Gå til innhold
Arkivverket

[#53853] Bertel Friedrichsen, Vestfold


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Det ser ut til at jeg har funnet Bertel Fridrichsen selv, i kirkebok for Vår Frue i Tønsberg 1760 - 1796 side 86, midt på høyre side. Men jeg trenger hjelp til å tyde teksten. Er det noen som kan hjelpe meg?Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Interresant! Da ble han konfirmert 22 1/2 år gammel, samme år som hans uægte sønn Hans ble døpt! Det var vel nødvendig.Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Ja, det er sikkert Bertels dåp, så da har jeg jo foreldrene hans også.Takk for det. Men tolkingen av kirkeboka om Bertel som barnefar i 1783 har jeg ikke fått hjelp med. Jeg får ikke til det med lenker, så nå legger jeg ved bildet av teksten, og håper det gjør nytten.Hilsen Sidsel Pihl Haugen

bilete3730.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

'Den 31te Januarii blev døbt et uægte Drengebarn ved Navn, Hans, hvortil bleve anmældte, som Moder, et løøst Qvind-Menneske, som har hidtil tient her i Byen, navnlig Anna Johanna Levs Daatter, og som Fader, en sig til Confirmationen beredende, men endnu ikke confirmert voxen Dreng, som hedder Bertel Friderichsen. Fadderne vare Jøran, Jordemoder: Martha Peders Daatter: Hans Nielsen Ødegaarden: Zacharias Zachariesen: Clemet Christensen.'Og i høyre marg:'Anmældt for Hr. Byefoget, Meyer, ved en Skrivelse samme 31te Januarii.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sidsel pihl haugen

Tusen takk for hjelpen.Jeg hadde løst noe av det, men er ikke særlig trenet. Det er jo interessant å se hva slags folk en kommer fra! Dette er mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre. Men Anne Leivdtr ble skikkelig gift senere, med Chr. Axelsen, Botne. Den døpte Hans Bertelsen ble i sin tur far til et uægte pigebarn, f 31.12.1816, men det ser ikke ut til at han giftet seg med moren Pernille Olsdtr. f 1794, og jeg kan heller ikke med sikkerhet si om Pernille ble gift med noen annen, iallfall ikke hvis jeg skal stole på alderen i folketellingen og kirkebøkene.Hjertelig takk igjen.Med vennlig hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.