Gå til innhold
Arkivverket

[#53899] Anders Joelsen/Juulsen f. 1751 i Gran, Hadeland, - mange med samme navn


Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Min tip tip tip oldefars navn var Anders Juelsen/Juulsen/Joelsen Undelie(Juelsen er skrevet på mange forskjellige måter)Han ble gift med Karen Hansdatter f.1758, den 19. nov 1782, og de var bosatt på Undelie gård i 1801, da har han etternavnet Olsen. Problemet er at det er så mange som heter Anders Joelsen på det tidspunktet, som kommer fra omtrent det samme området. F.eks. Anders Juulsen gift med Elsebet Olsdatter bosatt på Midt Egge Vestre i 1801. I kirkebøkene har jeg også vært borti Anders Juelsen Midt Egge gift med Gubiør Andersdatter, Anders Joensen gift med Marte Pedersdatter. Er det noen som har oversikt over hvor disse forskjellige Anders'ene er født? Det er flere av dem som har tilknyttning til Egge.Jeg er redd for å blande dem sammen, da det er vanskelig å tyde kirkebøkene og jeg ønsker ikke å tillegge dem barn de ikke skal ha. All informasjon mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke så god kilde, men kanske bedre enn ingen ting. Barn av Anders Juulsen og Karen Hansdt. som ble døpt i Gran, funnet på FS:Joel 8/6 1783 --- Hans 20/3 1785 + før 1786 --- Hans 25/10 1786 --- Michel 16/8 1789 Hvinden --- Kiersti 10/6 1792 Hvinden --- Siri 25/10 1795 Undlie, gift 2/12 1816 Gran Ole Torstensen (ca.1794-+20/5-26/5 1827 Gran) foreldre Tosten Olsen og Berthe Larsdt. --- Steffen 29/4 1798 Undlie, gift 20/11 1827 Gran Ragnild Bentsdt.(15/10-21/10 1804 Næs Brandbu foreldre Bent Hansen og Mari Pedersdt. --- Marthe 26/10 1800 Undlie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Av ekteskapene til de andre du nevner fant jeg følgende opplysninger fra samme kilde:Anders Juulsen, dpt. 7/3 1751 Egge - +1/3-8/3 1825, foreldre Juul Andersen og Kiersti Steffensdt., g.13/10 1768 Gran Elsebet Olsdt.(1747 Dehlen, +27/7-1/8 1819 Egge, Gran).(Ser ut til at deres barn ble døpt i Brandbu).Fant ikke Anders Juulsen og Gubiør Andersdatter (bare et par som ble viet 10/6 1824 og da het han Anders Torstensen).Anders Jonsen g.11/12 1771 Gran Marte Pedersdt.Så til sist det merkelige: Din Anders Juulsen skal være døpt 7/3 1751 Gran, Juul Andersen og Kiersti Steffensdt. Men det er samme dato og foreldre som Anders som ble gift 1768 (17 år gml.) med Elsebet, se ovenfor. Så her er det noe som er helt galt, og kan derfor også være sjanse for tull med barna. Karen Hansdt. dpt. 12/11 1758 Gran, foreldre Hans Larsen og Kiersti Haagensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Takk for interessen, og det er nettopp dette du nevner Berit, at disse forskjellige Anders'ene og Juul'ene som er så nær i alder og bosted at det er vanskelig noen ganger å skille dem fra hverandre, spesielt når de får barn og skriften i kirkebøkene til tider er svært vanskelig å tyde. Man får holde 'tunga rett i munnen'. Beklager at dette jeg maser om dette temaet som er blitt tatt opp før, men jeg synes ikke 'barneproblematikken' ble besvart eller belyst i 2005. Jeg har vel ikke fått alle barna helt på plass enda og trenger hjelp fremdeles om noen har mer info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.