Gå til innhold
Arkivverket

[#53877] Ansteen Larsen ,Vang Hedmark


Gjest Jonny Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg forstår litt, men langt fra alt. Dette ser ut til å være en merkelig historie..Ft. uægte barn, Ansteen, Lars Nielsen Biorgeseje (?)... moderen Kari Iversdtr Stramerud fæstet af 20 November og copuleret af 19 December 1735 med pladsmand Lars Persen Pinnerud. ... Manden i .... nægter at være barnefaderen ... bröllupet at hade faat...Så står det en hel del og dernest kommer fadderneog siden er denne Lars Nielsen B... nevnt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei igjen!Takk for svaret.Du er jammen rask.Når det gjelder giftermålet så er det nok Lars Anstensen det står som brudgom.Jeg har vært inne og sett på det.Men det andre som står er ikke llett og tyde,men du har ihvertfall hjulpet meg et stykke på vei.TUSEN TAKK!!!!!!! Vennlig hilsen Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei ! Prøv også å få med deg det som presten har skrevet under annen liste i samme kirkebok under 1736. Desverre nederst på siden og litt utydelig. Men det kommer iallefall tydelig fram at Kari Iversdtr ble besvangret av Drengen Lars Nielsen Bjørge eie etter at hun hadde giftet seg med enkemannen Lars Anstensen Pinnerud. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg har lenge lurt på hvem som var far til Kari Iversdatter. Den er vrien. Imidlertid er det mulig å ha noen teorier. Iver-navnet er bare sporadisk brukt i Furnes. En Iver Pedersen Halset g m Marte Larsdatter kan muligens være gammel nok til å være faren. Jeg antar at Iver er f ca 1675?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Det er to Iver i Furnes på denne tiden. De er begge far til hver sin Kari Iversdatter. Dermed vil jeg nok si at Iver Pedersen f p Halset, husmann på Krokstad er faren. Kari Iversdatter har så vidt jeg kan se ingen familiær tilknytning tilStramrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Deres giftermål - siste par på högre side: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 3 (1734-1809), Trolovede 1735, side 343. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-302>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det står vel og her at hun kom fra Stram(e)rud, men kanskje hun bare arbeidet der?Ellers fant jeg en fra Hof på SF:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg var litt for rask med å avvise et evt slektsforhold for Kari Iversdatter til Stramrud. Brukeren på Stramrud, Jens Bårdsen f p ner Gålås 1669 hadde ei datter Marte Jensd f ca 1694. Hun fikk nok flere av sine barn på Halset. Hennes mann het Knut Oudensen. Han ble 2 g med Mari Pedersdatter. Mari Pedersdatter kan være søster til Iver Pedersen. Dette ble nok litt komplisert, men jeg håper du forstår det og ikke minst ser uklarhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei!Dette var bra jobba!Je ser at det er en Jens Knudsen på Stramrud som er født på Halset ifølge sjeleregisteret, så det kan jo være noe i den teorien som du skriver.Ellers så kan en lese av sjeleregisteret at Karen Iversdatter var 25 år i 1732 og at den andre Iver m ektefelle Marte Jensdtr.er 78 år i 1732.Så den Iver er nesten utelukket.Men jeg skulle gjerne ha visst ordrett hva som står i dåpen etter Ansteen Larsen.Dessuten måtte Karen være gravid med Ansteen en god tid før hun giftet seg med Lars Anstensen. Vh.Jonny Kristiansen (takk for goood hjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Denne Jens Knutsen har jeg kalt Saugstad. Om han var f på Halset el vestre Saugsted er jeg usikker på. Jeg vil tro at han ihvertfall bodde på vestre Saugstad hvor hans mor døde i 1821. Altså mens Jens var 1-2 år. Jens fant kjærringa si i samme området som Saugstad. Han ble g m Kjersti Mortensdatter Ulvhildsrud som hadde vært g to g tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Litt mer om hva som står i dåpsteksten: Enchemand Lars Anstensen Pinnerud. Manden i Ole Biørnsen Store- Hubreds og Jens Erichsen Lillehubreds nærværelse nægtet at være barnefaderen og aldrig førend effter effter brøllupet at have haft legemlig omgiængelse med hende, barnet er hiemmedøbt og faddrene ere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Her er et forsøk på hva som står i dåpsteksten uten at det kanskje gir noen flere opplysninger:Et uægte barn, Ansteen, Lars Nielsen Biørge Eje Søn(?) Moderen Karj Iversdatter Strammerud fæstet d 20 Novembr og Copuleret d 15 Decembr 1735 med Enchemand Lars Anstensen Pinnerud. Manden i Ole Biørnsen Store- Hubreds og Jens Erichsen Lillehubreds nærværelse nægtet at være barnefader og aldrig førend effter effter brøllupet at have haft lægemlig omgiængelse med hende, barnet er hiemmedøbt og faddrene ere Niels Persen PinneRud, Per Erichsen Linbye, Peder Haagensen PinRud Elj Ols(?)datter PinRud, Karj Bersvendsdatter Linbye, Kierstj Kielsdatter Yxet. Barnets fader at være bekiænde Manden at Konen har Sagt til ham, at være Lars Nielsen Biørge Ejer. at dette er Saa i vores overværelse Sagt til Præsten og bekiendt af Lars Anstensen PinneRud. (?)Fest vi under vore Hænder og Jigcorteet(?) Ole Biørnsen Storhubred Jens Erichsen Lillehubred.Fritt frem for rettelser, iallfall for den nest siste raden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ved dåpen til Kari heter en av fadderne Johannes Iversen. Se datter til Lars Anstensen og Kari Iversdatter, 21. sept 1742, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=16246&urnread_imagesize=full&show=38#toppen>LenkeHans navn er uklart i margen, men i 1708 så kan dette være Iver (faren til Kari), se øverste rad på side 121,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

HeiAsbjørn!Tusen takk for at du fant ut hva det sto under dåpen til Ansten Larsen.De andre opplysningene du kom med var også gode og få på plass.Tusen takk!!!!!! Hilsen Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.