Gå til innhold
Arkivverket

[#53852] Tiptipoldeforældre i Moss


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Vielse: Ungkarl og Jæger Peder Pedersen Sletmoen blev gift 17.12.1815 med Karen Sophie Hansdatter, som ifølge indflytningsliste var kommet til Moss fra Hobøl i maj 1815 (tjenestepige). I 1814 kommer ifølge tilgangsliste i Hobøl Peder Pedersen fra Moss, og bliver tjenestedreng på Ørebro, en plads under Bærø. Muligvis efter endt militærtjeneste? De fik 6 børn, og ved børnenes dåb står Peder som maler, på Sand, eller også er deres adr. Sletmoen på Sand. Børnene: Hans Christian, f.7.11.1816, Adolph f. 13.5.1818, Anne Marie, f.4.9.1820, Martine, f.25.10.1825, og tvillingebørn Lars og Martine, f.21.5.1829. Lars dør 9.mdr. gammel på Sand i Moss. og der er en anmærkning: Drengen født i Søelægd Raden No.21, Hjemmedøbt af Gjordemoder Margrethe Olsen paa Moss jernværk. Hvor er Peder Pedersen og Karen Sophie født? Kan heller ikke finde Peder eller Karen Sophie døde? Peder skulle ihvertfald leve efter 1850, i følge et barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er vigselen, par nummer fire på høyre side: LenkeTyding av kråketærene ville kanskje gi mer? Står der virkelig Sletmoen? Og så står det i ...? 28 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7519&idx_id=7519&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Dåpen til Hans Christian. Der går far klart frem som Peder Pedersen Sletmoen, ja, men hva står etter Sletmoen?Og blant fadderne er der jo flere som kan være i slekt med disse; Larine Hansdtr., Hans Hansen og Anne Pedersdtr.Adolph: LenkeAnne Marie: LenkeMarthine: Lenke Her dukker det opp en Peder Hansen.Lars og Marthine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Heidi Tusind tak for dine svar. Ved vielsen står der Ungkarl og Jæger Peder Pedersen Sletmoen, Moss, 29 Aar. Ved Hans Christians dåb står der: Søn af Peder Pedersen Sletmoen, Maler. Det er vel hans erhverv? Larine og Hans kan jo være søskende til Karen Sophie, og Anne Pedersdtr. søster til Peder. Jeg har ledt efter dem siden 1992! Karen Sophie er vistnok confirmeret i Hobøl 1807 og bor da på Tassebakken under Lyshoug gård.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Hei Annelise.En liten opplysning.Den plassen Peder ble tjenestedreng på i 1814 het Orebru (ikke Ørebro), som var en plass under Bærø.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Annelise, det var ikke mye hjelp i innspillene fra meg, du har jo det meste, men jeg fattet interesse for saken din fordi jeg er oppvokst i Moss, og heter Slettemoen. Jeg har ikke aner i området, så jeg kjenner ikke kildene så godt, men jeg vet at det ikke er noen Slettemoen, Sletmoen, Sletmo eller lignende gård der i nærheten, så Peder er nok tilflytter 'langveis' fra.Kanhende om du skriver til Statsarkivet i Oslo (statsarkivet.oslo@arkivverket.no), så har de en oversikt over militære ruller, hvor Peder kan være inn eller utskrevet fra et jegerkompani i området?Forøvrig ser jeg at Larine Hansdtr. er fadder, men senere en kvinne ved navn Anne Larine Jensen - dette kunne jo være (Anne) Larine Hansdtr. gift Jensen? Larine er også et såpass uvanlig navn, at det kan være et interessant (og enklere) spor å følge, som Karen Sophies søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis hun var 22 i 1815 og 15 i 1807, skal hun være født 1792-93.Der er en Karen Sophia døpt 14.4.1793 i Aas, Akershus, far: Hans Andersen Trejder (jeg leser ikke det hele): LenkeMen Trejder-navnet har vi ikke sett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Der er en Larine Hansdtr. døpt i Hobøl 3.1.1802, datter av Hans Danielsen og Maria 'Svigebol' (FS), men hun er vel for ung til å være fadder allerede 1816.MEN, her fant jeg en Anne Larine Hansdtr. gift 21.7.1811 med Erich Jensen fra Fredrikstad. Det er nok damen som senere dukker opp som fadder!! Se lysning: LenkeOg cautionist var Hans Gulbrandsen, som forøvrig får datteren Karen Sophia, med Berthe M. Gerhardsdtr. i 1815. Nevner det, i fall det er slektsskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når det gjelder Sletmoen, så er nærmeste Sletmoen i Nannestad, Akershus, like nord for Oslo, etter hva jeg kan se.Garden Sletmoen er ikke nevnt i 1801, men lå like i nærheten av Breen, gårdsnummer 112 i 1900.Eneste aktuelle Peder Pedersen der i 1801: LenkeHan er døpt fra Amundrud i 1789, foreldre da oppført Peter og Siri. Ser ut som Amundrud er et stykke fra Qværnskjøen, hvor Siri