Gå til innhold
Arkivverket

[#53909] Hjelp med tolking av merknad i emigrantprotokoll


Gjest Hilde Wedde
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Wedde

Finn Arthur Lundberg emigrerer fra Oslo 24. sept 1923. Trenger hjelp til å tolke merknaden: Via Bergen Og England-30061922 Fra Dømt-Bedre Lenke Forstår at han skal til Canada via Bergen og England. Antar også at 30061922 er en dato, men hva betyr Fra Dømt?Står det mer utfyllende tekst i originalprotokollen?Mvh Hilde Wedde Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her vil nok originalen gi bedre opplysninger. 'Bedre' er nok en opplysning om at vedkommende oppgav ønske om bedre fortjeneste som grunn for utvandringen. Det eneste jeg kan tenke meg i forbindelse med 'Fra Dømt' måtte være at han var fradømt retten til å gjøre militærtjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk for svar!Er det noen som har mulighet for å slå opp i originalprotokollen? Sliter med å finne ut hvor denne mannen er født/hvor han kom fra. Hadde håpet at det kunne leses noe ut fra merknaden som kunne hjelpe meg videre.Vet at han reiser videre til USA og blir boende der. Skal angivelig ha vært i militæret der borte, men har ikke funnet bevis for det ennå.Hilde Wedde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

En mail til riksarkivet i Oslo vil trolig gjøre susen. En så konkret forespørsel tar de seg nok tid til å slå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.