Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Til innlegg 501I denne lenken er han nevnt Lenke - første innlegg.Lurte på om hans mor kom fra Trøndelag. Det ville være fint om vi fant ut hvor det ble av ham.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for dine innlegg, Michael.Vennligst se (bl.a.) Inger EIDE's innlegg # 80 hva angår ditt spörsmål om Peter HÖYER i Löddingen som er 5 år i FT av 1801.Det kan også henvises til etterfölgende innlegg av både Arnstein, Anne Lise og Kjell.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Og mens vi er i gang - jeg har lenge lurt på hvem denne enkemannen og afskjediget lieutenant Høyer i Lister amt og på Lechness gård er - hans uekte sønn heter Peter Joachim. Alt dette i 1801-tellingen - LenkeIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Peter Joachim Høyer, f. ca 1751, d. 18/11 1823 Liknæs i Lister. Nevnt i Ovenstad.Andre Høyer som er nevnt i Ovenstad er Christen Lind Høyer d. 20/6 1788 Ytterøy.Hans Andersen Høyer tok avskjed 29/6 1722. HedmarkJohan(nes) Gottfried f 16/9 1791 på Hedmark, d 5/8 1865 på Gardermoen. Sønn av amtmann Andreas Høyer og Anna Becker.Peder Høyer d. 17/6 1776 på Kongsvinger.Gift med Ide Sophie Dorn.Peter Høyer. Fenrik ved Skognnæske komp. Kassert 22/4 1767.Svennich Anthon (Anthon Svennik) f. 11/9 1787 i København, død 29/11 1863 som kjøpmann i Larvik. Sønn av legasjonsråd Høyer. Gift med Margrethe Elisabeth Falchenberg f. 28/4 1787 d. 1/3 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja takk, Michael,- slutter meg til Inger's innlegg # 506 - inneholdet i innlegg # 500 tatt i betraktning er alle slike 'nye innfallsvinkler' av störste interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Saken begynner å bli uoversiktlig, men har vi fått med oss at denne Anna Birgitte Høyer fra Kristiansund, som det er skifte etter i Hol i Buksnes i 1790 (jfr 'Ingers debatt' Lenke ), var fadder for et av barna til Peder Aagesen og Anne Fæddersdtr Høyer i Molde?Den samme Anna Birgitte hadde bl.a. en sønn Fæder Høyer, som var til sjøs i 1790.Jeg vi anta at disse to Høyer-damene var søstre, døtre av Fetter/Fæder Høyer - kanskje den Fetter Høyer som fikk et barn utenom ekteskap i Trondheim (forøvrig med en av mine slektninger :-)).Burde vel ta en titt i kirkeboka for Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tok en rask titt på døpte i Kr.sund 1739-54 (ingen faddere nevnt). Den eneste Høyer jeg fant, var:Andreas Christophersen Høyer. Han døper Johan Christopher i 1750, Iver i 1751, Giert Fridrick i 1753 og Iver Johannis i 1754. I 1754 er navnet på moren oppgitt til Anna Helena Riis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har nå tatt en rask gjennomgang av døpte i Krsund for perioden 1731-37 - ingen Høyer.Dessuten 1755-1770. Her finner jeg fortsatt bare Andreas Christophersen Høyer som døper Johan Friderick i 1759, Siriana i 1761, Johan Friderich i 1763 (et kors bak).Det er i tråden til Inger antydet at Anna Birgitte Høyer, som havnet nordpå, kunne ha vært gift Ahlberg, da dattera benyttet dette navnet. Jeg fant i 1770 i Kristiansund følgende dåp: Peter Joensen Albergs søn fra Sverrig - døpt Peter. Navnet på mora er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..men det ser ut til å ha vært flere Alberg i Kristiansund, for 7. okt 1777 opplyses at Mette Lange ble forløst med et dødfødt (uægte) pikebarn, faren er Jørgen Greiss. Alberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Veldig svak skrift, men jeg tror det står følgende i krkbok for Kristiansund: Begr Anna Helena Høyer 26. april 1782, 62 år - slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den Anna Helena Høyer som dør 1782, er vel kona til Andreas Høyer. Hun kalles tidligere Anna Helena Riis.Men i tillegg finner jeg (Kr.sund) 1780 E: Margr Høyer død - over 70 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det finnes en Ole Høyer på Inderøy N-T som var gift med Maren/Karen K(i)empe 1730-1761. blant barna er Ole Kiempe 1753, Christopher (tv) 1754, Christen Lind (tv) 1754Kilde: Døypte i Inderøy prestegjeld 1733-1762, Døde i Inderøy prestegjeld 1735-1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå er vel det meste prøvd, og det blir mest å samle opplysninger om forskjellige Høyer-slekter.Men, PCH må vel ha skiftet før giftemål 2 og 3. Er det noen som har sett på disse skiftene? Her KAN det kanskje ha blitt notert noe om hans opphav eller slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Arnstein for de nye opplysninger om HÖYERs i Kristiansund. Ja, enig med Arnstein - at nå er nok det meste prövd i denne debatten om PCH.Kommer tilbake til ideen om å samle data om forskjellige HÖYER-slekter. Alle forslag i så måte er mer enn velkommen! Jfr. her innlegg # 18 i Inger EIDE's tråd nr.: 30.328 -'Höyer i folketellingen 1801 i Nordland'.Hva angår eventuelle skifter ifm PCH's 2. og 3. giftemål har jeg selv ikke noen kjennskap til slike. Imidlertid har kanskje HÖYER-aettlinger som Anne Lise, Arne og Tore naermere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Michael's innlegg # 515;- jeg formoder at denne Ole HÖYER på Inderöy i NT har vaert omtalt tidligere i denne tråden, men jeg skal forsöke å kontrollere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

