Gå til innhold
Arkivverket

[#53880] Mikkel Jensen f. 1822, Trysil


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

AF TRYSILDFJELD var en artig navnpresisering. Rendals-presten må tenkt seg at Mikkel virkelig kom fra ødemarken.Lillebo ligger meget tett ved riksgrensen i nåværende Engerdal kommune (og prestegjeld). Herfra er det hele 74 km. til Trysil hovedkirke og enda noe lenger til kirkene i Rendalen. Men allerede i 1845 fikk Engerdal sin første kirke (Drevsjø) som ligger kun 7 km kra Lillebo. Hvorvidt denne kirken på det tidspunktet lå under Trysil eller Rendalen prestegjeld vet jeg ikke.Den Jens Johnsen som står oppført som Mikkels far ble kalt for ”Halt-Jens”. At han kom fra STORBO må også bety at han var svensk (men ikke langt fra riksgrensen ved innsjøen FLØTNINGEN).Mikkels mor (Maria Johnsdatter) derimot var norsk. Hun ble mor til mange, men enke omkring 1816, men fikk enda to barn senere, - deriblant Mikkel. Her er hun i 1801 som gift 24 åring Lenke .Mer om dette kan leses i bygdeboka for Engerdal.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I Bygdebok for Engerdal, bd.1, s.456-457 finner vi Mikkel Jensen omtalt under gården Lillebo:'Mikkel Jensen (...) var sønn av enken Maria Jonsdatter på N.Lillebo og en Jens fra Drossbakken utfor Storbo. Han var halt og kaltes derfor Halt-Jens ('Halt-Jöns' på svensk) - Mikkel Jensen ser ut til å ha vært en driftig kar på flere måter. Ved folketellingen i 1865 har han allerede 2 hester, 10 storfe og 8 sauer, og setter 3/4 td. poteter, og i 1875: 1 hest, 8 kyr og 4 ungnaut, 15 sauer og 2 geiter, setter 2 1/2 td. poteter.'Videre står det at Mikkel hadde to barn før han i 1855 ble gift med Marte Hansdatter fra Nedre Galten: Med pigen Kari Haagensdatter hadde han sønnen Haagen (f.11/5 1847) som kom til Østby i Trysil, og med pigen Gjertrud Haagensdatter fikk han sønnen Per (f. 16/8 1850) som ble gift med Maria Salomonsdatter Lomviken fra Idre og kom til Fløtningen på svensk side av grensen.I ekteskapet med Marte Hansdatter hadde Mikkel barna Martinus (1857-1859), Berte Maria (1860-1945), Hans (1865-1962) og Jo (1871-1936). (Denne Jo Mikkelsen Lillebo er min sønns morfars morfar.)I Idre bygdebok, del 2, s. 51-52 og s.197-198, finner vi Mikkels far Jöns Jonsson omtalt under henholdsvis Storbo og Drosbacken. Jöns var født 19/3 1786 på Ner-i-garn Storbo i Idre som sønn av Jon Jönsson fra Järvsö socken i Hälsingland og hustruen Kerstin Andersdotter. Jöns Jonsson var skomaker og dräng i Storbo, senere nybygger i Drosbacken. Han døde 26/6 1872.Jöns Jonsson ble gift 24/5 1828 med nybyggerenken Anna Persdotter. Før han ble gift hadde han altså sønnen Mikkel med enken Maria Jonsdatter. I Idre bygdebok står det at han var 'krympling', og at han var dräng i Storbo før han som 42-åring giftet seg med Anna. Han døde 86 år gammel og 'hade hushållat så väl att han enligt bouoppteckningen efterlämnade 637 riksdaler riksmynt, vilket var mycket pengar vid den tiden.'Mikkel Jensens mor var Maria Jonsdatter, enke etter Jon Jonsen Lillebo. Maria var født 1777 på Dammen ved Jordet i Trysil, og hun døde 15/3 1838. Hun og ektemannen hadde åtte barn, og etter mannens død i 1816 fikk hun sønnene Embret Jonsen i 1819 og Mikkel Jensen i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Mikkel Jensen ble født 1.1. 1822 på Lillebo. Han ble døpt 25.3. samme år i Idre, dit folkene på Lillebo ofte søkte for kirkelige handlinger. Dåpsattest utstedt 19.3. 1837 er oppbevart i Trysil sokneprestembetes arkiv, Statsarkivet i Hamar; jeg har kopi og kan scanne denne hvis det er ønskelig.Mora, Maria Jonsdatter, var ikke fra Dammen slik Engerdalsboka angir. Dammen er nok en feiltyding av Drev[sjø]moen, der Maria oppgis å bo da hun giftet seg i 1794. Maria var fra Femundsenden i nåværende Engerdal kommune. Hun ble døpt 23.6. 1776 i Øvre Rendal kirke. Foreldrene var Jon Jonsen Femundsenden (f. 1742 på Nordset i Øvre Rendal, sønn av Jon Carlsen Nordset og hans kone Gjertrud Andersdatter) og hans kone Dordi Svendsdatter (f. ca. 1738, datter av Svend Eriksen Sletmoen i Engerdal og hans kone Maria Embretsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Korreksjon av mitt forrige innlegg: Maria Jonsdatters mor Dordi Svendsdatter ble ikke født ca. 1738, men ca. 1748; hun oppgis å være 53 år ved folketellingen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Jeg er overveldet over tilbakemeldingene. Hjertelig takk til dere alle. Jeg håper jeg får lov til å stille ytterligere sørsmål når jeg har 'fordøyd' informasjonsmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.