Gå til innhold
Arkivverket

[#53897] Militære ruller i Statsrkivet i Bergen


Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

Jeg ser av tidligere innlegg at det har vært spørsmål om militære ruller i Bergen.Christian Schneider var født i Danzig i Tyskland i 1751 og flyttet til Bergen ca 1790. I folketellingen for 1801 er hans tittel ' bombarder', i senere innføring i kirkebøkene for Mariakirken som ' der Furir' og ved sin død som ' artillerisersjant'.Jeg har ikke oversikt over de enkelte avdelinger, men antar at han i 1818 tilhørte Den Kgl Norske Artilleribrigade /festningartilleriet på Bergenhus. Han døde 30.januar 1831. Jeg antar at det her kan dreie seg om en vervet soldat/underoffiser.Kan Statsarkivet si noe om det er mulig å finne frem til militære ruller hvor vedkommende er innført, eller om det er behov for ytterligere detaljering om avdeling m.m.?Med vennlig hilsen Geir Alsaker Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har ruller fra et av de to garnisonskompaniene på festningen i Bergen i siste del av 1700-tallet, men dessverre ikke for artilleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.