Gå til innhold
Arkivverket

[#53839] Hjelp til oppslag i bygdebok for Åmodt, Hedmark, gården Vivelstad


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Tarald Eriksen 1698-1767 og Ingeborg Pedersdtr.1715-1807 giftet seg i Åmodt 06.10.1735.Jeg tror at minst en av dem kom fra gården Vivelstad.Familien flyttet til Tynset hvor de slo seg ned på gården Taraldstea(Synnate).Der finner jeg Ingeborg som enke med sønnen Erik Taraldsen 1742-1804 i 1801.Lenke Jeg skulle gjerne ha visst om bygdeboken har opplysninger om opphavet til Tarald og Ingeborg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Åmot bygdebok for Vivelstad søndre (bind 1 side 513) viser at Ingeborg var datter av Peder Olsen Vivelstad 1685-1754 gm Anne Jonsdatter Ottershagen 1683-1752. Peder var fjerde kjente slektsledd på Vivelstad.Ingeborg giftet seg i 1735 med Tarald Eriksen Vestgaard og ble i 1736 brukere på Vivelstad nordre, men hadde den bare til 1750. Da solgte de til Ingeborgs to brødre. De ga føderåd til Ingeborgs foreldre og tok på seg å dekke deres gjeld!De fikk fem barn: Jøran i 1736, Anne i 1739, Erik i 1742, Marit i 1745 og Peder i 1748.Det står mye å lese om slekten til Ingeborg i bygdeboka, men ikke noe mer om opphavet til Tarald. Jeg kan evt kopiere opp sidene å sende til deg.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Åmot bygdebok bind 1 omhandler Vivelstad. Her står det at Tarald kommer fra Vestgård, mens Ingeborg er femte ledd på Vivelstad. Tarald var leilending på Vivelstad 1736 til 1750. De fikk 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask bistand til Steinar og Sverre. Jeg er absolutt interessert i opplysningene om Ingeborgs slekt. Om du vil sende den pr. post er adr. min: Lægdesvingen 81, 5096 Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Vestgård er i grend i Stor-Elvdal, den sydligste garden er Søstu Vestgard, som ligger like nord for Stor-Elvdal kirke. Gårdene er omtalt i Bygdebok for Stor-Elvdal av Anders Fosvold (1935) bind 2. Det er flere Tarald på Vestgård, men jeg finner ikke noen Tarald Eriksen. Men det er flere husmannsplasser og boka har lite om de som bodde der.Mvh. Tore Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Tore for hjelpen.Det er vel nettopp det som er problemet med mange bygde/ættebøker, at husmenn er ofret svært lite oppmerksomhet. Og det er jo litt leit, når man tross alt har å gjøre men en stor gruppe mennesker som hadde stor betydning rundt om i bygdene. En del av disse menneskene var jo husmenn på samme plassen gjennom generasjoner.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei SteinarEr du så grei og mailer dette til meg også? Tarald og Ingeborg er også mine forfedre. Å finne mer på Tarald har jeg gitt opp, å evt finne mer på Ingeborg vil være svært interessant. Min e-mail er: grete(punktum)joraas(alfakrøll)lyse(punktum)net På forhånd hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Da er vi over i bind 2 for bygdeboka, på Ottershagen Søstu. Hun er datter av Jon Halvorsen (1657-1740) og Ingeborg Ottersdatter.Det er et par slektsledd til bakover her også.Kan skanne inn disse sidene også og sende over.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Som en kuriosiet kan det nevnes at Anne er grandtante til min tiptiptipp oldemor. Barnebarn av hennes bror Otter./S ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Ifølge innlegg 17, i tema 45993, hadde Tarald Eriksson, 1698-1767, en bror Erik Eriksson Westgård, 1710-1783, som kom til Hornset i Rendalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.