I denne tråds nr. 29, 30, 57 og 58 finner du litt om denne familien... for å lette kontrollen ;-)Så til tema nevnt over: Det er selvfølgelig en fin tanke å kartlegge div. Høyer. Men i motsetning til f.eks Hegelund og Figenschou for å nevne noen; synes ikke disse Høyerne å ha samme rot og utgangspunkt.Derved har vi et problem med å knytte dem til hverandre. I en del tråder rundt Bergen som jeg har lagt ut; kommer dette klart til syne. Man har ikke i disse trådene klart å finne en klar sammenheng mellom de som bor i samme by.Skal vi da kartlegge div Høyer tror jeg vi må dele det opp i regioner, og når hver region er støvsugd... se på tilknytning mellom Høyere i ulike regioner. Om man f.eks lar Kristansand S være en region og Stavanger området være en annen, finner man jo klare sammenhenger mellom Høyerne de to stedene. I tillegg til norske regioner burde man nok ha en for de som stammer fra dagens Tyskland. (Er usikker på om vi skal blande inn Sverige, Finland og Danmark her. Det synes å være de som kom fra Schleswig Holstein som er mest viktig for oss i Norge.... om enn noen av disse har kommet via Danmark.)Vedrørende Kristiansand og Sørlandshøyerne (med tråder til Stavanger) er jo mye allerede gjort ved ovennevnte Theis Høyer. Men frykter som sagt at vi vil sitte med masse løse tråder.Ovenstående betyr antagelig at kartlegging best gjøres gjennom tråder som denne og tilsvarende... Men man kunne kanskje lage en mer samlende overskrift... F.eks. Kartlegging av Høyere i Bergen og omegn osv.Ønsker oss lykke til. Det kan bli et langt lerret å blekeMvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(515:) Denne Ole Høyer skal visstnok ha sitt navn fra gården Hø på Inderøy, der han var født i 1723 (død i Sparbu 1782). Han var prest, først i Inderøy og senere (fra 1765) i Sparbu. Han giftet seg for 2. gang med Bolette Sofie Hersleb (1733-1821), hvis far Nicolai Christophersøn Hersleb (g. Bolette Christiansd. Frost) var prestesønn fra Stod, NT.Ole Høyer hadde forøvrig en fjerde sønn Tarald. Kan Ole's sønn Christopher Lind (Høyer) f. 1754 være identisk med den av Ovenstad nevnte offiser Christen Lind Høyer d. 20/6 1788 Ytterøy (ref. #505) ?Karen (Maren ?) Kiempe skal ha vært søster av den Olava Margrete Kjempe (1723-1808) som døde ugift på Braset i Sparbu. Deres mor skal ha vært en 'Ross', og faren, tydeligvis en 'Kiempe', kan kanskje ha hett Christen, Christopher eller Tarald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(57:) Var Ehm Pedersen Høyer (død 1724) i Trondheim prest eller konsumsjonsskriver (innlegg #479) eller begge deler ? Eller er avdøde i 1724 en ennen Ehm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Kjell's innlegg # 519;Takk for dine analytiske kommentarer vedrörende tanken om å samle opplysninger om ulike HÖYER/HÖIER slekter. Ser også problematikken hva angår mangel på innbyrdes sammenheng melleom de hittil kjente HÖYER-'avdelingene' rundt i landet. En regional inndeling synes kanskje mest adekvat, men som du selv sier så blir nok dette et langt lerret å bleke.Imidlertid synes det for meg som om at mange av de HÖIER/HÖYERs som har vaert omtalt i denne PCH-tråden allerede finnes på bl.a. Per NERMO's homepage.Om det er slik at Per oppdaterer sine HÖYER/HÖIERs med det som etterhvert har kommet frem her ville det vaere lettvindt/hendig å henvise dit!- men det spörsmålet må vi selvfölgelig forelegge Per.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnstein's innlegg # 516;- det synes ikke som at HÖYER-aettlingene selv har noe å bidra med hva angår eventuelle skifte® ifm PCH's 3 forskjellige ekteskap. Jfr. her innlegg # 517.Ved förste anledning vil det bli tatt kontakt med Statsarkivet hvorvidt det foreligger slik dokumentasjon.Andre relevante skifter i denne forbindelse kan også bestilles. Disse kan som du påpeker gi nyttig informasjon osv. Forslag på personer innen 'Molde-miljöet' som det kan bestiiles skifter etter mottas gjerne.Nok en gang takk for påpekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(523:) Jeg kan dessverre ikke påta meg det arbeidet det ville innebære å holde ''Høyer-delen'' (eller andre deler) av min slektsdatabase på web ajour med det som måtte framkomme i innlegg i denne og andre debatter i BF/DA.Det forhindrer selvsagt ikke at jeg vil følge sporadisk med i BF og inkludere i mitt register informasjon som jeg finner av spesiell interesse.Så en 'state-of-the-art Høyer-database' må nok eventuelt finne sin plass et annet sted ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.