Gå til innhold
Arkivverket

[#53815] Aner til Brynjulf Haagensen og Pernille Evensdatter i Troms ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

viser til temaene 53707 og 53570 slik at det kommer i sammenheng med dette.Brynjulf Haagensen og Pernille Evensdatter skal være foreldre til Pernille Brynildsdatter født i 1800 som er gift med Johannes Larsen som ble født døpt 2 mai 1802 han fra Selnes.Disse ble gift i 1825har tittet på FS på Brynjulf og Pernille og der blir alder på disse ca 20 år i forskjell på folketelling 1801 for 1931 Lenvigs på gården Forhaabningshougen. Der er Alderen på Brynjuel Haagensen satt til 45 år og hans kone Evensdatter til 38 år. FINNES DET FLERE LEDD BAKOVER PÅ DISSE ? mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg har vel det meste av opplysninger om denne familien. Brynjulf Haagensen Landet, Nordre Osen, f. på Midtskogen i Øvre Rendal, 1754, begr. i Malangen i Troms, 23.06. 1811, gift i Åmot, Hedmark, 24.10. 1787, m. Pernille Evensdatter Helset, Stange, Hedmark, døpt 07.10. 1757, begr. i Lenvik, Troms, 19.09. 1807. De hadde 8. barn, og nr. 6. som du spør etter : Pernille Brynjulfsdatter, f. i Lenvik, Troms, 27.07. 1800, d. i Balsnes, 22.02. 1853, gift, 24.04. 1825, m. Johannes Larsen Rimsaasen, Balsfjord ( Vefsen/Loppa), f. i 1801, d. som fattiglem i Kaafjordbunnen, 05.06. 1870. Johannes Larsen, var sønn av Lars Kjeldsen, som tidligere enkemann, hadde vært gift med med Pernilles eldre søster, Dorthe Brynjulfsdatter, ( men hun var altså ikke mor til Johannes ).Håper dette er til hjelp. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Brynjulf og Pernille kom fra Ringsaker på Hedmark. Nils Halstensen hadde begynt å rydde plassen Guldhav i nedre del av Målselva (Lenvik Prestegjeld) i 1792 og plassen Forhaabningshougen i 1799. Men denne siste plassen overtok Brynjulf omtrent umiddelbart. Pernille døde 44 år gammel i 1807, og straks senere også Brynjulf. Familien måtte nok da forlate plassen. Eldste sønnen Haagen ble bygselmann på Bakkeby i Malangen. Johannes Larsen var gift bare en gang, men hans far Lars Kieldsen var gift hele tre ganger. Det var barn som levde opp fra alle tre ekteskapene, så det er en stor etterslekt. Lars giftet seg i 1799 med Ide Bergithe Nilsdatter fra Røsnes i Grøtsund. Hun var født i 1766 av foreldre Nils Rasmussen og Anna Ediasdatter. Lars og Ide hadde barna: Kield 1799 og Johannes 1802. Samme året døde Ide. Nå hadde Ide vært på Selnes alt i 1792, for da fikk hun den uekte sønnen Nils med Ole Kieldsen, en yngr bror av Lars. Lars giftet seg så i 1804 med Marith (Martha) Olsdatter fra Tromsø. Hun døde i 1818. I 1819 giftet Lars seg med Dorothea (Dorthe) Brynjulfsdatter. Jeg vil anta at Dorthe hadde kommet til Selnes som tjenestejente. Hun var født på Ringsaker omk. 1792. Det ble to av døtrene fra det siste ekteskapet, Elen og Hansine, som kom til å dele hjemplassen på indre Selnes. Der levde Dorthe som kårenke ennå i 1865. Johannes Larsen var gift bare en gang, med Pernille Brynjulfsdatter i 1825. Hun var født på Forhåpningshaugen i 1800, og var en yngre søster av Dorthe. Så far og sønn ble gift med to søstre. I 1815 var Pernille hos sin bror Haagen på Bakkeby, men så har hun nok kommet til sin søster Dorthe på Selnes De første par årene bodde Johannes hjemme, men i 1828 ble han bygselmann på løpenr. 208B (nordre del) på Balsnes. Ingen av deres barn ble på plassen, da alle flyttet over fjorden til Strømmen. Deres etterslekt ble spredt over hele landet, til USA, og til og med Sør-Afrika. Pernille døde i 1853. I 1858 sa Johannes opp sin bygsel og flyttet til sine barn. Det er skifte etter Elen Larsdatter på indre Selnes i 1912. Hun var enke, satt i uskiftet bo og hadde ingen livsarvinger. Av hennes søsken var det da bare søsteren Hansine som var i live. Så i dette skiftet får man kjennskap til hele hennes store slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det som står i innlegg 2) om Johannes Larsen: 'Rimsaasen/Vefsen/Loppa/fattiglem' kan ikke være rett. Johannes bodde som kårmann hos sin sønn Lars Johannesen i Strømmen (Tromsøysund) i 1865. På flere av nabogårdene satt han barn som brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Kan det ha sneket seg inn årstallsfeil her på Johannes Larsen, eller er det to stk Johannes Larsen.( Vefsen/ Loppa). Vefsen er jo i Nordland fylke, mens Loppa skal vel være i Troms el Finnmark fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

'Vår Johannes Larsen' har ikke noe med Vefsen eller Loppa å gjøre. Kaarmand og enkemand Johannes Larsen døde i 1870 i Strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Uansett hvem som er hvem, så har jeg hentet mine opplysninger fra Statsarkivet i Tromsø. Til Alvin Andreassen kan jeg si, at Brynjulf Haagensen vokste opp på ( Landet ), Nordre Osvik, i Nordre Osen, Åmot, i Hedmark. Dette området hørte da til Trysil. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Da forholder jeg meg til det som du sier Thorbjørn angående dette.Jeg skriver at Johannes var fra Balsfjord.Det blir vel det mest riktige å gjøre. Hvor finner jeg mere opplysninger om ( Bygdebøker)Brynjulf og Pernille. Jeg takker for hjelpa så langt. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Osen bygdebok, kom ut den 6. oktober nå i år, men har vel kanskje ennå ikke nådd til Statsarkivet Hamar. Her vil du finne dette under Nordre Osvik, side 528-530. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Er greit å vite det.Blir vel ei bok som ikke blir distribuert til Unit i Trøndelag dette m det første. Mvh Rolf M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du kan nok trykt skrive at Johannes var fra indre Selnes i Balsfjord. Der var også hans far Lars Kieldsen født, og der kan slekta følges videre bakover. Det kan nok være rett det som skrives om Haagen og Pernille, og om hvor de kom fra. Det har jeg i det hele ikke undersøkt, men da jeg nevnte Ringsaker var det for å gjøre oppmerksom på at Haagen og Pernille kom 'utenfra'. Og om datteren Dorothea står det at hun var født i Ringsaker. Det kan nevnes at i skifte i 1912 etter Elen Larsdatter står det mellom annet: 'Avdød bror Johannes Larsen, Balsnes', så nevnes hans barn. Jeg kan nevne at en bror av min oldemor var gift med Elen Larsdatter, så jeg kjenner relativt godt Elens slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Til Rolf Magne Kirkbakk. Hvis du gir meg din postadresse, kan jeg ta papirutskrift av denne familien og sende til deg. Brødrene Jon og Brynjulf Haagensen, reiste fra Osen med sine familier nordover til Malangen i Troms i 1797. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ja dette er greit. Jeg har nå tatt utskrifter om disse familier, og skal sende det til deg. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.