Gå til innhold
Arkivverket

[#53905] Dødsfall i Kristiania 1918


Gjest Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg har lenge hatt gode forsetter om å oppsøke hovedstaden og se i dødsfallsprotokollene på Oslo Byarkiv. Dessverre lot det seg ikke ordne i den lyse årstid i år, og nå blir det i beste fall et halvår til en anledning kan by seg. For om mulig å spare tid, tillater jeg meg å spørre om det er noen som er på de kanter og har mulighet for å hjelpe med et oppslag.Jeg er ute etter opplysninger om min oldemors død. Familietradisjonen sier at hun døde i Kristiania i 1918, men det finnes ingen dokumentasjon, eller opplysninger om dato.Oldemor het Oleane Olsdatter Gudmundsen, født i Grue i Solør februar 1838. Hun var gift med Bernt Gudmundsen, som levde lengre enn henne (død som enkemann april 1930). I 1900 bodde de i Langgaten på Rodeløkka, men om dette også var adressen ved oldemors død vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg ser at jeg kunne ha formulert meg tydeligere i innlegg 3, men det var altså ment som en begrunnelse for hvorfor jeg nå setter min lit til dødsfallsprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun døde 05.04.1918, adresse Grünersg. 2, bodde på 1 rom og kjøkken, etterlot ektemann (Bernt Budmundsen), 2 myndige barn (1 her (Kristiania) og 1 Vestre Toten) samt et barn fra tidligere ekteskap. Alder 80 år. Burde være rett Oleane,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Hjertelig takk for hjelpen jeg har fått i innlegg 5. Dette er utvilsomt den riktige familien, og det 'myndige barnet' på Toten er min farmor. Saken viser at skifterettens/byskriverens dødsfallsprotokoller kan være et godt supplement til kirkebøkenes begravelsessider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Og så sier jeg tusen takk for informasjonen som er gitt i innlegg 7. Det er godt å ha fått kirkebokopplysningene på plass også. Selv ville jeg neppe ha tenkt på å lete under 'Hauges menighet', så her var det fint å få lokalkjent hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.