. 58/3, dottera Mari f. 1747, d. 1748.Med Hallvor Syverson f.ca. 1725 på Sygard Marstein g/bnr. 66/1 fekk ho sonen Ola f. 1753.(Ole Halvorsen Qvamme) Sjå Søre Øyjordet g/bnr. 131/6.Brit og Hallvor Person fekk borna Anne f. 1767, Marit f. 1769, Johannes f. 1771 og Ola f. 1775.Morfar til Bridt Olsdatter f. 1734: Ola Olson d.ca. 1719. Gift med Brit Olsdotter f.ca. 1684 på Sve i Vågå, d. 1743. Born: Åse f.ca. 1704, Ola f.ca. 1706, Ola f.ca. 1710, Hans f.ca. 1714, Marit f.ca. 1717 og Oliva f.ca. 1719.Faren til Ole kom fra Sygard Marstein og het Halvor Syvertsen Marstein født rundt 1725. Foreldrene hans het Syvert Erlandsen Marstein født ca. 1679-død 1755 og Kari Halvorsdatter.Aud Sandbu, SelPå side 614 i BB for Lom, bind 3, under Nordgard Kvamme g/bnr 57/3 står: 'Marit Jonsdotter f.ca. 1715, d. 1790. Gift 1748 med Hallvor Syverson f.ca. 1725 på Sygard Marstein g/bnr. 66/1, d. 1775.' Marit var datter til Jon Østensen Kvamme d.ca. 1733, gift med Gunhild Andersdtr. f.ca. 1676, d. 1744. Hun var yngst av tre søsken: ei Marit f.ca. 1704 gift til Vågåsarøygard, og Østen f.ca. 1706 som overtok gården, men ga den fra seg i 1749 til den yngre søstera Marit og svogeren Hallvor Syversen fra Marstein. __________________________________________________________ Det er nok på dette tidspunktet at Kvammenavnet kommer inn i Ole Halvorsens liv.Så begge foreldrene til Ole Halvorsen Qvamme gifter seg på hver sin kant etter å ha barn sammen. Og som du skjønner har han en haug med halvsøsken jeg ikke helt har styr på ennå.Ole Halvorsen Qvamme har ei tante på morsida som heter Oliva. Jeg har hele tida trudd dette navnet ble arvet fra Kopperstadslekta, men det er altså fra begge sider.Her er barna til Ole Halvorsen Kvammes halvsøster Mari, som i 1801 er død.LenkeHilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hei Gry, vet husker ikke helt hvor du kommer inn på Ole H. Qvamme, men jeg kommer inne via Birthe Marie Olsdatter Qvamme som ble gift med Gjert Mathisen.Jeg har ennå ikke funnet ut hvor Ole's kone Ane Marie Hansdatter kommer fra. Har du noe her?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Stein Ole.Jeg kommer inn gjennom første kull, Halvor Olsen Qvamme, og hans datter Olive.Når det gjelder Ane Marie Hansdatter. Jeg har oppdaget at endel av det som ligger på Registreringssentralen er feil avlest fra kirkebøkene, slik som i dette tilfelle:Mons Viggüren gift med Berith Kirstine Hansdatter i Talvik 1800 er skrevet inn som Mons Vigfussen i Registreringssentralen. Han står også fadder og er der skrevet inn som Viggüren. Mange av de som kom fra gården Vigøren i Sogn og Fjordane hadde midlertidige boplasser der, og de som kalte seg Vikøren var ofte ikke i slekt.LenkeMye er utelatt registrert i Registreringssentralen, så det kan lønne seg å gå gjennom de orginale kirkebøkene. Ofte finner jeg en tråd hos andre gifte - døpte enn de jeg er ute etter, som jeg nøster i, slik som med Erich Jørgensen Krogstad. Men det gjør jo arbeidet mer omfattende når man ser på alle døpte / gifte i en periode.Har sett gjennom alle kirkebøkene lagt ut for Stjørdal - Overhalla også fadre i de aktuelle periodene og finner ikke spor av hverken Kopperstad eller Qvamme der.Det står jo at Qvamme, Kopperstad og Strande kom fra Trøndelag, og det er jo for så vidt riktig. De stoppet nok en periode i Trøndelag før de reiste videre til Alta. Erik Jørgensen Krogstad var innom Lesja og giftet seg. Å reise i den tida var nok krevende, og opphold for å tjene litt var kan hende nødvendig.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.