Gå til innhold
Arkivverket

[#53845] Oppslag bygdebok for Orkdal i Sør-Trøndelag, gården Barboe


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, hadde jeg satt stor pris på et oppslag som kan belyse hvem ekteparet Iver Arntsen og Marit Ingebrigtsdatter var. Jeg har registrert tre barn av paret. Tollef ca.1751, Marit 1754 og Guro 1761. Men jeg vil tro de hadde flere barn.Her er forøvrig Ivar og Marit i 1762 ekstraskatten for Orkdal.LenkeSønnen Tollef ble gift i 1781 med Jonetta Jensdtr. Kipper. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Mjøen

Iver Arntsen var sønn av Arnt Arntsen og Guru Andersdatter på Berbu i Orkdal - Iver er nevnt i skifte etter Guru i 1761. Guru var g.1 m. Fredrik Ingebrigtsen Berbu (f.1670).Marit Ingebrigtsdatter (f.1726, d.26.10.1794) var datter av Ingebrigt Sivertsen Opøyen (d.1755) og Marit Olsdt. (f.1693, d.08.12.1788) på Oppøya i Orkdal. Ingebrigt og Marit ble gift 02.07.1724.Mvh Ketil Mjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for et flott bidrag. Er der nevnt noen årstall på Arnt og Guru bortsett fra at Guru vel døde i 1761 siden det var skifte etter henne? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Står det noe i boken hvor Arnt og Guru kom fra? Jeg finner Fredrich Ingebrigtsen som stesønn av Tollof Olsen på Barboe i 1701-manntalletLenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen kan fortelle meg hva bygdeboken for Orkdal sier om Arnt Arntsen og Guru Andersdtr.Kan Arnt være den vi finner på gården Hougen, 7år gammel?Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Mjøen

Bygdeboka gir dessverre ikke noe svar på hvor de kom fra. Under Nedre Berbu (b.III s.330) står det at 'Tollev sat med garden i 1714. I 1715 har stesonen hans, Fredrik, teke over. I 1718 sat atter ei enkje, Guru Olsdt. med garden. Ho gifte seg oppatt med Arnt Arntsen. Dei to sat som leilendingar til madame Treschow udi Amsterdam i 1723'.Sjekket kirkeboka for Svorkmo i Orkdal og fant Arent Barboe og kona Guru Arentsdatter gravlagt samtidig 22.02.1761. Arnt ble 71 år, 9 uker og 5 dager gammel - dvs. f.ca.1690, og Guru 79 år, 9 måneder og 7 dager - dvs. f.ca.1681.Guru blir kalt både Olsdt., Arentsdatter og Andersdatter, men det siste er sannsynligvis rett: I skiftet i 1761 er Guru kalt Andersdatter. Da hun ble forlovet med Fredrik Berbu 22.04.1708 ble hun kalt Guru Andersdatter Monset. (Har ikke funnet noen Anders på Monset i 1701-tellingen.)Guru hadde barn i begge ekteskap - med Fredrik Berbu hadde hun: 1. Ingebrigt som bodde i Nordland i 1761 2. Anders som bodde i Trondheim i 1761 3. Ane, f.1713 g.m. Ole Olsen Mjøen i Meldal. 4. Ingeborg, f.1721, d.1789, g.1745 m. Jørgen Eriksen Opøyenog med Arnt: 5. Fredrik, d.1775, g.m. Brynhild Ingebrigtsdt. Opøyen. Bosatt på Årlivoll i Orkdal. 6. Iver, g.m. Marit Ingebrigtsdt. Opøyen. Bosatt på Berbu. 7. Marit, g.m. Endre Kjellsen Metlimoen i Orkdal.Selv er jeg etterkommer av både nr.4 Ingeborg og nr. 5 Fredrik. mvh Ketil M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for nye fine opplysninger. Nå er vel ikke årstall alltid helt å stole på i gamle kilder. Dersom Guru satt som enke i 1718, må Ingeborg enten være født på den tiden, eller hun er fra ekteskapet med Arnt.Og 1701 manntallet er jo nettopp det, kun menn.Om gården Monset er korrekt, så kan jo faren være død før 1701. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hei. Nå ble jeg litt nysgjerrig her også. Har noen av dere oversikt over barna til Iver og Marits datter Guro? Har henne som gift med Anders Johnsen Moe og oppført med seks barn. Sønnen Jon er en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Heidi.Her må nok andre hjelpe deg. Det er Iver og Marits sønn Tollef jeg har hatt interesse av, så jeg har kun registrert at Guro levde fra 1761-844. Jeg er i farta ikke sikker på hvor jeg har dødsåret fra heller. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anna Nilsen

