Gå til innhold
Arkivverket

[#53826] Rødøy: Nordlands første slektsgransker?


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Jeg har gått gjennom store mengder dokument etter rødøyfjerdingen Per Hellervik (1862-1953). Fra like før århundreskiftet og frem til sin død bodde han i Mo i Rana og ble på mange felt en kjent skikkelse.I mengden av dokument fant jeg omfattende notater innen gårds- og slektsgranskning, og disse var svært forseggjorte og systematiske. Nå skal jeg skrive en artikkel om denne mannens gjøren og laden, og lurer på om han kan utropes som Nordlands første slektsgransker. Selvfølgelig er jeg kjent med Wilhelmine Brandt, men hun var bergenser bosatt i Kristiania. Hun utga sine granskninger først i tidsskriftet ”Nordlands Trompet” i 1890.Så jeg spør om noen vet om personer fra og bosatt her i Nordland som tidlig startet med systematisk slektsgranskning.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk for tipset. Den oppgitte årboka har jeg ikke for hånden og vet derfor ikke om den oppgir Mikal Jakobsen som slektsgransker. Jeg har en 26 siders kopi av Jakobsen kalt ”Rødøe gjeld, dets kirker og prester med videre.” Det er en artikkelserie i Helgeland Blad fra 1922. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Han skreiv både generell historie og slektshistoriske skrifter. Årboka nevner kanskje mest de første, men jeg har et par av de genealogiske utredningene hans, den største om Lockert-slekta, som han kartla fra 1600-tallet til først på 1900-tallet. Kjell Jacobsen i Mosjøen veit mer om MJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Hellervik og Jakobsen synes å være noe samtidig. Jeg skal senere gå gjennom store mengder nye dokument og brev etter Hellervik. Da skal jeg se nøye etter om det har vært noe korrespondanse mellom de to. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.