Gå til innhold
Arkivverket

[#53900] Nordland: Susanna Margrethe Pedersdatter Mørk (ca. 1755-1831)


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Susanna Margrethe Pedersdatter Mørk er iflg Ft. 1801 født ca. 1755. Hun giftet seg før 1782 med Anders Michelsen, født 1743 i Lurøy. Paret slo seg ned i Meløy. Hvem var denne Susanna? Og hvor giftet de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Steinar: Jeg har ikke sett noe på Schrøderdelen, men dette var «beste» Benkestok!Jeg kjenner til at Christian var hos Peder Brun i Vesterålen i 1784, og at han sannsynligvis er styrmann hos Christen Ellingsen i Indre Breivik i Hadsel i 1801, og da fortsatt ugift.Thomas var gift to ganger og bodde på Ytre Sand i Flagstad, men jeg har enda ikke fått undersøkt noe om familien. Jeg har : terpedekrøllalfastartdotno.Deres «uekte» halvsøsken vet jeg ikke noe om.Det jeg lurer mest på er imidlertid følgende: Deres far, Michel, ble landsforvist i 1764 for dobbel hor. Hvor oppholdt han seg i forvisningsperioden? Var han kanskje i Vesterålen? I innrulleringsmantallet for 1769 er han kommet tilbake til Øvre Vall og oppført der. Han døde også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

HeiViste ikke at han var 'Landforvist' trolig var han i Lofoten/Vesterålen, kanskje derfor sønnene var der. Schrøderslekten i Lurøy er jo Lensmannslekt som er omtalt i Lurøy årbok, Har skrevet av de slekts-opplysningene som stod der og lagt til det som framkommer i skiftesamlingen.Har ikke noen Mørk i Kvæfjord men i Vesterålen er det en del men ingen Peder som kjeg kunne finne.Kan sende en Schrøderfil hvis ønskelgSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Jeg har notert at Michel Hansen fra Konsvik var gift med Maren Hansdatter fra Øvre Valle, f. ca 1720 og datter av Hans Andersen og Kirsten Ellingsdatter (Slægten Benkestok side 239). Er det korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

heiskifte etter Maren Hansdtr var i 1768 og da var verge for barna var Andreas Walnum, Hans Ellingsen begge Øvre Valle, og Hans Hansen Dalen.Fra Meløyboken s. 374 Andreas Pedersen Walnum er i likhet med Hans Andersens andre kone Aleth Knudsdtr fra Alstahaug, og bodde en periode på den gården som han overtok etter Hans Hansen (Berg) se nr 2276 til 2330 i skiftehefte, Meløydelen (han var barnløs) Hans Pedersen overtok 1794 dene parten av gården.aldersmessig passer hun inn, men det fremkommer verken i Benkestokkboken eller Meløyskiftene at hun er den aktuelle, selv om jeg er enig at det er veldig sansynligSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Leif og Steinar: Angående Maren Hansdatters foreldre: Benkestokene hadde fra gammelt av en part i Kunna, jfr skiftet i 1570. Vi finner at (lensmann) Hans Andersen på Vall satt som eier av 2 pd 12 mk i Kunna, se f.eks bygselbrev i 1721 til Anders Berntsen og i 1725 til Villum Andersen - som forøvrig ble forvist pga av horeri. Denne part blir det sagt at Michel Hansen hadde arvet fra «sin far» da han solgte den ved skjøte 13/6 1764 til J. Chr Hviid for 40 Rd. Vi ser mange ganger at betegnelsen «far/sønn» blir brukt om det vi idag kaller svigerfar/svigersønn. Michel Hansen trengte nok alle pengene for å gjøre opp bøtene for sitt (og kanskje pikens) horeri. Eiendomsoverdragelsene må derfor kunne betraktes som et bevis som fjærner all tvil om at den Maren Hansdatter som Michel Hansen var gift med var Hans Andersens datter, jfr. W.B., side 239. Så her har man (enda en) en hel linje Benkestoker uten omtale i W B’s bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Ja, det kan se ut til at barn før ekteskap/leiermål kan være årsak til at slektslinjer stopper hos WB.Slektsnavnet Mørch forekommer en del i ”Skifter i Salten”. Men ingen aktuell Susanna eller Peder der så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.