Gå til innhold
Arkivverket

[#53881] Karen Cordtsdatter Høyer, Bergen


Gjest Greta storm ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta storm ofteland

Povel Henrich Jenssøn og Karen Cortsdat. Høyer ble viet i NK i 1725 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&f1_1=4&trunk1_1=inneheld&string1_1=h%F8yer&f1_2=3&trunk1_2=inneheld_v&term1_2_2212=on&forste1_2=202&siste1_2=2714&kvar1_2=0&B1=S%F8k>Lenke Karen blir begravet i juni 1741 Lenke og skiftet finner sted samme år Lenke Povel er antagelig født i Bergen i 1706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta storm ofteland

Hallo! Den var rask!!. Takk for innspillet! Kan Cort Høyer ha vært overrådmann i Bergen? Kan ihvertfall ikke finne han noen steder i kirkebøkene. Og hvor ble barna til Karen og Paul Berle født?. Noen som vet? Mvh Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta storm ofteland

Ser at Karen og Paul sin sønn Henrich er døpt i Stavanger Domkirke i 1728 Lenke Faren til Karen, Cordt Høyer er da antagelig rådmann i Stavanger, men det gjenstår å se. De andre barna kan også være døpt i Stavanger. GSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for en interessant tråd. Jeg tillater meg å komme med et kort spörsmål som kanskje er litt utenfor temaet, men dog har samme navn-tilhörighet.Har noen informasjon om en Petter Christian HÖYER? - födt ca. 1791, visstnok i Molde. Han döde den 16. Februar 1870 i Skjervöy i Troms.Kan det vaere en forbindelse her med 'dine' HÖYERs - Greta?Petter Christian var gift hele 3 ganger, alle hustruer var av samme BUGGE/SCHANKE slekt. Han var far til hele 16 barn. Det finnes en meget stor etterslekt, - men meg bekjent har ingen (ennu) funnet hans opphav.Jeg hadde allerede forberedt en egen tråd her på B-forumet om dette, men så dukket denne muligheten opp.Takknemlig for alle innspill.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...dersom det ikke er noen klar sammenheng mellom disse to HØYER, bør du kanskje starte en egen tråd, Thomas. Ellers vil 'trådeieren' få melding hver gang det skjer noe her - også når det gjelder ditt spørsmål - men det hadde du kanskje tenkt å gjøre også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Jeg kan svare direkte på ditt andre spörsmål, Arnstein, - men må nok kontrollere en del notaer ifm spörsmål ett og tre. Petter (forekommer ogsä som Peter) Christian HÖYER (forekommer også som HÖIER) ca. 1791-1870 var som nevnt gift tre ganger;Hans 1. ekteskap av den 30. September 1817 i Skjervöy, Troms, var med Karen Margrethe Nilsdatter THYGESEN (BORCH), födt den 29. August 1793, död i Mars 1831.PCH var gift andre gang den 27. Februar 1832 med kussinen til hans förste hustru, - Ellen LIND Nilsdatter THYGESEN (BORCH) födt den 30. August 1794, död den 9. Juni 1836.Det 3. ekteskapet ble inngått den 30. September 1839, også i Skjervöy Kirke, Troms. Bruden denne gangen var söster til hans 1. hustru. Birgitte Christine Nilsdatter THYGESEN (BORCH), födt den 3. August 1806 og död den 17. Januar 1858.Foreldrene til Karen Margrethe og Birgitte Christine var Niels (TORNE) THYGESEN (BORCH) 1765-1817 og hustru Abel Catharina (Christine) Jacobsdatter THYGESEN (BORCH) 1765-1820.Ellen LINDs foreldre var Nils Jenssen (TORNE) THYGESEN (BORCH) födt 1757 og hustru Berith LIE Andersdatter.Inngiftet mellom disse slektene var meget höyt, og det ble ikke 'bedre' etter at Petter Christian HÖYER hadde satt 16 barn til verden.Både Niels f. 1757 og Abel Cathrine Christine f. 1765 var barnebarn av Maren Henrichsdatter BUGGE TILREM ca. 1698-1788, fra Brönnöy i Nordland.Hva angår Maren BUGGE TILREM, se tema 37.060 - Fogden i Nordhordland Mogens BUGGE f. ca. 1535, gift med Anne PIHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta storm ofteland