oppholder seg i 1801, men at Qværnskjøen ikke er så lange stykket fra to gårder som heter Moen Syndre og Moen Nordre.Men her er jeg ikke kjent i geografien i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Erich Jensen og Anne Larine Hansdatters barn:Jens Edvard, døpt 29.09.1811, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7513&idx_id=7513&uid=ny&idx_side=-41>LenkeJon Edvard, døpt 19.11.1813, LenkeHelene Elisabeth, døpt 21.5.1818, LenkeJeg ser ikke at Peder eller Karen Sophia dukker opp som faddere blant disse, men et par av de samme fadderne dukker opp blant Karen Sophia og Anne Larines barn.I siste dåp er Hans Gulbrandsen (som var cautionist da AL giftet seg) fadder, så også Hans Jonsen.Jeg nevnte at Hans Gulbrandsen fikk datteren Karen Sophie døpt i 1815, verken Peder eller Karen Sophie er faddere, dessverre, verken der eller ved hans andre barns dåp. Her er forøvrig Hans Gulbrandsen i 1801: LenkeNoe åpenbart slektskap til Hans har jeg ikke funnet. Det er vel ikke annet å vente enn at Peder og Karen Sophie brukte venner og bekjente som faddere, dersom minst en av dem er tilflyttere.Når det gjelder den nevnte familien i Ås, finner jeg ved Adolphs dåp en Anne Marie (ref. 22-åringen i 1801) med etternavnet Kildberg, samt at Anne Larines mann Erik Jensen er fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er ytterligere en Sletmoen-familie, fra Sletmoen i Øyer, Oppland:[url="http://www.kaldor.no/oyergenealogy/familygroup.php?familyID=F322&tree=oyer>LenkeFT 1801: Lenke Samme familie i 1865: LenkeMen din Peder, som var 28 år i 1815, og dermed bare 13 eller deromkring i 1801, burde jo være i nærheten av familien sin ved folketellingen?Jeg finner dessverre ingen passende Peder. Det ser ut til at paret, Peder og Marit på Sletmoen hadde døtrene Anne 1777, Johannes 1779, Marit i 1788, og tvillingene Iver og Marit i 1790, samt Johannes som var i sitt 22. år i 1801. Det er jo 'plass' til en Peder derimellom, men jeg har trålt døpte i Øyer fra 1785 til 1790, uten å finne noen sønn av Peder Sletmoen som het det.Det er en Peder, sønn av Peder Moeshaugen og kone Marit, som døpes 20.9.1789. Dette er ikke samme familie (familien Sletmoen får jo tvillinger i januar 1790), jeg vet heller ikke om Moeshaugen og Sletmoen er i nærheten av hverandre. På Moeshougen får de også sønnen Niels døpt 25.2.1787.Nederst på denne siden, Peder Moeshaugen, i fall det viser seg at Moeshaugen er et Sletmoen-bruk i Øyer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Litt rotete det der, beklager, jeg så litt skjevt på datoen, og prøver igjen: Barn av Peder og Marit Sletmoen:Anne 1777, Johannes 1779, Marit JUNI 1788, Iver og Marit i JUNI 1790.Barn av Peder og Marit Moeshaugen: Niels FEB 1787 og Peder SEP 1789.Barna er altså ikke tettere enn at samme Peder og Marit kan være foreldrene til hele bunten, men jeg vil tro det er familien på Moeshaugen vi finner igjenn på Løvlien: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f10521&gardpostnr=118&personpostnr=2456&merk=2456#ovre>LenkeDen eneste øvrige kandidat er en Peder, døpt 12.3.1786, sønn av Peder og Marie Jahr. Jeg har ikke inntrykk av at Jahr er i nærheten av Sletmoen, men kan jo ikke utelukke at de eller han flyttet dit, selv om de ikke bor der i 1801. Jeg fant bare den ene sønnen på dem, på Jahr, og de er ikke på Jahr i 1801. LenkeHer er eneste Peder Pedersen i Øyer i nærheten av rette alder i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej igen Heidi. Du er da fantastisk til at støve så mange Peder Pedersen op, jeg sidder med kort og lup og prøver at følge med! Jeg har også fundet en Peder Pedersen i Moss, f. 1789 (opslag 50-51), og de boede i Moss Søelægd - hvor Peder og Karen Sophie så senere boede. Der stod godt nok ikke noget om Sletmoen. Det var den eneste Peder Pedersen i både 1787-88 og 1789.M.h.t. Karen Sophie : Jeg er en klovn til at finde rundt i Folketællingerne - må jeg bede dig om at slå op i Hobøl 1801, Tassebakken under Lyshoug, og se om Karen Sophie er med der? Faderen hed jo Hans Andersen, og han har vistnok fået sig en ny kone. Men d e r e s barn hedder Gunild, muligvis opkaldt efter den afdøde kone, som jo skik var den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen!Visste du allerede hva Karen Sophias far het, eller sikter du til piken døpt i Aas 1793?Her er nemlig Lyshoug gård i 1801: LenkeHer er en passende Hans Andersen og en like passende (Karen) Sophia, men det står at Hans var første gang gift. Denne Hans Andersen var gift med Lisbeth Fredriksdtr. 