Gå til innhold
Arkivverket

[#53913] Alma Sofie Magdalena Edvarda Andreassen, f 1885-1890


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har lenge forsøkt å finne informasjoner om Alma Sofie og hennes familie. Så langt jeg vet skal hun være født mellom 1885-1890 (?), antagelig i Grimstad distriktet. Jeg vet videre at hun befant seg i Christiania i 1906/1907, vet videre at hun hadde i hvertfall en søster som var bosatt i Danmark. Dit flyttet (Århus) også Alma Sofie engang på 1950/60 tallet etter at hun ble enke fra sitt ekteskap med Ing Frøland. Under sin tid i sitt ekteskap bodde hun i Oslo, siste kjente adr var i Thv Meyersgt. Alma Sofie døde i Århus engang på 1960 tallet. Alle opplysninger er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette har jeg også sett tidligere, men jeg får det ikke til å stemme, da jeg vet at hennes fulle døpenavn var som overskriften viser med 4 fornavn. Det er i så tilfelle merkelig at ikke alle navn står med i dåpsattesten. Mvh Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Nytt forslag til Alma her på Hisøy i Aust Agder? LenkeFolketellingene tar ofte ikke med alle fornavn.Denne damen har i alle fall en søster.Vet du søsterens fornavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det finnes ikke så mange Alma Andreassen i passe alder født i Aust-Agder , men her er en dame f. ca 1892 i Tvedestrand ? LenkeMulig du kan finne disse damene døpt i digitale kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Hyggelig å se at du er tilbake på nettet ! Jeg tror ikke at damen fra Tvedestrand kan være den aktuelle. Hun er for ung. Derimot passer Alma på Hisøy bra inn. Beklagligvis kjenner jeg ikke til søsterens navn. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre tror jeg ikke det er Alma på Hisø heller. Fant hennes dåp her i kirkebok. Riktignok med flere fornavn, men ikke de rette navnene er jeg redd: LenkeLitt av en nøtt dette. Ikke så mange Alamer å velge mellom ved landsomfattende søking.Vet du når og i hvilken kirke hun giftet seg med frøland?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Jeg er ikke sikker på hvilken kirke det var, men giftermålet har vært enten i Oslo eller i Hallingdal (Nesbyen). Jeg er usikker på om det er Frøland el Førland. Han var Ing og enkemann når giftermålet ble inngått, de bodde ved hans død i Thv Meyersgt i Oslo. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke så enkelt med leting etter Frøland eller Førland, Kikket litt i Dis gravminneregister og der var det en del herrer Frøland begravet i Oslo-området.Skal lete litt om jeg finner den spor etter ingeniøren : Mulig Oslo Byarkiv kan hjelpe med oppslag i adressebøker, Thv. Meyersgate?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Jeg er enig med deg om dette med etternavn. Ser at det er flere med fam navnet Førland på Nesbyen. Tror nok at det kan være det mest sansynlige navnet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg søkte litt til i gravminneregisteret på etternavn Førland, gravlagt Oslo. Fant kun en Oscar Alfred Førland som var født 1891 begravet 1977, det passet ikke med at han burde være død før 1950 åra?Jeg har ikke funnet Førland i 1900-tellingen på Nesbyen.Er redd jeg ikke kan hjelpe stort med dette. Det måtte være om noen har oversikt over norske ingeniører med navn Førland?Jeg kjenner Førlandsnavnet fra Haugesundskanten,Skåre. Min svigerfars gode venn hadde det navnet.( Bodde i Bærum) Det hjelper ikke mye til denne nøtten er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Du skal ha takk for hjelpen så langt. Denne kvinnen er ikke lett å få fatt på. M h t Alma Sofie i Grimstad så sjekket jeg dåpen for henne for mange år siden. Hun var født 14 Juli 1888 og døpt Alma Sofie, 5 august samme år. Hennes faddere var: Enke Tomine Olsen, pike Sevrine Johnsen, pike Emilie Danielsen, Styrmann Ole Ingebregt Olsen og ølhandler Gustaf Mønich. Foreldre var sjømann Andreas Andreassen (F 1847) og hustru Grethe Nilsdatter(F 1850). Jeg tror ikke dette er damen.Alma Sofie giftet seg igjen etter at hun var blitt enke, denne gangen i Danmark (Århus), og het da Alma Sofie Løgstrup Sørensen. Hun døde i Danmark i første halvdel av 1960. Kanskje det er en ide å prøve med data fra DK i forbindelse med hennes dødsfall ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det med søk i Danmark var en bra idee synes jeg. Merkelig at det skal være så vanskelig å finne henne i 1900-tellingen, kan hun skjule seg bak at av sine andre mange fornavn tro?Neste uke drar jeg til Sverige igjen, så da blir det ingen søking . Har planer om å skaffe bredbåndforbindelse der senere, men rekker ikke denne gang.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Jeg har en kar i Danmark som har hjulpet meg tidligere, skal prøve han. Ellers så får jeg vel fortsette litt med de andre familiene på nettet, bare jeg får avsluttet det bokprosjektet som jeg er innvolvert i. Det går mot sluttføring av det skriftlige arbeidet der. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott! lykke til med ditt nye bokprosjekt! Godt med gode hjelpere i slektsforsking. Jeg har nettopp selv fått hjelp i dag med noen aner knyttet til jernverk i Norge.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har nu fått sjekket opp endel av de manglene opplysninger om Alma Sofie. Innlegg 2 og 3 befatter seg med den riktige Alma Sofie. Hun var født 14.7.1888, av foreldre Sjømann Andreas Andreassen f 1847 og hustru Grethe Nilsdatter f 1850. Alma Sofie var født i Grimstad og det er jo mulig at foreldrene var født samme sted. Det jeg nu håper på hjelp til er å finne ut mere om foreldrene til Alma. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

I Family Search finner jeg giftermålet til Andreas Andreassen og Grethe Nilsdatter, 29 Juli 1870 i Vestere Moland, Aust Agder. Er det mulig å finne ut noe mere om familiebakgrunn ut fra dette ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Kirkeboken forteller at Sjømand Andreas Andreassen Landvig født 20-5? (ser ut som det står skrevet S Hundfos ?) 1847, sønn av Andreas Pedersen Landvig, giftet seg med Grethe Nilsdatter (K.... vanskelig å lese?) født 20-6.1850,V. Moland, datter av Nils Syversen (K.....?). Forlovernes navn er også vanskelig å tyde fullt ut, men det ser ut til at en heter Aanon Svendsen, og så er det antagelig ett ektepar hvor jeg klart kan lese mannens navn til Jørgen.Det kunne være spennede om noen 1. Kunne tyde de navn jeg ikke har klart (kanskje lokalkunnskap kan hjelpe?) 2. Finne ut mere om foreldrene, mor og far event lengre tilbake, hvis mulig? Det ser ut til at Grethe Nilsdatter dør tidlig, og når Alma Sofie konfirmeres er moren død, dette er vel grunnen til at hun havnet på barnehjem.All hjelp mottas med takk! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du da muligens Gustav Mønnich hos foreldre i Grimstad 1865. ( Møinich-navnet i en variant, men alder og sted passer vel?)Nevner dette siden vi har hatt litt samarbeid om Møinichen slekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Ja, navn rundt dåpen har jeg, det jeg er intr i er å få navntydningen rundt bryllupet. Der er det flere navn som er vanskelig å lese. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.