Gå til innhold
Arkivverket

[#53831] Sogneprest i Inderøy ca. 1850-55


Gjest Gunnar Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Ellingsen

Kan noen fortelle meg hvem som var sogneprest i Inderøy ca. 1850-55, og kanskje også hvor han hadde vært prest tidligere (og gjerne etter Inderøy også)?Med vennlig hilsen, Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Hjertelig takk for raske svar! Jeg tror Franzen kom seinere enn ca. 1850-1855, og det er dette tidsrommet jeg først og fremst er opptatt av.Men lenken til Franzen i 1865 var likevel interessant, for den bekrefter at prestegården i Inderøy var på Lid, og det var dit oldemor mi kom fra Lesja i det tidsrommet jeg nevnte ovenfor. Familietradisjonen vår sier at hun var i tjeneste hos presten i Lesja som så flyttet til Trøndelag et sted, og det er denne tradisjonen jeg prøver å konkretisere. Hun giftet seg nemlig i Inderøy i november 1854. Det kan imidlertid ikke ha vært Hadeln Bull, siden han kom til Inderøy allerede da oldemor var bare 9 år gammel.Som sagt: Takk for tilbakemeldinga!Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Iver v. H. Bull, 1799-1885, var sokneprest til Davik i Nordfjord 1825-1828, Grytten i Romsdalen 1828-1844, deretter i Inderøy 1844 til han tok avskil 1863. Han døydde i Trondheim. Kjelde: 'Stamtavle over den trønderske slægt Bull, N. R. Bull, Kra. 1886.(Forfattaren Nils Rosing Bull var bror til I. v. H. Bull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Hjartans takk også til namnebroren min på sørsida av fylkesgrensa for nyttige opplysningar om Bull og prestegjerninga hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg ser i dagregisteret i ministerialboka at sokneprest I. Bull fungerte ut 1864. J. N. Franzen heldt 'sin Tiltredelsesprediken' 15. jan. 1865, han døydde i embete 28. des. 1868, 61 år gl, begr. 5. jan. 1869.Så ei retting til mitt innlegg (6): Forfattaren til 'Stamtavle....' etc., Nils Rosing Bull, var ikkje bror til I. v. H. Bull, men brorsonen hans, altså son til Daniel Moldenhawer Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.