Hallo. Min interesse for Karen Cortsdatter Høyer at jeg prøver å finne en forbindelse med Archie Jørgensdatter Høyer d. Bergen 1706. Hun var gift to ganger. Første gang med Christopher Jochumsen. De hadde tre sønner som vokste opp; Giert, Jan og Henrich. To sønner døde som barn, Richard og Jørgen. I sitt andre ekteskap med Svend Olsen Biørn fikk hun barna Karen, Bergette, Ole og Christence. Lenke Archie Høyer var antagelig i familie med Wildenrath slekten og Bryssel slekten. Mvh Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Peter Andreas Lind har (i Trondheim) en sønn på 11 år (1801), Peter Christian. Han du søker giftet seg vel seinere med ei som hadde Lind i navnet, og holdt seg gjerne til familien, så kanskje dette er noe å kikke nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Greta's innlegg nr. 11. Jeg har notater om en Anne HÖYER/HÖIER som er födt i Bergen ca. 1655.Hun var gift med Jerimias Eliassön (BLOCH) FIGENSCHOU som var födt i 1655 i Bergen og död i Karlsöy, Troms, i 1735. Jerimias var handelsmann og jekteskipper og gift hele 3 ganger. Hans far var kunstmaler Elias FIGENSCHOU som var gift med datteren til fogden i Salten, Christen Jenssön BLOCH.I Jerimias's ekteskap med Anne HÖYER skal det i allefall vaere en sönn, visse kilder angir 2 sönner. En av disse skal visstnok ha reist til Russland og hans skjebne er ukjent.Om dette er av interesse så har jeg mere data via skifter etc.Har du flere opplysninger hva angår WILDENRATH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnstein's innlegg nr. 12 og 13. Mange takk for tipsene.Navnet LIND er av interesse. Ovennevnte Maren Henrichsdatter BUGGE TILREM 1698-1788 fra Brönnöy i Nordland hadde 2 barn, Jacob og Margrethe, födt henholdsvis 1723 og 1725.Jacob og Margrethes 15 barn via deres ekteskap med THYGESEN (BORCH) og TORNE var 'meget sterkt' inngiftet i slekten LIND/LIE.Jeg skal kikke naermere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har ikke tid til å lese alle innleggene her, men legger inn noen notater jeg har:Poul Henrich Jensen Berløv døpt i Bergen 1/8 1706, gift i Bergen 22/11 1725 med Karen Cortsdatter Høyer som ble døpt i Stavanger 4/6 1697 begr. i Bergen 19/6 1741.Foreldre til Poul H. J. B er Jens Poulsen Berløv død 1757 (?) og Regina Henrichsdatter Holck død 1743 eller 1745.Karens C. Høyers foreldre: Cort Høyer og Lene Pedersdatter Leganger. Karen døpt 4/6 1697 i Stavanger, begr 19/6 1741 i Bergen Ser ut til at Karen har en søster Anna Cortsdatter døpt 17/9 1693 og begr. 28/11 1732. Hun var gift med Peder Valentinsen, sønn av lensmann Valentin Børgesen/Bøyesen (skriften er uklar)og Maren Michelsdatter Alant.Karen har også en bror Peder Cortsen Høyer døpt 14/12 1694 og begr. i Haaland (Tananger?) i des. 1764. Han var gift 1. med Anna Margrethe Jacobsdatter Smith og gift 2 med Anna Christina Saxe.Har noe mer hvis det er interesse.IE IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnstein's innlegg nr. 9.Takk for anbefalingen, - har nettopp opprettet en egen tråd for saken som angår ovennevnte Petter Christian HÖIER ca. 1791-1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Erichsen, A. E., Samlinger til Stavangers historie, b. 1 s. 331, 437 og 446,og b. 2 s. 463 og 578, forteller følgende om Cort Høyer (1653-1710) i Stavanger:Hans morbror var Jørgen Cortsen (1642-79), byskriver i Stavanger 1665. Tidligere bosatt i Bergen.Cort Høyer ble by- og rådstueskriver i Stavanger etter onkelen 1680. Da Stavanger mistet sine kjøpstadsrettigheter 1686 mistet han embetet, men fikk 1687 bevilling til å holde gjestgiveri i Stavanger.Etter noen år fikk byen sine privilegier tilabke og Høyer ble gjeninnsatt som by- og rådstueskriver. I 1694 utnevnt til overrådmann i Stavanger. Suspendert av visestattholder Frederik Gabel i 1701 og tiltalt for mislig embetsførsel, men senere frikjent i Høyesterett.Høyer ble 1707 overinspektør for perlefangsten i Norge for enkedronning Charlotte Amalie som eide dette regaliet. Hans svigerfar var prost Peder Leganger til Hå (på folkemunne kalt perleprosten) (Se også: Taranger, Absalon, ”De norske perlefiskerier i ældre tid”, i Historisk tidsskrift 3 r. b. 1, Kristiania 1890, s. 191-205).Gift 1. gang med Anna Knudsdatter (1637-91). Gift med Lene Pedersdatter Leganger i 1692.Død 31.12 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kvitrud