Hei Rune,Lurer litt på om den Tollef du nevner (f. ca 1751) kan være den samme som den Tøllev Berboe jeg har funnet i Trondheim i 1801. Han var da 50 år og gift med Jonetta Klet.Har funnet disse ved å spore de fra etterkommere i Finnmark. Har lett i kirkebøkene - men har egentlig ikke klart å finne noen sikker link hverken til Orkdal (Tøllev Berboe) eller til Buvika (Jonetta Klet).Synes navnene og årstallene er litt mye av en tilfeldighet, men ser jo av b.boka for Orkdal (og ditt innlegg) at Tollef ble gift med en Jonetta Jensd. Kipper.Hører gjerne fra deg (eller andre) om synspunkter på om dette kan være det samme ekteparet??Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Anna: Jo, Tollef Iversen Berbu, sønn av Iver Arntsen og Marit Ingebrigtsdatter, er den samme som ble gift med Jonetta Jensdt. Klet eller Kipper. De ble gift i Orkdal 14.6.1781.Jonettas foreldre er Jens Jonsen Klet, /ca. 1723-1796) og kona Guru Iversdt.. De ble gift i Domkirken i Trondheim 4.4.1784.Jeg har disse folka i min base, og du kan få en oversikt over det jeg har hvis du vil.Heidi: Jeg har også oversikt over barna til Iver og Marits datter Guro. Jeg har også seks barn av Guro og Anders. Du kan få en oversikt over dette om du ønsker.Jeg har imidlertid ikke noe om opphavet til Arnt Arntsen eller kona Guru. Følger derfor interessert med i denne debatten.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Anne.Ja, der kom Inger meg i forkjøpet. Hun har tydeligvis de samme opplysningene som meg. Jeg har heller ikke funnet noe mer videre bakover.Men det kan vel ikke stemme at Jens Jonsen og Guru Iversdtr. ble gift i 1784? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Jeg vet ikke om jeg har oversett noe og at andre har nevnt dette, men i følge mine oversikter, er det Anders Jonsen Moe, f. 1752 på Svorkmo, sønn av Jon Jonsen Moe (1702 - 1782) og Mali Størkersdatter Garberg (1712 - 1780), som en gang rundt 1780 blir gift med Guru Iversdatter Berbu f. 1761/62, og kjøper Berbu, Gnr. 184 av sin svoger Tollev Iversen Berboe. Anders Jonsen Moe er 4. generasjon etter den kjente orkdalspresten Jon Jonsen (c. 1580 - c 1660). mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nei, du har helt rett, Rune. Jeg har byttet om de to siste siffrene i årstallet. Det skal være 4.4.1748. Beklager.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Til Inger B; Vil jo svært gjerne få en oversikt over det du har. Min mailadr. er annas-n@online.no så håper på mer info fra deg. Min link til denne familien er Andreas (f. 1792) som flyttet til Finnmark. Om du er interessert i denne grenen kan jeg kanskje hjelpe deg litt på vei. Til Bjørn F; At du mener orkdalspresten Jon Jonsen er innblandet også her var litt spesielt å høre. Det er andre gang jeg hører om han fra deg på innlegg jeg har svart på, og det gjelder to helt forskjellige grener av familien som begge er 'inngiftet' fra hver sin kant. Artig. Verden er jo ikke så stor egentlig.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Lensmann Jon Jonsson Moe f 1702 hadde i første ekteskap sønnen Jon Jonsson Moe fkr 1730.Lensmannen J.J.M. ble annen gang g i 1743 med Marit Størkesdatter Garberg f 1712.Jeg har ingen barn anført.Bjørn Flor mener at Anders Jonsen Moe f 1752 er sønn av Marit f 1712 og J.J.M. f 1702Kan det være at han er sønn av J.J.M. fkr 1730 ?J.J.M. f 1702 finnes på min Hjemmeside.http://leskjerv.seria.no/aner/0002/1440.htmVennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke noe nytt å bidra med her. Og selv om debatten har sving over på en sidegren i forhold tikll mitt opprinnelige spørsmål, følger jeg debatten fortsatt med stor interesse. Takk til alle som bidrar med å holde liv i debatten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har følgjande om slekta på Berbu:Arnt Arntsson Berbu f. ca 1693. Han vart gift ca 1722 medGuri Andersdotter Berbu f. ca 1682. Guri var enke etter Fredrik Ingebrigtsson Berbu da ho gifta seg med Arnt. Onkel til Arnt, Tollef Olsson Haugen var stefar til Fredrik og hadde også dreve garden en tid. Guri vart kalla