Gå til innhold
Arkivverket

[#53830] Bruken av navnet Rachel i Hedmark/Gudbrandsdalen på 1500-1600 tallet


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det kjent om navnet Rachel forekommer på 1500 og 1600 tallet i Gudbrandsdalen. Så langt kjenner jeg til at navnet ble brukt første gang hos datter til Samuel Frandsen Bø (f.ca.1616) i Øier. Samuel hadde visstnok broren Kristoffer Frandsen Li som også skal ha hatt en datter med navnet Rachel. Navnet virker så sjeldent, at en annen forekomst av navnet Rachel i samme område sannsynliggjør slektskap.Det er også interessant om noen kjenner til navnet brukt andre steder i landet.Se forøvrig tema 51962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Selvsagt har jeg ikke oversikt over alle som heter Rakel på Hedemarken, men den eldste jeg vet om er Rakel Nilsdatter som fikk barn utenfor ekteskap med Tommes Olsen Sterud. Barnet ei datter fikk navnet Anne. Ellers har de fleste jeg vet om med navnet Rakel rot i Øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Rakelnavnet er svært mye brukt i Sunnfjord de siste hundreårene - Jølster, Førde og Kinn.De første jeg har registrert med dette navnet er:En Nils Christensøn (Lystrup?), toller og fogd i Sunnhordland 1612-1618 - som var gift med Rakel Andersdtr. død ca. 1622.Christen Reinholtson Vibdorph som var gjestgiver på Sandane, klokker og også brygger i Bergen. Han var gift med ei Rakel Rasmusdtr. født ca. 1680.Vi har også Jacob Willumson Smith født ca. 1686 som var gift med Rakel Salvesdtr.Rachel Poulsdtr. Anker født ca. 1613 i Danmark gift med Peter Baltserson.Rachel Ivarsdtr. Ravn født ca. 1533 i Danmark gift med Hans Ivarson Anchersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til innlegg (1). Hvorfor skulle en annen forekomst av et sjeldent navn tyde på slektskap? Hvordan vet vi om navnet var sjeldent på denne tida som vi antakelig bare kjenner navnet på noen få prosent av kvinnene som levde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ble litt sterkt å bruke ordet sannsynliggjør i innlegg 1. Det jeg er ute etter er å finne mulige slektninger av Samuel Fransen Bø f.ca.1616. At noen heter Rachel på 15-1600 tallet betyr absolutt ikke at de nødvendigvis er i slekt med Samuel, men sjansene er gode for det ( i nærområdet).For meg virker det som om navnet Rachel kommer til Øier med brødrene(?) Samuel og Kristoffer Franssønner og det ser ut til at navnet derifra har spredt seg utover til flere slekter i nærområdet.Utifra oppkallinger i slekta mener jeg det er sannsynlig (men selvfølgelig ikke nødvendigvis riktig) at farmor eller oldemor på farsiden heter Rachel. Dette gjelder hvis Samuel og Kristoffer er halvsøsken slik det har vært antydet. Er de helsøsken kan navnet også ha kommet fra morsiden.Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg opp i mangel på tilgang til bedre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Christian Hellum

Så tilfeldigvis ditt innlegg idag. På min Farmors side har vi Rachel Iversdatter Nerlien f/1. mars 1832 i Ringebu og d/19.mars 1893 i Lillehammer. Senere er Rachelnavnet brukt i familien ved flere anledninger. Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har en Rakel Olsdatter som kanskje var født rundt 1560. Hun var gift med Svend Gundersen Sørsdal i Lier, Buskerud, som kanskje var født rundt 1560.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.