Gå til innhold
Arkivverket

[#53858] Ole Kristoffersen ca 1826 og Marte Andersdatter ca 1832, bosted Eidsvold,


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Stine Orholm leter etter slekta si, hun har skrevet inn en etterlysning på tema 52189, (Anne Lene Hagen sin side, hun er så grei med å finne Svenske aner og familier).Nr 599. Stine leter etter foreldere til disse to.Ole Kristoffersen (1826 Eidsvold)giftet seg med Marte Andersdatter ca 1832 Gunnarskog Varmland i Sverige. Tellig 1865 bodde familien på gården Sviinaasen, Eidsvold, her er Marte født Ca 1835 på Eidsvold, (som er feil). Ole født 1826 på Eidsvold. Telling 1875 bor familien på gården Løkenmoen, Eidsvold, her er Marte født 1832 i Gunnarskog, Varmland, Sverige. Telling 1900 bor Marte (Olsen) Andersen,som enke hos sønnen Kristian Olsen og hans familie på gården Svingen, Eidsvold. Her er Marte født 1834 i Sverige.Når det gjelder Marte så er hun født 1832, 1834 og 1835, men hva som er det riktige vet vi ikke.Er det noen som kjenner til denne familien eller kan hjelpe Stine med dette. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Svinåsen 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f60237&gardpostnr=359&personpostnr=2045&merk=2045#ovre>LenkeLøikjemoen 1875: Lenke Se også Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del, s. 211 og 279. Ola skal i følge den være født på et Hjeraeie.Ola døde 30 mars 1900, nr. 15: LenkeFødested oppgitt til HaslerDødsfallet anmeldt sorenskriveren dagen etterEktefelle var Marte Andersdatter'Søn Karl Johan Olsen paa Sedsvoldmoensøn Ole Olsen i Kristianiasøn Kristian Olsen Løkensvingendatter Karen Marthea Olsdatter i Kristianiadatter Mina Olsdatter, gift med Petter Andresen i Kristianiadatter Andrine Olsdatter, gift med Andreas Sørensen i Akerdatter Marie Olsdatter, gift med Otto Eliassen ved Randsfjord station'I militærrull: Akershusiske infanteribrigade, ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn, 1834-66, er det ingen Ola Kristoffersen født på Hasler. Derimot 2 på Hjera,s. 23, nr. 182. født 31 oktober 1827. Far: husmann Kristoffer Olsens. 24, nr. 195, født 21 mai 1828. Far: husmann KristofferJeg kan ikke nå si om og i så fall hvilke av disse som i så fall var Ola på Svinåsen/LøøikjemoenMarte døde 8 juni 1916, nr. 15:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Trond Øivindsson Lunde! Tusen takk for utfyllende og hjelpsom info, noe hadde jeg fra før, men endel var nytt. Ole Olsen er 'min forfader',og jeg har endel info der. Militær-rullene her er ukjent,finnes det på nett? Det var mosomt å se alle søskena til Ole, og hvor de tok veien. Men- historien stopper nok her,med Ole Kristoffersen fra Eidsvold og Marte Andersdatter fra Gunnarskog i Sverige. Hjertelig takk for fin hjelp. mvh. stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Nei, jeg tror ikke historien stopper der. Jeg har sett nærmere på brukerne av Svinåsen. I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del, s. 279 var en Kristoffer Knutsson husmann i Svinåsen eller på en plass under garden.Kristoffer Knutsson bodde 1801 på en plass under Majorseter i Hovin: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10235&gardpostnr=173&personpostnr=4031&merk=4031#ovre>LenkeHan ble døpt 22. mars 1789 (Dom. Lætare), foreldre Knut Davidsson og Anne Gudbrandsdotter, Majorseter: Lenke.Utflyttingsattest til Eidsvoll 11 november 1811 'for at giftes og tilræde en plads under Heiret': LenkeHan ble første gang gift med Marte Olea Alfsdotter.Barn:1. Marte Marie Kristoffersdatter, født 6 februar 1813, nr. 34 til høyre: LenkeKristoffer flyttet tilbake til Ullensaker som enkemann , attest 25 august 1816, nr. 6 til høyre: LenkeHan ble gift 2. gang 13 oktober 1816 med Inge Embretsdotter, nr. 41: Lenke.Inge var antakelig datter av Kristoffers mors andre ektefelle Embret Andersson i hans første ekteskap. Hun var antakelig identisk med hun som ble konfirmert 1 november 1801, nederst på første side: LenkeJeg kan ikke finne henne døpt i UllensakerKristoffer og Inges barn:1. Marte Kristoffersdatter, født 15 august 1816, nr. 73: Lenke2. Anne Maria Kristoffersdatter, født 16 februar 1818, nr. 17: Lenke3. Knut Kristoffersen, født 