Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lindis rokstad

[#53903] Tyding av kirkebok

Recommended Posts

Gjest Lindis rokstad

Hei.Noen som kan tyde innføringen nr 3, Ole Olsen Frank,,,,,, LenkeHilsen Lindis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Er for dårlig på slik skrift men syns det står Frank, grubearbeider, men resten..........? Det er øvelse:-) Reidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Leser det samme som dere först, men hva står det etter Sigmundsdtr? 'Frank' kan bety at han var ubundet ell. uavhengig (se bokmålsordboka), men jeg er ikke sikker... og pigen Gorro Sigmundsdatter ... synest det står noe med grube... etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ole Olsen frank grube arbeier og pigen Gorro Sigmundsdatter grei...bonn? grendsbo..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Det kan vel ikke være Grimsboen det står? Reidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lindis rokstad

Hei.Takk for hjelpen. Det er nok Grimsbo. Ole hadde en bror på Frankstøa Peder Olssøn Frank. Lindis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på om det har noe med denne å gjøre, eller hva tror du Lindis? Kilde: Folldal Bygdebok. Skal sjå litt nærmere på det. Reidar

bilete3734.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

I flg. Folldal BB blir Kjølle (Avlesgarden)nabo til den som er nevnt i 7, på 1700-tallet kalla 'Grimsbuen' så kanskje det er det det står? Kan det være ei Goro som er døpt i 1724 dette dreier seg om? Reidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lindis rokstad

Hei.Ole O Frank var gift med Goro Semmundsd Ryen, Har i lengre tid søkt på Franch slekten i områden om Ole O er i familie med den slekten,men står helt fast.Men det er nok Goro , en av dem det er snakkom.Hilsen Lindis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Det er nok det. Dette er jo i mitt nabo-lag så det er derfor det var litt artig å prøve seg. Ole O er nok helt sikkert i familie med den slekta du nevner, Frankmoen-navnet som går att i disse gardene Kjølle og den stammer nok sikkert fra denne Franch-slekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Ryen vart uteglemt, det skulle være i disse gardene Kjølle og Ryen, beklager! Reidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Er det Ole Oleson Frank f. 1728 dette dreier seg om, han rydda Frankmoen her i Grimsbu, og hadde en bror, Peder Oleson Frank som ryddet Ryhaug, og gift med ei Siri Eriksdatter, stemmer det med dine notater? Reidar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lindis rokstad

Hei.Ja det er helt etter mine notater.Alt av innspill mottas med stor takk.Hilsen Lindis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Beklager at jeg maser men jeg hadde nok ikke sett innlegg 6 da jeg drev med 7. Øynene er i blant i veien så en ser ikke bestandig hva en driver med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.