Gå til innhold
Arkivverket

[#53873] Gudbrandsdalens eldste tingbok?. Hva står på omslaget?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Knut Tvete leder et arbeid med å transkribere tingbøkene for N. Gudbrandsdalen fra og med 1662, og var i 2006 kommet til 1701. Kilde Fron Historielag.Kanskje de allerede har transkribert omslaget og kan svare på spørsmålet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser teksten slik:'Denne Ting Bog Indeholder Jex(!)hundrede oc førgetiue Nummererit, igiennemdragene oc aff mig forseiglede blader, tillige med dj tuende bref trøgt papier for oc bag; Huor udj dend Sorenschriffuer offuer Fron, Waage, Lomb oc Lessøe Sogner Jacob Knudzen, effter Recessens Liudelsse, i alle maader, haffuer at indschriffue, alt huis som for Retten paa Tinget passerer; Oc schal hand Samme Tingbog, effter Ko: Ma: Naad: Vdgangene Trøgt papiers Ordinantzes tilfald, vnder Sin Bestillings forttabelsse, Til nestkommende Nytaars daug, her paa Aggersshuus indleuere, oc en ande(n) Nye derimod igien Vdtage; Actum Aggershuus dend 15 Janv. 1662. Hans Jacob Schøet'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Else:Tusen hjertligt :-)Jeg synes det er litt morsomt at 'sryre og stell' for 350 år siden var like formelle som i dag. Ingen store forandringer.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.