22 november 1820, nr. 1: Lenke4. Embret Kristoffersen, født 20 september 1823, nr. 83: Lenke5. Ole Kristoffersen, født 16 mai 1826, nr. LenkeKristoffer og barna fikk utflyttingsattest til Eidsvoll 4 januar 1831: LenkeLegg også merke til husmannsenka Anne Olsdotter med de to døtrene samme dato.Kristoffer og kona flyttet nok til Eidsvoll ei stund før 1831. Inge døde 17 oktober 1830: Lenkeog LenkeI den originale dødsfallslista står det at Kristoffer fikk gifteattest.Anne Olsdotter (nevnt over) døde 16 oktober 1853. jeg mener hun var Kristoffer Knutssons tredje kone: LenkeI dette ekteskapet ble det 1 sønn :1. Ole (den yngre) Kristoffersen, født 27 august 1834 (Militærrull: Akershusiske infanteribrigade, ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn, 1834-66, side 172)Kristoffer døde 20 mai 1857:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Anne Olsdotter, Kristoffer Knutssons tredje kone, var først gift med Kristoffer Nilsson.Dattera Karen Martea, født 14 juni 1827, nr. 40: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-96>LenkeDattera Marie, født 19 september 1823, nr. 74: LenkeBlant Andrine Olsdatters faddere finner vi Marie Kristoffersdatter Jaren, nr. 5: Lenke trolig ovennevnte :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Enkemann Embret Andersson fra Eidsvoll og enke Anne Gudbrandsdotter, Seter i Hovind ble trolova 26 august og gift 27 desember 1798, øverst i fjerde kolonne [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-62>LenkeDet kan bety at Inge ble født og døpt i Eidsvoll og at hennes mor døde der.Kanskje var det Embret som var i tjeneste på søndre Ås 1762: Lenkeog på Bøn kvernbruk 1763:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Trond Ø. Lunde! Massevis av tusen takk for så mye jobb. Du har virkelig gitt meg mye her, jeg kommer til å bruke uker på å fordøye alt sammen. Jeg hadde aldri klart å finne alt dette sjøl, og er utrolig takknemlig. Du skulle vel ikke ha et svar på hvordan jeg finner vielsen til Ole Kistoffersen født 1826og Marte Andersdatter født et sted mellom1830 og1835 i Gunnarskog i Sverige? Jeg finner ikke videre bakover før jeg finner faren hennes. De bodde på Eidsvold og det første barnet ble født på Eidsvold i 1854, det neste i 1856, så 'min' Ole i 1859. Alt på Eidsvold. Om de ble gift der så er kanskje bøkene borte etter brannen? Jeg tror du har svar på det meste i disse traktene. Hvor ligger forresten Seter i Hovind? Tusen takk i bøtter og spann fra en takknemlig Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Vielsen var nok i Eidsvoll, og da finner du den ikke. Seter ligger ved Dal. Stedet er nevnt i Ullensaker bygdebok bind III, s. 680-82. Knut Davidsson, far til Kristoffer, ble gravlagt 17 juni 1798, 56 år :[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-125>Lenke. Kanskje var han fra Nord-Arstun Kalsegg i Eidsvoll: Lenke I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del hadde brukeren David Knutsson og kona Mari Olsdotter en sønn Knut, født 1743. Jeg antar videre at David Knutsson Lenke , som døde 19 mars 1840:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Trond Ø. Lunde! Takk nok en gang. Nå lurer jeg på: er det ingen annen plass å finne ut Marte Andersdatter sin far? Hadde du gitt opp? Eller leta videre? Har du et tips og råd videre på veien til Sverige? Alt det andre du har informert om her, fra Eidsvold, må jeg sette meg ned og studere i fred og ro. Kjempemoro. Tusen takk fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Unni. Legger inn et svar her også jeg. Jeg har lagt inn et svar i min egen debatt til Stine, som gir svar på det hun lurer på i Sverige - endelig. Men, så tenkte jeg at Stine kansekje har 'gitt opp' og dermed ikke sjekker om det er noe svar til henne der. Innnlegg 672 i debatt 52189Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Trond! Tusen takk for all god info, det siste her var noen nyttige lenker. Skal nok finne en vei i labyrinten til sist.Takk for at du tok deg tid!!............Og Anne-Lene,jeg har svart deg på sida di nå -unnskyld at jeg brukte så lang tid - jeg kommer tilbake senere. Men 1000 takk til deg også....fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.