Gå til innhold
Arkivverket

[#53913] Alma Sofie Magdalena Edvarda Andreassen, f 1885-1890


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig at vi har funnet så mange nye opplysninger i dag. Her lurer jeg på om dette kan være Andreas Andreasen døpt her? LenkeRiktignok med Andersen som etternavn, men det brukes ofte istedenfor Andreasen. Her passer fars navn, og kikk på stednavn Herefos? Likner litt på stedsnavn nevnt ved vielsen til Andreas?Bare en mulighet å undersøke vidre?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, ta en titt på denne dåpen . 1848 Andreas Andreasen uægte sønn av Andreas Pedersen og pige Signe Syvertsdatter. LenkeSkulle ikke undre meg om vi her har det rette opphavet fra Herefors?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Dette ser ut til å stemme bra. Herefors er nok riktig. Det ser ut for meg som moren heter Signe Syvertsdatter Skoug ? Faren ser ut til at heter Andreas Pederssøn E....., den siste delen der klarer jeg ikke å tyde. Gjør du ? Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På den nevnte fader mener jeg gårdsnavn begynner med Engebol.. eller noe slikt. Ikke lett å lese. artig at det så ut til at Signe giter seg senere . Mulig å finne dette ekteskapet tro. Hun har også barn i ekteskapet, så Andreas fikke flere halvsøsken.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Er det noe jeg ikke har sett, hvordan vet du at Signe giftet seg senere og fikk barn ?Jeg tror det er Engebole ?Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei innlegget mitt forsvant i iveren. Her er Andreas Andreasen på samme adresse som mor Signe Syvertsdatter og stefar pluss halvsøsken.Andreas er kun oppført som losjerende sjømann, men jeg er ganske sikker på at dette er en innertier.LenkeHva mener du?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ikke nok med at sønnen bor der, men jeg tror jamen hun har en eldre bror der også som er Husmand/Bjelkehugger.Ellers så vet jeg ikke hva stevnevitne er, kan tenke meg det, men er usikker, vet du ?Videre så ser jeg en gård på din lenke i siste innlegg den heter Engeboe, du nevner Engebostad, er det noe jeg ikke har sett?Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved gårdsøk under Homedal 1865, fant jeg flere gårder som begynner med Engebo, men Engebostad var feil. Tror jeg tar pause nå i kveld. Spennende har dette vært.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan ikke dy meg men jeg legger inn denne vielsen mellom Signe Syvertsen og Mads Nilsen 1851: LenkeSkal kikke i kirkebøkene også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her fra Herrefos Mini. LenkeLurer på om det står enkemand foran mannens navn? litt merkelig E i så fall?Da har du dette paret også.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på fam.s. fant jeg følgende barn av paret mads Nilsen og Signe Syvertsdatter:1. Aase Maddatter dpt 1852 Landvik, Aust Agder Lenke2. Salve Madsen dpt 14 okt 1853, Landvik, Aust Agder3. Syvert Madsen dpt. 2 nov 1855, Landvik, Aust Agder4. Maren Madsdatter dpt. 21 feb 1858, Øyestad, Aust Agder5. Severine Madsdatter dpt 3 jun 1860 Øyestad, Aust Agder6. Lisebeth Madsdatter dpt 5 mars 1865, Øyestad, Aust Agder( denne liste passer jo bra med ekteskap i 1851 og siste barn i 1865, mors alder da 47 år)Det er sikkert mulig å finne alle disse barndåpene i kirkebøker også, men det overlater jeg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Du er tidlig på plass ! Ja, her var det mye nye informasjoner. Tydligvis har Andreas mange halvsøsken. Det ser ut som Andreas far ikke er i noen papirer? Han het nok Andreas Pedersen Engeboe. Det er morsomt å se at det ble mange barn mellom henne og Mads, og den siste når hun var 47! Klarer ikke helt å skjønne hva Mads var, men tydligvis Gårdbruker og Stevnevitne iflg folketellingen. Det å komme lengre tilbake for Signe og Andreas P blir vel vanskelig? Hva skjedde med Andreas Andreassen? Han ble tydligvis alene med flere barn, hvor mange vet vi vel ikke? Det er som sagt ett stort gap mellom Sofie og Alma Sofie. Her er det skikkelig regnvær i dag!Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen i gråværet.Jeg har nå lett gjennom 4 sider i 1900-telling RHD i landsomfattende søk etter Andreas Andre. og ikke funnet noen som passer med alder, fødested osv. Om han da ikke skjuler seg bak denne mannen som er på skip? LenkeDessverre opplysninger om alder og fødested mangler her.Andreas Andreassen kan jo godt være død en gang mellom 1888 og 1900. Blir litt vel mye leting gjennom kirkebøker etter dødsfall?Sønnen Nils Alfred har jeg lett litt etter også. Ikke lokalisert i 1900 til nå.Datter Sofie om hun levde opp , kan jo ha giftet seg før 1900 og bruke ektemannens etternavn.Alma Sofie vet du jo en del om. Jeg har heller ikke greid å finne Grethes død .Det er en del å lete etter, så jeg kan kose meg i regnværet mens gemalen trekker garn.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg lett gjennom V. Moland mini 9a 1884-1899 for å lete etter Grethe Nilsdatter, Andreas Andreasen, Nils Alfred Andreas. Sofie Andreas. døde. Fant ingen til nå.Så også etter konfirmanter for å lete etter Nils Alfreds og Sofies konfirmasjoner. Fant ikke dem heller.Familien kan jo ha flyttet og da ført i et annet distrikt.Ellers fant jeg at svært mange i Vestre Moland døde av tæring i årene mellom 1888 og 1900.Mange triste skjebner.Mulig at Nils Alfred kan ha emigrert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Du tenker som meg her. Det er Andreas jeg i første rekke tenker på, han slo det meg at kan kanskje ha emigrert ? Det var jo ganske vanlig på den tiden. Hans far er jo ikke lett å finne og heller ikke foreldre til Sigrid Syvertsdatter, kanskje det kan være en ide å gå veien om det som jeg trodde var broren i folketellingen, Syvert Syvertsen? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var svært mange med navn Andreas Andreasen sjømenn som er nevnt på emigrantlister fra Kristiansand. Den eneste med ca alder finner jeg her: LenkeHadde vi nå hatt dødsdato for hustru Grethe, så ville det vært lettere å søke, muligens.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel ikke helt umulig med den Andreas Andreassen om du ser på stedet han bor. Leknes S. Det er flere steder som kalles Leknes og Leknes i samme området der Andreas A. levde med familie. Kan hende denne karen bør undersøkes nøyere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ikke umulig at dette er karen, men det er da litt merkelig at han står oppført i konfirmasjonspapirene i 1903, som arbeider, og at det i tilfelle ikke også står i USA. Han kan jo ha kommet hjem igjen, eller det kan være at Alma Sofie kun har sagt at han arbeider i USA. Hvem vet i tilfelle? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn konfirmasjonen til Alma Sofie i Grimstad i 1903: LenkeHer står riktignok far oppført som arbeider som du sier og mor Grethe død. Det står også noe om attest fra Vergerådet ( om jeg leser rett)Fars navn ville vel bli oppført selv om han var emigrert ,men fortsatt i live?Pussig at jeg ikke har funnet han i Norge i 1900-telling. Alt da oppholder jo Alma Sofie seg på et barnehjem?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ja, dette har jeg også studert på. Spm er om hadde en stor barneflokk, alene, og enten seilte el emigrerte for å ha arbeid, og da endte vel barna opp på barnehjem. Er ingen enkel sak å løse. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.