Gå til innhold
Arkivverket

[#53860] Kirke i Bærum


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

En av mine slektninger, født i 1846 i Nes på Romerike var ifølge folketellingen 1900 bosatt i Bærum, nærmere bestemt i krets 6, g.nr. 44, b.nr. 27 Solheim. Er det noen lokalkjente som kan fortelle meg hvor i Bærum det er, og hvilken kirke han sognet til?På forhånd takk!Tom Premer Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg har ikke tilgang til gårdshistoriene for Bærum her, de finnes på hovedbiblioteket. Men av folketellingen for 1900 ser jeg at g. nr. 44 omfatter øyene i Bærum; Grimsøya, og Oustøya, bl. a. Hvor Solheim ligger vet jeg ikke, men det er rimelig å anta at gården sognet til Høvik kirke. Jeg ser av folketellingen at Edon Bjerke, gårdeier, f. 1846 i Nes på Romerike bodde i hovedbygningen på Solheim. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Tom Hvis du går inn på hjemmesiden til Bærum Kommune og velger 'Kart' kan du velge eiendom, skriv inn g.nr.44 og b.nr. 27. Du må velge målestokk 1:10000 får å se sånn omtrent stedet ligger, på Snarøya. http://www.baerum.kommune.no/ Jeg sitter med ei liste over gamle Gnr. i Bærum. G.nr.44 heter OST. Snarøya kirke er for ny, så det er vel riktig som Fredrik skriver at Høvik kirke er den nærmeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Fredrik og Maya. Tusen takk for opplysningene. Nå har jeg nok det jeg trenger. Jeg gikk inn på Bærum kommunes hjemmeside. For å se kartet, måtte jeg laste ned et program. Det gikk dårlig. Det er tydeligvis beregnet på en Windows maskin, men jeg har en Mac. Så nå ligger det og 'blomstrer' på skrivebordet.Mange hilsenerTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gnr. 44 heter Ost/Oust. Før Høvik krk. ble innviet 31/3 1898 vil jeg tro gården enten hørte under Haslum krk. eller Tanum krk.Pøver meg med et kart. Klikk på merket og så kan du endre kartet. Ostøya med Oust ligger utenfor Snarøya. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

G.nr. 44, Ost, består, i følge Bærumsboka av 1920, av øyene Ost, hvor gården ligger, Gåsøya, Grimsøya, Krokholmen, Furuholmen og Mellomholmen. Tidligere hadde Kjeholmen også tilhørt gården. På Snarøya er også plassen Halden som tilhørte gården. Øyene er i dag bebygd med fritidseiendommer og Ostøen har norges kanskje mest fasjonable golf- og countryklubb. For å finne ut hvilken øy b. nr. 27 ligger på kan du ta kontakt med Bærum kommune.Bruksnummer 27 ligger innerst i Haldenveien, hus nr 76. Du finner plassering gjennom telefonkatalogen.Gården tilhørte østre Bærum, dvs. Haslum og senere Høvik kirker. Høvik kirke har ikke hatt egen gravlund så mest sannsylig er folk begravet ved Haslum kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk til Berit og Svein.Jeg er faktisk ganske godt kjent på Snarøya slik øya var på 1950-tallet. Familien til en kamerat av meg leide i mange år et sommerhus (nabo til Caprino) og jeg var stadig på besøk. Jeg vet derfor godt hvor Haldenveien er. Nå får jeg lete i kirkebøker. Edon var enkemann i 1900, så jeg får se om hans kone med det velklingende navnet Elida Wilhelmine Conradine er begravet i Bærum. Jeg fant henne ikke i Oslo. Jeg regner med at Edon døde etter 'kirkeboktiden', men jeg får se så langt jeg kommer.Takk igjen til alle innleggskrivere.Mange hilsenerTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.