Gå til innhold
Arkivverket

[#53911] Ønsker hjelp til oppslag i bygderbøker Tune


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har lett etter dåpen Ingeborg Haraldsen som gifter seg i Skjeberg 1791 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7437&idx_id=7437&uid=ny&idx_side=-157>Lenke . Hun ble konfirmert samme sted i 1781, men det står Tvete bak, nr 14. Permanent sidelenke: Lenke. Jeg har ikke funnet Ingeborg født i Skjeberg eller Borge, men fant en fra Tune i 1762 Permanent sidelenke: LenkeSer at Harald har fått et barn tidliger, Ole i 1760 Permanent sidelenke: Lenke. og datteren Sidsel Maria i 1764 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Dette vet du sikkert men Tvete heter i dag Tveter. Har selv hatt slekt som er født i Tune og havnet i Skjeberg. Hvis du har behov for kart, anbefaler jeg www.turkart.no. Alle fadderne og barnefaren er fra plasser som ligger tett til Ise. Ise ligger i dag i Sarpsborg kommune men tidligere var Iseelva skille mellom Tune (senere Varteig) og Skjeberg. Det er jo ikke langt fra Ise og til Tveter hvor hun blir konfirmert.For å finne noe om disse gårdene i Varteig må du lese 'Varteig - en liten bygds historie'. Den er forfattet av Olav Spydevold. Side 577 omtaler Søndre Bergby (G Nr 50)eller Berby og da andre av de to hovedbrukene med brnr 11 og 12. Der omtales en Harald Olsen gm Else Rasmussdatter. Han overtok en del av gården i 1760. Kan dette være en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Skal prøve å skrive korrekt, både på den ene og den andre måten.Takker for tipset om kartet.Det stemmer at det er den Harald Olsen jeg er ute etter. Det ser ut til at han har fått et barn utenfor ekteskap, som nevnt i mitt første innlegg og jeg har en mistanke om at dette kan være den Ingeborg jeg er ute etter. Finner ikke så mange med navnet Harald, som jeg kan henge Ingeborg på. Hennes mor, Maren Nielsdatter kan ha vært en tjenestepike på gården, som har havnet i uføre.Vet du om det er noen omtale om denne Ingeborg?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Cathrin, det står ingenting om Ingeborg. Kun litt om Haralds opphav. Det er mange bruk på Berby men kan ikke se å ha funnet henne. Har du funnet dem i FT1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Bjørn- Erik. Takker så mye for at du har tatt deg tid til å sjekke bygdeboken.Jeg har ikke funnet noen i FT, kun Ingeborg Lenke. Det finnes to Peder Haraldsen i Skjeberg, men det det ser ikke ut son om noen av de dukkere opp som faddere til Ingeborg sine barn. Kun en gang dukker det opp en Peder Heiberg og ikke vet jeg hvem han er!!!Nei, Ingeborg kan nok bli en hard nøtt å knekke, men jeg får bare ta tiden hjelp. Har ikke holdt så mye på nede i dette distriktet, siden hovedtyngden av mine aner hører til Vest-Agder og Frogn.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Tune MINI page 61 dåp 48 Harald døpt 26 des 1740 Far: Olle Axelsen I følge Varteigboka var han muligens fra Råde. Han var gift to ganger:Marthe Pedersdatter Bø 1668 - 1739 Han giftet seg i 1740 med Marthe Olsdatter Greåker fra Tune. Han hadde sønnene Harald og Mathis og døtrene Kari (gift 1756 med Erik Hovelsen) og Cathrine (gift 1744 med Morten Bentsen Opsal)Marthe Olsdatter er vel da mor til Harald.Jeg har også funnet i Tune MINI page 78 dåp 2 en Berte døpt 3 feb 1732 (ekte)hvor far er Olle Axselsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk igjen Bjørn-Erik. Ser at dette ikke har noe med min ane å gjøre. Jeg skal se å få lånt Varteigboken, mulig den kan gi meg noe nyttig informasjon ellers i Skjeberg.Igjen mange takk for at du har tatt deg tid til å sjekke for meg.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kjæra nån, ja du har så rett så rett. Beklager jeg var i Skjeberg enda jeg. Det gikk nok litt fort i svingene for meg. Tusen hjertelig takk. Klart du har funnet den rette Harald.Mange takk Bjørn-ErikCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tror dette er Ingeborg sin mor, Maren Nielsdatter s.40 nr. 15 25/10 1733, far Niels Sacheland Permanent sidelenke: Lenke . Takket være din tålmodighet Bjørn-Erik, så begynner det å røre på seg.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Artig å være til litt hjelp tilbake. Jeg har fått så mye hjelp her på forumet. Dessuten er jeg interessert i disse folkene som vandrer mellom Tune (Ise) og Skjeberg. Skal sjekke i Varteigboka i kveld om jeg finner noe på Sikkeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei, har sjekket ut i Varteigboka men uten napp men jeg kan jo ha oversett noe. Jeg har selv aner fra Langengen, en plass under Vestre Sikkeland. Plassen ble ryddet i siste halvdel av 1700 og selveier bruk fra 1825. Alt er borte, bortsett fra potetkjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, den var god å ha den potetkjelleren. Jeg takker så mye Bjørn-Erik. Du har bidratt mye, slik at jeg fikk en løsning på Ingeborg Haraldsen. Må innrømme at jeg også har fått veldig my hjelp her på forumet og er imponert over all den kunnskapen som finnes.Igjen mange takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.