Monset da ho gifta seg med Fredrik, men opphavleg var ho fra Åmot (søster til Gjertrud Andersdotter Åmot gift med Lars Olsson).Barn som Guri hadde med Fredrik;A. Ingebrigt f. ca 1710. Flytta til Nordland.B. Anne f. ca 1713. Ho vart gift med Ole Olsson Nermjøa i Meldal.C. Anders f. ca 1715. Han busette seg i Trondheim.D. Ingeborg f. ca 1718. Ho vart gift med Jørgen Erichsson Oppøya.Borna til Arnt og Guri;E. Fredrik f. ca 1723. Han busette seg på Laushus i Meldal.F. Iver f. ca 1725. Sjå seinare!G. Marit f. ca 1727. Ho vart gift med Endre Kjellsson Metlimoen. Iver Arntsson Berbu f. ca 1725. Han vart gift 11. okt. 1750 på Svorkmo medMarit Ingebrigtsdotter Opøien f. ca 1726.Iver og Marit kjøpte i 1751 Nedre Berbu for 320 r.d.. Det var stefar til Iver, Ole Svendsson Sliper som var selgar. Skylda på garden hadde vorte nedsett fleire gonger pga. elveskade. Borna til Iver og Marit:A. Tollef døypt 1. august 1751. Folket på Berbu måtte ha meint seg framom dei fleste andre i bygda. Når storfolk skulle gifta seg, gjekk vigslinga føre seg i heimen, utan lysing på førehand slik som for vanlege folk. Tollef følgde denne skikken og vart vigd 14. juni 1781 på Berbu med Jonetta Jensdotter Kipper, truleg ei byjente. Tollef, som hadde kjøpt begge gardsnr. av Nedre Berbu av far sin, selde heile eigedomen til svogeren, Anders Jonsson Moe og flytta til Trondheim.B. Marit, døypt 2. mars 1754 på Svorkmo. Ho vart gift med Størcher Jonsson Moe døypt 11. okt. 1754 på Svorkmo. 13 born.C. Guru døypt 2. febr. 1754 på Svorkmo. Ho vart gift med bror til søstra sin mann, nemleg Anders Jonsson Moe, og som nemnd tidlegare kjøpte dei Berbu av Tollef.Da Iver og Marit selde garden til Tollef i 1772 tok dei seg eit skikkeleg kår. M.a. skulle dei ha 6 mål åker og foring til 4 storfe og 12 småfe. Iver vart gravlagd 24.12.1792, medan Marit følgde etter 26.10.1794, begge på Svorkmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser at fødselsåret for Størcher Moe har vorte feil. Han var født (døypt) i 1750, ikkje 1754.Elles til Leiv Skjerve (17). Etter mine notater, så hadde lensmann Jon Jonsson Moe f. 1702 (b. 23.07) 7 born i ekteskapet med Jødda Ellevsdotter Ljøkell og 6 born i ekteskapet med Marit Størcherdotter Garberg.I første ekteskapet var det:A. Eli b. 23.02.2727. Gift i juni 1744 med Iver Olsson HoltenB. Jon b. 13.02.1729. Gravlagd 06.03.1729.C. Johannes b. 23.04.1730. Gravlagd 06.05.1731.D. Ellev b. 13.07.1732. Han var gift med ei Ane Handotter og budde på Brattli.E. Jon b. 27.02.1735. Gift 24.07.1767 på Svorkmo med enka på Solås, Dordi Pedersdotter. I deira dagar var det velstand på Solås.F. Ingeborg b. 05.05.1737. Eg veit ikkje kven ho var gift med, om ho var gift. Ved skiftet etter faren er ho omtala som Ingeborg Asbøl.G. Johannes b. 23.08.1739. Han vart gift 15. juni 1760 i Orkdal med Kari Olsdotter Asbøl. Dei budde først på Asbøl, men flytta seinare til Hermolia.Born som Jon Jonsson Moe hadde med andre kona, Marit Garberg.H. Valborg b. 20.04.1745. Døydde som born.I. Jødda b. 26.02.1747. Ho vart gift 25.09.1768 med Andreas Larsson Asbøl. Andreas var ein høgt respektert mann i heimbygda. M.a. var han varamann ved valgmannsvalet i 1814. Presten Coldevin kalla han også 'bondens læge'.J. Størcher, b. 15.09.1748. Han døydde som born.K. Størcher b. 11.10.1750. Han vart som tidlegare nemnd gift med ei dotter på Berbu.L. Anders b. 24.09.1752. Slik som bror sin vart også han gift med ei av Berbudotrene.M. Valborg b. 26.06.1757. Ho vart gift 17.06.1777 med Tron Berntsson Rønningen. Dei vart gardbrukarar på Rønningen.Det er ymse meiningar om Jon sin innsats i bygda både som lensmann og på andre område. M.a. valde han storfolket si side den gongen almugeskulen skulle innførast, - dei som hadde råd å halda huslærarar for borna sine. Han motarbeidde slik presten Tarald Ross som kjempa med å krevja inn skuletoll og fattigtoll i bygda. Jon og meiningsfellane hans såg på almugeskulen som eit utidig påfunn og kanskje hadde han det heller ikkje lett, då