Gå til innhold
Arkivverket

[#53843] Holmvik i Beitstaden / Malm


Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

I mine leten etter forfedre gåpr jeg videre fra Adolf Olsen f 1851 som var bosatt på Hallaren på Frøya. Foreldrene heter Ole Andersen f 1815 gift med Magdalena Pedersdatter. Dem var bosatt på Bagen i Holmvik, og hadde barna Anton f 1843, Adolf f 1851 og Martin f 1853. iflg folketelling i 1865. Lenke Jeg finner dette ikke i Malmboka. Kan noen hjelpe meg. I malmboka står det om en som heter Ove Andreasen Søråsen som var født 1832 g m Margrethe f 1829.Kan noe hjelpe meg å finne bosted til Ole Andersen Holmvik og Magdalene Pedersdatter samt å finne deres foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 2 på högre side f. i 1816 er vel muligens Magdalena Pedersdtr: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Beitstad, Ministerialbok nr. 741A02 (1804-1816), Kronologisk liste 1816, side 70-71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16434&idx_id=16434&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den 16/3 - 1816 ble et 'uægte' barn, Ole Andreassen födt (högre side)Moren er Olava Olsdtr (greier ikke å tyde hvor hun kom fra) og faren er Andreas Pedersen. Det står noe mer her, kanskje andre er flinkere til å tyde (helt ytterst til högre, ca midt på siden) Tror det står 'pigens andre leiermaal'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte å föye til at det var på samme side som jeg fant Magdalene: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Beitstad, Ministerialbok nr. 741A02 (1804-1816), Kronologisk liste 1816, side 70-71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16434&idx_id=16434&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det er mulig at det står Elnen eller Elden for Olava Olsdtr.To kandidater til Peder Sivertsen: En var 16 år i 1801: LenkeEn var 6 år i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Synest det står Bardall etter Magdalena Pedersdtrs foreldre.Finner en Andrianna Guttormsdtr 15 år i ft 1801 for Stod: LenkeEneste jeg fant i fylket som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Stod finner jeg en Guttorm Andersen med kone Malena Jakobsdtr, Malena og Magdalena ble brukt om hverandre på den tiden. Meget mulig at dette er Andriannas foreldre: LenkeDessverre ser det ikke ut for at kirkebökene for Stod er skannet for dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Når det gjelder bosted for Ole Andersen og Malena Pedersdatter, så står det riktignok i folketellinga for 1865 at de bodde på Bågen under Vestre Holmvik, men i Malm-boka finner en dem under Melan (s. 225). Ved folketellinga i 1875 (hefte utg. av Beitstaden historielag) er de oppført under Mælen. De tre sønnene bodde også der, Anton: Tømmermann, snekker. Adolf: Hjelper foreldrene. Martin: snekker.Det står i Malmboka at Ole og Malena tidligere hadde hatt plassen Småvollan under Strømnes (s. 209). Der kan du lese litt om foreldrene til Ole Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.