11.11.1787 i Hobøl.Hvis vi ser helt bort fra Hans Andersen på Stensrud i 1801 (der er jo ingen Karen Sophie), så kan det være en ny teori at Hans Andersen som døpte barn i Aas 1793 flyttet til Ås etter vigselen i 1787 og tilbake til Hobøl og Lyshoug i Hobøl før 1801. For vi finner jo IKKE Karen Sophia døpt i Hobøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Søelægd betyr vel ikke stort annet enn at de ikke bodde på landet (landlægd). Jeg vil forøvrig tro at Peder Sletmoen var født i landlægd, siden han var jæger og ikke i marinen... Men her er jeg på tynn is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er vigselen mellom Hans Andersen Krog og Lisbeth Friderichsdtr. Fos. 11.11.1787, Hobøl: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2934&idx_id=2934&uid=ny&idx_side=-228>LenkeJeg kan ikke si jeg har funnet noen åpenbar kandidat for Ane døpt i Hobøl, eller Ås, men så vet jeg heller ikke hvor de bodde rundt 1789.Om det er rette familie som oppholder seg på Trejder i Aas i 1793, er de i allefall tilbake i Hobøl innen 1798, da døpes Gunild. Far: Hans Tassebak, faddere Gulbrand Lyshoug og hustru, Anne og Jens Næssa, Jens Finholt.Dette kan være Lisbeth Friderichsdtr., nr. 6 på høyre side, far Friderich Helgesen Bilet : Lenke Hun er eneste (E)lisabeth Friderichsdtr. født i Hobøl mellom 1760 og 1763, re 40 år i 1801.Finner ingen passende kandidat for Hans Andersen, annet enn en kar døpt 1745 fra Hollebøl, men da ville det være rart om han ikke overtok på Hollebøl - det gjorde nemlig den yngre broren Haagen døpt 1749.I Ås er det bare èn Hans Andersen i passende tid (1747-1751):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Jeg havde i 2002 forbindelse til Hogne Holst, som vidste en hel masse om Hobøl. Jeg kom lidt væk fra slægtsforskningen en tid, og da jeg ville genoptage forbindelsen, duede adr. ikke.Hei AnneliseHvis Karen Sophie Hansdatter kom fra Hobøl kan det være den samme som bodde på Lyshaug gård 1801. Hun er ikke født i Hobøl, men derimot konfirmert her i 1807. Bodde den tiden på Tassebakke (en plass under Lyshaug). Hennes foreldre er Hans Andersen og Lisbeth Fredrichsdatter. Av søsken hadde hun to søstre jeg vet om: 1 Anne Dorthea Hansdatter, f. 1789 (konf. i Hobøl 1806) 2 Gunild Hansdatter, f. 1798 (døpt i Hobøl 29.4.1798)Av tilgangslistene i Hobøl 1814 finner jeg en 'Peder Pedersen' som kom til sognet samme år. Han kom fra Moss for å være tjenestedreng på Ørebro (en plass under Bærø). Av afgangslistene 1816 finner jeg ei Karen Sophie Hansdatter (22 år). Hun var tjenestepige og forlot Hobøl i 1815. Det er ikke nevnt hvor hun skulle.Mulig har disse møtt hverandre i Hobøl og flyttet til Moss for å gifte seg. Men dette er kun en hypotese. Hvis du har navnene på faddere i deres barns dåp, og det stemmer med Karen`s søsken blir sannsynligheten større.Jeg har ingen opplysninger om hennes far, men noe mere om hennes mor hvis det skulle være ønskelig.mvhHogne Holst e-post:[ hogne.holst@chello.no] home: http://home.chello.no/~hogne.holst/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er få med navnet du nevner, så jeg gjorde et forsøk på å ta kontakt via en talemelding på hans telefon, så får vi se om han finner tråden her.Anne Dorotheas konfirmasjon: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2934&idx_id=2934&uid=ny&idx_side=-323>LenkeHun er 14 3/4 år, hvilket kunne antyde født 1791, og ikke 1789 som folketellingen antyder. Begge deler er nok omtrentlig, men jeg har ikke funnet henne døpt verken i Ås eller Hobøl, så hvor de da bodde - er en gåte!Peder Pedersen som døper en sønn Peder i 1789 finner du igjen her, med datteren Anne Kristine fra første ekteskap f. 1791, og ny kone Anne Christiansdtr.: LenkePeder Pedersens sønn Peder dør tre måneder gammel av brystsyke i 10.4.1790: LenkeHer flytter Karen Sophie Hansdtr. til Moss fra Hobøl i 1815:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Heidi. Skulle ønske at jeg var halvt så dygtig som dig til at manøvre rundt de forskellige steder!!! Tusind tak for alt det du har fundet hidtil. Jeg har jo fulgt med også på kort (kart?). Er det rigtigt at du bor i Kronstad helt oppe i nord-Norge? Jeg bor lige udenfor København. Computeren er en herlig opfindelse (for det meste) fordi man kan få hurtig kontakt til både nær og fjern - særlig hvis man forstår at bruge den - jeg mangler nok en del i det!Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.