Gå til innhold
Arkivverket

[#53856] Nicolai Tanke Andreasen og Ingeborg Johanna


Gjest Kjersti Wilmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Wilmann

Nicolai Tanke Andreasen er min tipptippoldefar og Ingeborg Johanna da min tipptippoldemor. Jeg har funnet en del info og aner til Nicolai men Ingeborg Johanna viser seg å være en hard nøtt. Jeg har funnet etternavnet Johnsdatter i databasen til Frode Holthe. I ministerialboka for alstahaug 1831-1865, heter hun Iversdatter (dåp til datter Petternille Christine i 1831), bosatt på Hellesvik. Det kan ved første øyekast se ut som det står Johnsdatter i ministerialboka, men etter å ha gransket det litt, mener jeg det må være Iversdatter.Er det noen som kjenner til Ingeborg Johanna? Hun er født i 1796, fra Kvalnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Jeg har sakset følgende om Ingeborg Johanna fra boken: 'Jektskipperen Thomas på Sund i Leirfjord ca.1625 - ca.1685 ', av Gerd Karin Lysholm, s.94 ' Født ca.1792, hjemme i 1801. Gift 1. i 1816 med enkemann Nikolai Tanke Andreasen, Hellesvik (barn se II.3.6.2). Gift 2. 29.9.1839 med enkemann Ole Kibsgaard Johnsen (f.ca. 1800 Leiren, død 23.2.1886 Hellesvik, for.: John Christensen og Boletha Kibsgaard Sørensdatter - skifte 1848 Leren). I 1865 og 1875 kår på 22b Hellesvik hos hennes sønn Andreas; Ole f.1800, Ingeborg f.1788.'Ingeborg og Nicolai var 3-menninger. Hun var datter av Anne Kierstine Nilsdatter f. ca. 1757 Kjærstad, Leirfjord, Helgeland i Nordland og Joen Pedersen f. ca 1754, død ca. 1803 på Kvalnes, Leirfjord, Helgeland i Nordland.Legger ut det jeg har om hennes aner her:1. Ingeborg Johanna Johnsdatter, født __ ___ 1792 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland, død etter 1875 i Hellesvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland. (1) Gift __ ___ 1816 ?, med Nicolai Tanke Andreassen, født 9 sep 1785 i Hjartland, Leirfjord, Helgeland i Nordland, død 16 apr 1838 i Hellesvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland. (2) Gift 29 sep 1839 ?, med Ole Kibsgaard Joensen, født __ ___ 1799 i Leiren i Leirfjord, Helgeland, Nordland, død 23 feb 1886 i Hellesvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland. Foreldre 2. Joen Pedersen, født __ ___ 1754 i Leirfjord, Helgeland, Nordland ?, død __ ___ 1803 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland. Gift __ ___ 178_ ?, med Anne Kierstine Nilsdatter.3. Anne Kierstine Nilsdatter, født __ ___ 1757 i Kjærstad, Leirfjord, Helgeland i Nordland, død etter 1816 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland.(1) Gift __ ___ 1784 ?, med Hans Christophersen, født __ ___ 1754 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland, død __ ___ 1786 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland.(2) Gift __ ___ 178_ ?, med Joen Pedersen, født __ ___ 1754 i Leirfjord, Helgeland, Nordland ?, død __ ___ 1803 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland.(3) Gift etter 1803 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, med Johan Petter Hansen, født __ ___ 1780 ?, død 9 nov 1854 i Kvalnes på Sundøy, Leirfjord, Helgeland, Nordland.Besteforeldre6. Nils Larsen, født __ ___ 1711 i Åkvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, død __ ___ 1760 i Kjærstad, Leirfjord, Helgeland i Nordland. Gift 29 okt 1747 i Dolstad kirke, Mosjøen, Vefsn i Nordland, med Christianna Thorsdatter Tanche.7. Christianna Thorsdatter Tanche, født __ ___ 1715 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, død __ ___ 1798 i Sandnes, Sandnessjøen, Alstahaug i Nordland. (1) Gift 29 okt 1747 i Dolstad kirke, Mosjøen, Vefsn i Nordland, med Nils Larsen, født __ ___ 1711 i Åkvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, død __ ___ 1760 i Kjærstad, Leirfjord, Helgeland i Nordland.(2) Gift __ ___ 1760 ?, barnløst forhold med Niels Christensen, født __ ___ 1716 i Sandåker på Løkta, Dønna i Nordland, døpt 18 mai 1716 i Dønnes kirke, Dønna, Nordland, død __ ___ 1781 i Kjærstad, Leirfjord, Helgeland i Nordland.Oldeforeldre14. Thor Thomassen, født __ ___ 1677 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, død __ ___ 1738 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, yrke Gårdbruker, skipper. Gift __ ___ 170_ i ?, med Karen Nilsdatter Tanche.15. Karen Nilsdatter Tanche, født __ ___ 1684 i Inderøy i Nord-Trøndelag, død __ ___ 1749 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, gravlagt 26 jan 1749 i Dolstad kirke, Mosjøen, Vefsn i Nordland. Tippoldeforeldre 28. Thomas 'Hanssen' Jonsen, også kjent som Thomas på Sund, født __ ___ 1625 ?, død __ ___ 1679 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland. Gift __ ___ 16_ ?, med Kirsten Ellingsdatter.29. Kirsten Ellingsdatter, født __ ___ 1638 i Toft, Brønnøy i Nordland, død etter 1693 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland.(1) Gift __ ___ 16_ ?, med Thomas 'Hanssen' Jonsen, også kjent som Thomas på Sund, født __ ___ 1625 i Stamnes Sogn ?, død __ ___ 1679 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland.(2) Gift __ ___ 1688 i Brønnøy kirke ?, barnløst forhold med Nils Hanssen Tanche, født __ ___ 1640 i Inderøy i Nord-Trøndelag, død etter 1688 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland ?. 30. Nils Hanssen Tanche, født __ ___ 1640 i Inderøy i Nord-Trøndelag, død etter 1688 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland ?. (2) Gift __ ___ 1688 i Brønnøy kirke ?, barnløst forhold med Kirsten Ellingsdatter, født __ ___ 1638 i Toft, Brønnøy i Nordland, død etter 1693 i Sund, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland.------Opplysningene er hentet fra overnevnte bok.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Wilmann

Tusen takk for god hjelp! Det viste seg at jeg allerede hadde Ingeborg Johanne i databasen, men registrert som ingeborg joensdatter, fra en folketelling. Det viser seg at både ingeborg johanna og hennes søster Elen Johanne er mine tipptippoldemødre. Det er slik med veldig mange av mine aner som etter hvert viser seg å være av samme opphav, altså søskenbarn, søsken osv, og når de er registrert med ulike navn rundt om kring blir det noen dobbeltregistreringer. Igjen, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.