Ellers finnes det litt i Axel Kielland: Stavanger borgerbog, 1935. På side 42: at Anna Knutsdatter (innlegg 18) var født 1.1.1637 og ble gravlagt 7.9.1691. Hun var først gift med Knut Knutsen Kock som døde 3.4.1685. Hun ble så gift 18.11.1685 med overrådmann Cort Høyer.På side 104: at datteren Anna Cortsdatter Høyer ble døpt 17.9.1693 og gravlagt 28.11.1732. Hun ble gift 1.12.1716 med Peder Valentinsen (død 1761).På side 114: at datteren Karen Cortsdatter Høyer ble døpt 4.6.1697 og begravd i Bergen 19.6.1741. Gift med Poul Henrik Jensen Berløv (død 1757). Poul Henrik Jensen Berløv var sønn av Jens Poulsen Berløv (Berle) gravlagt 27.9.1757 og Regina Henriksdatter Holck gravlagt 23.5.1745. Poul Henrik Jensen Berløv ble døpt i Bergen 1.8.1706, ble borger 16.10.1727 i Stavanger med borgerlig handel og negotie. Bodde noen år i Koppervik. Sa opp borgerskapet i Stavanger 12.9.1737. Bodde i 1741 på Nyalmenningen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Ser ellers fra egne papirer at Poul Henrik Jensen Berløv bodde i Nedre Strandgate 27 i Stavanger i perioden 1729-1731.22.6.1729 (Kielland samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2-3) kjøpte han Morten Seehusens hus. Skjøte av 12.8.1729. 5.4.1731 (Kielland, samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2 nummer 3) overlot Beløv huset til Kristian Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