orkdalingane var av dei som kjempa hardast mot dette påfunnet frå styresmaktene si side. Hugs det var ikkje nokon stønad frå staten å ropa etter den gongen. Alt måtte betalast av bygdefolkert sjølve.Det får vel vera nok på dette sidesporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Finn for nye flotte bidrag, hvorav særlig innlegg nr.19 var av stor interesse for meg.Du skriver at Tollef Olsson var onkel til Arnt Arntsen.Om dette var på hans fars side, må faren ha vært en Arnt Olsson, og var det på morens side var hun altså en Olsdatter.Kan dette bringe oss nærmere en løsning på opphavet til Arnt? Og finnes det mere opplysninger om Tollef på gården Haugen?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan jeg kanskje delvis svare på mine egne spørsmål. For på gården Hougen finner jeg i 1701 den da 51 år gamle Arnt Olsson med sønn Arnt på 7 år.Og samme sted i 1666 finner jeg Olle Tollefsen 60 år med sønnene Tollef 15 år og Arnt 9 år. Sier bygdeboken noe om hvem Olle eller Arnt var gift med? Forøvrig antar jeg at det er den sammme Arnt Olsson som ble gravlagt 13.06.1707 med bosted Hougen ved verket. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I følgje notane mine, så var Arnt Arntsson Berbu f. ca 1693 son til Arnt Olsson Haugen f. ca 1657. Kona hans var Ingeborg Arntsdotter Asbøl f. ca 1656. Dei hadde 3 kjende born, Ole f. ca 1688,Arnt f. ca 1693 og Anders f. ca 1697.Ekteparet hadde truleg døtre også, men dei kjenner vi ikkje til. Arnt og Ingeborg dreiv garden Haugen ved Svorkmo kring århundreskiftet 1700. I 1723 var det kome ei ny slekt på garden og borna til Arnt og Ingeborg var spreidde rundt om på andre gardar. Vi veit ikkje når Arnt døydde, men Ingeborg døydde på Berbu i 1731 og vart gravlagd 14. oktober same året.Far til Arnt Olsson var truleg Ole Tollefsson Haugen f. ca 1606. Denne Ola og kona som vi ikkje kjenner namnet på, dreiv garden Haugen ved Svorkmo i Orkdal. Vi kjenner til dei to sønene, Tollef f. ca 1650 og Arnt f. ca 1657. det er truleg Tollef som sit med Berbu frå 1698 til 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, da gikk vi vel litt forbi hverandre. Du bekrefter at det jeg skrev i innlegg nr.22 stemmer. Og du svarte på spørsmål nr.2 om hustrus navn.Og jeg antar fortsatt at det var Arnt Ollsson son døde i 1707.Takk igjen for flott bistand.Mvh, Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Her var det kommet mange nye opplysninger som var spennende lesning.Har nettopp startet letingen etter disse personene, så er redd jeg går inn på et sidespor igjen i forhold til det opprinnelige spørsmålet, men synes allikevel det er bedre å ta det her enn å opprette en ny tråd.Har søkt litt i gamle emner og har funnet endel som jeg ser flere her er kjent med fra før (nr 4075, 4544, 7919, 19831). Siden disse ligger flere år tilbake i tid, har dere kanskje i ettertid funnet ut av hvor Jonetta Klet som ble gift med Tollef Barbo kom fra? Ser av Ingers innlegg (12) at hennes foreldre var Jens Jonsen Klet og Guru Iversdtr. og at de ble gift i Trondheim.Har funnet ut at Klet er et gårdsnavn fra Buvika, men vet jo ikke om dette er relevant. Buvika hørte vel til Byneset på den tida? Ser av tråd 4544 at Jonettas søstre (Karen) ble gift Klemetsaune - som vel er på Byneset (uten at det behøver ha noen betydning).Lurer også litt på om 'etternavnet' Kipper kan ha noe med farens yrke å gjøre? At han evt var bødtker?Ellers har jeg bare en liten betraktning til Finn Olderviks innlegg (19) hvor han nevner i forbindelse med Tollefs giftermål med Jonetta, at 'folket på Berbu måtte ha meint seg framom dei fleste andre i bygda. ....) Ved søk i forlikskommisjonen for Trondheim finner jeg Tollef i en rekke saker, så det ser ut til at han kanskje både var en hissigpropp og hadde litt dårlig styring på økonomien. Litt artig å finne slike ting - selv om det ikke alltid stiller forfedrene i det beste lys så gir det litt mer 'kjøtt på beina'.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.