Gå til innhold
Arkivverket

[#53847] Hvem er anene til Lars Kielsen gift med ide Birgeta Nilsdatter i Troms ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hvem er anene ( Foreldre og besteforeldre) til Lars Kielsen (f ca 1765)gift med Bergite Nilsdatter fra Røsnes i Grøtsund.( tema nr 53815)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f11902&gardpostnr=19&personpostnr=819&merk=819#ovre>Lenke blir husbondens moder og hennes broder nevnt. Det er Abelona Pedersdatter, enke, 63 år, og Søren Pedersen, 60 år. Den 4.12.1763 var det en Abelone Pedersdatter som ble gift med Kiel Olsen Selnæs, se her i 1763 LenkeLars Kielsen er født ca. 1765 i hht. 1801-tellingen. Jeg har funnet en Lars Kielsen, sønn av Kiel Olsen Selnæs, som ble døpt i Tromsø i 1768 (se til høyre) Lenke.I avskriften til Salsten av kirkebøker for Tromsø vil du se at det er en Kiel Olsen på Selnæs som får flere barn. Noen av disse er døpt på 1750-tallet. Det var en Johannes som ble døpt i 1755 – innført i kirkebøka som Kiel Olsens barn av Selnes (se til venstre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mulig jeg har ordlagt med litt knotete. Men det jeg har villet vise er at Kiel Olsen Selnes ble gift med Abelone Pedersdatter i 1763. Kiel Olsen har en sønn til dåpen i 1768 som heter Lars. Kiel Olsen og Abelone kan eventuelt være moren og faren til Lars Kielsen. Abelone Pedersdatter er enke på Solness (det er vel Selnes?) i 1801 og jeg mener å se av tellingen at hun er mor til Lars Kielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg ser det nå. Kirkebøkene er ikke enkle å tyde heller når jeg ikke er vant til å tyde såpass gammel skrift,men jeg vet å spørre. Finnes det noe data på Kiel Olsen og Abelone Pedersdatter om hvor disse evt stammer fra.Kanskje jeg skal stille det som et eget spørsmål for jeg tror at disse har avstamming fra kanskje Sverige mulig jeg tar feil om dette.Mulig det står noe om disse i bygdaboka for Balsfjord eller noe annet som er på Folkebibl i Trondheim eller Univbibl Takk skal du ha for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Manntallet 1769 for Selness i Tromsø prestegjeld:Selnæs Kiel Ols. bruker 50Selnæs Abelona Pedersd. kone 33 'og Hst.'Selnæs Johannes Kiels. barn 14Selnæs Lars barn 2Selnæs Kirstina barn 12Selnæs Maren barn 4Manntallet 1763 for Selness:SELNÆSS :Benific: Søren Hans: MHustrue KSøren Sørens: BPeer Sørens: BArne Larsøn TKaren Olsd: P Kiel Olsøn MAnders Anders: BAbelona Persdr: PPeer Larsøn Mog Hustru KSøren Perss: BMaria Persdr: BThomas Persøn Hog Hustrue HSom du ser er Kiel og Abelona ennå ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.