I øyeblikket ligger det to Høyer-etterlysninger på dette forum. Min jakt etter min tippoldefar Ole Johan Høyer medfører at jeg har lyst til å blande meg inn i begge tråder. Da er jeg vel vitende om at jeg i 2005 på denne tiden av året under tråd 34396 forsøkte å etterlyse forfedre til Ole Johan Høyer.Årsakene til at jeg kaster inn min etterlysning igjen er følgende: Ole Johan Høyer kan ut fra geografisk plassering meget vel være en etterkommer av Cort (eller faren Thomas) Høyer. Ut fra at det er umulig å finne ham i folketelling 1801 under Høyerliknende navn, ser jeg for meg at han kan være et barn eller barnebarn av en kvinne som med en viss rett kunne bruke etternavnet Høyer.Det andre er at han er jevnaldrende med 53912: Petter Christian HÖIER - og kommer trolig fra samme landsdel. Kan de ha vokst opp under samme tak – for eksempel den ene som adoptivbarn? Når Ole Johan Høyer får sitt første barn, gir han denne navnet Johan Irgens f 5. juni 1819. Ingen av forfedrene på morsida (Kirsten Eriksdatter Fochsen født 1794 Stangnes) bruker navnet Johan.Med min tippoldemor Mette Maria Gregusdatter født 22. jan 1798 på Hemmestad får han 1. jan 1827 Christian Johan Høyer. Ingen av hennes forfedre heter Christian –selv om både Johan og Christian er vanlige navn på denne tiden. Det brukes derimot rundt Petter Chr. Høyer (nemlig i formen Krestiansen som etternavn og som mellomnavn). En nærliggende tanke er at Ole Johan er vokst opp med en far ved navn Christian og en mor, mormor eller farmor som har en tilknytning til Høyer-navnet.Jeg legger som rådet tidligere i 53881: Karen Cordtsdatter Høyer linken til dette som en ny tråd – men gjør dere samtidig kjent her med innholdet – så dere slipper å lese det under andre tråder.Her er det jeg vet som altså vil starte en ny tråd:Ole Johan Høyer født i Bergen stift ca 1783Har gjennom lengre tid lett etter opprinnelsen til min tippoldefar Ole Johan Høyer. Denne dukker opp i Kvæfjord i Troms som handelsbetjent. Det man inntil nylig har visst, er at han er by-borger og født ca 1783. Dette samstemmer både pass og begravelse i. Gjennom et familiemedlem får jeg i 2005 tilgang til innholdet i noe som kan sammenliknes med et pass. Der står det slik i en litt modernisert språkdrakt:Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender. Min tjenstlige begjæring er derfor til alle og enhver, som bemeldte Ole J. Høyer måtte forekomme, at de ham på denne reise ubehindret vil la passere.'Det er datert 29. juni 1816Tidligere har jeg eliminert to kandidater i Bergensområdet - nemlig: 'Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo 24.12.1821, 21 aar 9 mnd. 20 dager. Foreldre:Susanna C. f. Back og Ole Høyer.' Og en annen som lever lengre: 'Status i 1848 32248 12 2301 1848 Ole Johan Høyer Almisselem 53 Aar' Disse kan det ikke være, men der er jo rikelige muligheter til at det kan være slektninger av disse.Mener videre at alt rundt hans liv i Kvæfjord og senere Tjelsund er støvsugd for data rundt ham. Nevner kort at han ikke var gift med noen av de kvinnene han får barn med. Dermed ingen lysning der mannens far skal oppgis.Kikk på begravelsesdataene her: Lenke På den tiden blir de fleste konfirmert og en hel del menn er i militæret. Omfanget av digitaliserte data har vokst på de siste årene. Er det noen som kan ha kommet over noe som kan føre meg videre i jakten på Ole Johan Høyer? Videre er jeg jo som sagt åpen for at mannen kan ha et -sen-navn i tellinger. Eller han kan være til sjøs i 1801 tellingen.Er det noen som har en ide om hvordan man kan komme videre?Er takknemlig for alle innspill.Takker på forhånd. Mail meg gjerne direkte.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik
Lenke Se på dette kirkebokbildet. Det står at det er 2 lejermål for begge. Jeg sjekket kirkeboken bakover og fant en jeg stusset litt på . Ole Johan Mikkelsen dreng på gården Hochland 24 år 1825 og pige Kirstine Margrethe 34 år 1825 en sønn Peder 6/5-1825 døpt 29/5. første lejermål begge. (side 88 Kvæfjord 1821-1830). Vet ikke om disse Ole Johan 'guttene' er de samme men det er rart det er nevnt 2. lejermål. Mvh Terje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for innspill, Terje. I den linken du legger ved er det utvilsomt min Ole Johan som i sitt andre leiermål får barn - og barnet er min oldefar Christian. Og mora er og oppført i sitt andre leiermål. Det eneste jeg får bekreftet ved denne linken er at han er av BORGERSTAND.Men vedrørende det på side 88 klarer jeg ikke å se noen sammenheng annet enn fornavnene. Mener at alderen slår føttene unna den linken. Det synes og for meg som om min Ole Johan jobber på Hemmestad. Men han kan selvfølgelig ha jobbet som dreng på si.Ser du noe jeg ikke ser på side 88?Takk igjen og fortsatt god helgKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.