Gå til innhold
Arkivverket

[#53896] oppdatering av folketellinger


Gjest Trygve Kikut
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Kikut

HeiI forbindelse med en prosjektoppgave i dokumentasjonsvitenskap ved universitetet i Tromsø lurer jeg på hvor ofte det blir gjort rettinger i folketellingene på nettet? Hvilke rutiner er det for slikt arbeid?Tenker på dette i forbindelse med dokumentstabilitet. Risikerer brukere å finne forskjellig informasjon i samme kilde over en viss tidsperiode?MVH Trygve Kikut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er svært liten grad av oppretting i folketellingene. Så dokumentstabiliteten er svært høy. Digitalarkivet har snart eksistert i ti år og vi har foreløpig kun hatt små justeringer i databasene.For 1865-tellingen sin del har det vært en nyutlegging for en del år tilbake fordi dataene skulle vises prestegjeldsvis, men det innebar ingen endring på selve dataene.1801-tellingen gjennomgåes for feil i skrivende stund. I hovedsak på gårdsnavn, men der vil de også ta med korrekturmeldinger og andre kjente feil i tellingen. Når den legges ut på nytt (i løpet av 2008?) er det første gang siden den ble registrert (70-tallet) at data vil være endret/justert, såvidt meg bekjent. Her får Jan Oldervoll korrigere meg.1900-tellingen har fått ekstrahusholdninger og skipslister lagt til, men det er også det eneste av ny data.Feilmeldinger sendes til Digitalarkivet gjennom et korrekturskjema som ligger på våre sider, når en er inne på en database. Planen er å samle dem opp og gå gjennom dem samlet for det vil være tidkrevende å kontrollere mot originalen og samtidig generere databaser og indekseringsfiler på nytt. Det er en lav feilprosent i folketellingene og vi har prioritert å legge data ut framfor å bruke tid og penger på å rette tastefeil i folketellingene. 100% korrekt vil det heller aldri bli.Dette gjelder folketellingene.Databaser i Digitalpensjonatet blir justert innimellom. Det er eieren av databasen som da sender oss en oppdatert versjon som vi legger ut. Innkomne korrekturmeldinger som berører databaser i Digitalpensjonatet prøver vi å få sendt ut en-to ganger i året. Men det er opp til eieren av databasen(e) hvorvidt han/hun vil rette opp feil.Er dette svar på spørsmålene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Takk for svar.Har imidlertid et spørsmål til: Hvordan feil blir justert, feil gjort av den transkriberende eller vedkommende som foretok folketellingen?I siste tilfellet vil man vel ende opp med to forskjellige kilder. Den historiske og den såkalte 'korrekte' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ei kjelde er ei kjelde og ikkje virkeligheten. Den digitale utgåva er korrekt når den bokstav for bokstav stemmer med skjemaet som folketeljaren fylte ut. Om den som står som 74 år kanskje var 77 er i den samnhengen uinteressant. Dette er prinsippet og slik må det vera.Når det gjeld alder kan ein nok sei at det finst ein korrekt alder, som kan eller ikkje kan vera det same som i teljinga. Når det gjeld t.d. namn eller yrke finst det knapt noko som kan kallast korrekt. Folk kan ha kalla seg forskjellig alt etter periode og samanheng. Far min vart døypt Sverre Johannes, vart i dei første åra kalt Sverre, seinare (då far hans Johannes døydde) alltid Johannes. Men i offisielle kjelder finst han som Johannes, som Sverre, som Sverre Johannes og som Johs. Alt er i grunnen rett.Men som sagt, det er folketeljingsskjemaet og ingenting anna som er fasit.Når det gjeld retting av folketeljingane er det mine planar at når dei blir lagt ut vil dei bli lagde ut med versjonsnummer, slik at ein akn få fram dei gamel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

OkTakk for god hjelp fra dere beggeAvslutningsvis vil jeg bare takke for en flott tjeneste som jeg har brukt masse.MVH Trygve Kikut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Versjonsnummer (og dato) for basen er egentlig ikke spesielt nyttig fordi man ikke klarer å finne ut hva som er endret.Det ville være en fordel å innføre dato (tidspunkt) for siste endring på postnivå. I kirkebøker bør postnivå være hendelsesnivå, og i folketellinger på bosted nivå. Hvis man kan søke (allerhelst sortere) på denne datoen kan man enkelere finne ut hva som er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Av grunnar eg ikkje treng koma inn på blir det nok ikkje slik. Eg har meir sans for å gjera oppdateringslogg tilgjengeleg for brukarane. Men dette gjeld berre våre eigne databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis du mener en logg som viser endringer på postnivå (eller sogar feltnivå) er jeg ikke uenig i det, men det avhenger av utforming, bla mht søkemuligheter i loggen.Litt på siden, jeg har i forumet for Kilderegistrering foreslått et felt for tidspunkt for siste oppdatering på hendelsesnivå i Kyrre. Det vil være en fullgod og mye enklere løsning (enn endringslogg) å implementere i et registreringsprogram (og ved utveklsing av filer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kyrre bekymrarar ikkje eg meg om. Når det gjeld folketeljingane har eg ikkje tenkt igjennom løysinga. Men eg veit at det ikkje blir integrert inn i dataene; det vil bli for ressurskrevjande slik det heile er bygt opp. Derimot kan det gjerne tenkjast at brukarane vil kunne få klar beskjed om felt som er blitt forandra og frå kvar når dei er inn på garden. Men det lyt me koma attende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er ikkje så mykje eit spørsmål om kva ressursar ein vil ha som kva ein vil bruka dei til. No er det slik at me klarer 10 søk i sekundet utan at det merkast. Ei dobling av talet på felt, som markering inne i datane på oppdateringar ville innebera, vil medføra auka ressursbruk, som i verste fall vil gje seg utslag i dårlegare responstid heile tida, men uansett vil gjera systemet tregare i periodar med hardt press. At Arkivverket skal koma i ein situasjon der dei ikkje treng sjå etter kva utstyr kostar har eg lite tru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Nå var det du, og ikke jeg, som ville ha en løsning med markering av endring pr felt. Jeg synes det er å skyte spurv med kanoner. Brukerne vil få 90% av nytten med et felt for endringstidspunkt på hendelse/gardsnivå. Det har liten nytte å finne ut hvilket felt i en post som er endret hvis du ikke kan finne ut hvilke poster som er endret.Det er jo bemerkelsesverdig hvis det er slik at dagens løsning ikke klarer å sortere poster basert på et datofelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når det dataene blir retta vil det for brukarane på ein tydleg måte koma fram kva som er blitt retta. Korleis det skjer reint tekninsk spelar vel eigentleg ikkje noko rolle for andre enn dei som er ansvarleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.