Gå til innhold
Arkivverket

[#53870] Dåpsdato eller stadfestelsesdato


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg har fått følgende spørsmål:Nederst på side 29 i Kyrre står det: 'I skjema for 1812 og 1820 er det ofte berre ført ein dato også for heimedøypte born. Dersom det ikkje er uttrykt eksplisitt at datoen gjeld stadfestinga i kyrkja, skal den datoen som er nemd registrerast i dette feltet (Dåpdato).'Hva er kriteriene for 'eksplisitt'? I kirkeboka jeg holder på med nå (1820-skjema) er det nokså tydelig at datoen gjelder 'stadfesting i kyrkja' når det i posten står 'Hjemmedøpt av xxx' men hjemmedåpsdato mangler. Det står H. (=Hoff kirke) eller B. (=Balke kirke) foran løpenummeret, på samme måte som hos de som ikke er hjemmedøpt. Alle de datoene jeg har sett på er søndager/helligdager. Dette burde vel holde til å føre datoen i 'Stadfestet dato'?------Jeg tenderer til å være enig med konklusjonen i spørsmålet.Dessuten, selv om det ikke hadde stått H eller B er det vel usannsynlig at presten har ført datoen for hjemmedåpen i feltet for dåp, slik at opplysningen om at det har vært foretatt hjemmedåp i seg selv er nok til å 'eksplisitt' indikere at det dreier seg om stadfestelsesdato.Er dette en fornuftig tolkning av Kyrre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Otto Jørgensenn

Jeg kan nå ikke svare på dette, men jeg har allikevel et tilknyttet spørsmål:Hva er det entydige betegnelsen på dett beskrevet med et par enkle ord på Engelsk / Amerikansk og Latin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Geir Thorud,Beklager det har tatt tid. Nå har jeg konferert med Bente Kopperdal Hervik og hun støtter din konklusjon.Til Otto Jørgensenn,Hva er det du trenger engelsk/latinsk betegnelse for? Hjemmedåp, stadfestelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Otto Jørgensen

Det har vært nødvendig for at man har kalr og konkret definisjon med får ord for disse hanslingene. Både hjemmedåp og bekreftelse står i kirkebøkene, men er i grunnen ikke definert i de fleste slektsprogram. I slektsprogram og i GEDCOM er en rekke 'vanlige' hendelser definert, men akkurat disse to samt introdusjon og jordfesting er ikke definert.Men dette var for vel et år siden og bassert på de innspill som er kommet, er det laget korte oversettelser som kan brukes for 'bekreftelse', 'jordfesting' og 'introdusjon'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Et annet poeng er at det er en viss forskjell mellom hjemmedåp og bekreftelsen i kirken.Jeg tror det er meget uklart om hva forskjellen ligger i, bortsett fra at det er naturlige grunner til at begge deler er tilfellet i mange deler av landet i eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja det er forskjell på hjemmedåp og bekreftelse, men de er knyttet til hverandre. En hjemmedåp skulle gjennomføres i tilfeller hvor det ikke så ut til at barnet ikke skulle leve fram til dåpen i kirken, eller det av andre grunner ikke var mulig å bringe barnet til kirken for å bli døpt. Hvis/Når det så var mulig å ta barnet med til kirken, skulle hjemmedåpen bli bekreftet i kirken med en seremoni der. I dåpsprotokollene vil en da for noen barn finne både hjemmedåpsdato og stadfestelses/bekreftelsesdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.