Gå til innhold
Arkivverket

[#53865] Tyding av kirkebok 1853 Kirsten Hellesen Stord


Gjest Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Eliassen

Hei! Trenger hjelp til denne: Lenke nr. 16Klarer å tyde noe, men trenger alt for å komme videre. Tror disse bodde midlertidig på Stord. Klarer ikke finne noe i bygdeboken.På forhånd takk.mvhOttar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Elias Helleson var sønn av Helle Juel Erdmann f.1797 og som bodde på Mosterhamn austre i Finnås.Han hadde fire barn utenfor ekteskapet. bl.a Elias f.1830 som ble oppfostret av Nils Steinarsson Teigland. Han ble gift med Katrine hansdtr. Dalsøren. De bodde ei tid på Einstabøvoll i Valestrand og flyttet til Førde i Sunnfjord. Bømlo IV, side 495, nr. 1 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei!Mange takk Johan. Nå ble det 'litt mere kjøtt på beina', selv om det er lenge siden disse gikk i graven. Men er det Dalsøren i Luster? eller Gulen( Eivindvik)?mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Helle Juel var Helle Juel Erdmann f.1758, d.1832 og Elisabet Kristoffersdtr.f.Solberg f.1768, d.1828 Erdmann kom til Mosterhamn som overtollbetjent og styrte tollstasjonen der. Han fikk skøyte på garden i 1804 og var bruker til han døde i 1832. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Vibeke Hansen

Visste ikke om denne etterlysningen, før jeg tilfeldigvis kom over den for litt siden. Den er laget for å hjelpe meg. Noe den også har gjort. Har ganske sikkert fått utelukket de jeg trodde 'sikkert' lenge det var. Gått over hva som står her, sjekket mot kirkebøker og annet jeg har. Dukket opp noen søsken til min oldefar som jeg ikke hadde fra før. Elisabeth Christine 1876, Sofie 1879. De forklarer mellomrommet fra ekteskap til det første barnet som jeg hadde, Halfdan 1882. Men blir litt usikker på hennes etternavn, ved noen av dåpene er hennes etternavn Eliassen og noen Hellesen. Hennes mann Halvard har jo også nytt yrke for hver plass han er omhandlet. Fra Matros ved ekteskap, kullarb., daglønner, arbeidsmann, skibstømmermann, tømmermann og så kullarbeider når han dør. De flytter jo nesten like ofte. Har han også på 1891 tellingen for Bergen, løsarbeider, ny adresse og her kaller Kristine seg Johannesen og er fra Valestrand? Ved 1900 tellingen heter de Øvsthun og bor i Kaigt. men han er da kullarb. Kan det være noen personer som ikke hører til som er blandet inn? eller har de muligens flyttet, byttet navn og 'ynglet' unger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.