Gå til innhold
Arkivverket

[#53864] Ole Larssøn Fiwe - hammersmed 1734 - svensk innvandrer, Vestfossen


Gjest Tove H. Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove H. Rivelsrud

Ole er nevnt i innvandrerarkivet Eiker og Buskeruds fogderi 28. september 1734. Det står følgende: Ole Larssön Fiwe / Er Hammer-Smeed wed Westfoss Hammer / Jndkommen med sin Fader, som og war Hammer-Smeed, her udj Landet i Aaret 1700 in Junio / Er udj sin Barndom reist her ind med sin Fader / Jngen Bewilling haver denne Persohn, mens er antagen i tieniste af Jernwerks Proprietarien / Haver ingen Troskabs Eed aflagt. I Hof ministerialbok for årene 1746-1781 s. 34 (året 1750) er det dåp for pikebarnet Karen, foreldre Jens Johannesen Belgmaker og Maren Olsdatter Tive (Five?). Karen er også nevnt i Hof bygdebok bind 1, side 319, som kone til Hans Olsen, og på side 321 som kone til Anders Larssen (under hammersmedmestere. På side 332 under Verket skole er nevnt Lars Nilssen Tive, f. 1724. Nå lurer jeg på om navnet Tive egentlig kommer fra Fiwe - og om det her er en forbindelse...??? Er Maren datter til Ole? Kan Lars være en brorsønn av Ole? Oles (Olof/Oluf) far, Lars - finner vi ham noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

I farta tar jeg dette bare etter minnet: Tive stammer fra skogsområdet Tiveden mellom Venern og Vettern i Sverige. De første av Tive-folka hadde tilknytning til Eidsfoss verk. Etterslekta spredte seg noe sørover i Vestfold, og navnet var i bruk i Tønsberg/Slagen/Åsgårdstrand iallfall på første halvdel av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror Jon Erik har rett. Hof bygdebok omtaler også andre Tive (knyttet til Eidsfoss verk): Bl.a. en 'mester' Lars Jacobsen Tive (f. ca. 1676). Kan det ha vært Ole Larsen Tives far? Ellers omtales en Jacob Pedersen Tive (død 1740, 73 år gammel) som verkets første hammersmedmester. Et mulig svensk opphav blir ikke svekket av at hans første kone, Kari Eriksdatter (død 1710, 44 år gammel), er oppgitt født ved 'Høifors jernverk i Sverige'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at bygdeboka nevner den Lars Nilsen Tive (f. 1724) - som du omtaler, Tove - blant hammermester Jacob Pedersen Tives barnebarn. Faren var Jacob Tives sønn, Nils Jacobsen Tive (ca. 1701-1764).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare for ordens skyld: Når jeg skrev Ole Larsen TIVE i innlegg 3, var det ut fra den antakelse at Fiwe kan være en forvrengning/misforståelse av navnet Tive.Jeg lenker til en kort Tive-tråd fra Anbytarforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er lett å forveksle stor T og stor F i 1700-tallstekster, så det kan godt tenkes at jeg har lest feil. Og at det kan ha stått Tiwe og ikke Fiwe. Har jeg lest feil, så beklager jeg selvsagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tore: Jeg tenkte ikke først og fremst på at du hadde lest feil. Det kan jo også tenkes at feilen (om det da er feil) ligger i originaldokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Hei alle sammen! Det var mange gode svar! Og det kan jo godt tenkes som Tore - svar nr 6 - og Oddbjørn i svar 5 - sier, at Ole egentlig het Tive, ikke Fiwe... Ser jo i kirkeboken at det kan være vanskelig å skille T og F. Dåpen til Malene - hvis en kan finne den i kirkebøkene - løser kanskje noe. Siden datteren ble født/døpt i 1750, kan en kanskje finne noe i den digitaliserte ministerialboken 1704-1745, og kanskje et ekteskap også... skriften er ikke så altfor vanskelig å tyde. Det hadde jo vært interessant også å vite om Malene hadde noen søsken - og om det finnes etterkommere av disse. Etterkommere etter barnet (sønn Hans Hansen) i hennes datter Karens første ekteskap med Hans Olsen, har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.