Gå til innhold
Arkivverket

[#53923] Gunhild Juterud f.19.10.1894 i Ådal. Hvor ble det av henne?


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Hei til alle dere der ute. Jeg forsøker å fine opplysninger om Gunhild Juterud født 19.10.1894, døpt 28.10 i hval kirke i Ådal. Foreldre ungkar Martin Kristiansen, Røstby og pike Lina Syversdtr. Juterud. Uægte.Martin er min oldefar. Han giftet seg i 1902 og fikk 6 barn. Han bodde i Land i mange år, men kom tilbake og tok over Røstby. Martin het Odda til etternavn.Ut i fra det jeg ser av faddere til Gunhild var det nok bare hennes mors familie tilstede.Gunhild bor som barn sammen med mor, besteforeldre og onkel på nordre Juterud i Ådal. Dette ser jeg av ft.l. 1900.Etter dette finner jeg henne ikke noe sted. Skulle så så gjene visst hvordan det gikk med henne og om det eventuelt finnes etterkommere etter henne.Kan noen hjelpe meg med dette enten i form av opplysninger eller gode råd om hvordan jeg går fram for å finne ut av det.mvh. Turid Didriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nils Elsrud

Hei på degjeg har skrevet av kirkebøker/folketellinger for Ådal og finner ikke hverken Gunhild eller Lena utflyttet fra Ådal i kirkebøkene. Men Gunhild er nok heller ikke konfirmert i Ådal, jeg har også sjekket Norderhov og Hønefoss etter konfirmasjonen uten å finne henne. Jeg finner heller ingen lysning/giftemål på moren i Ådal. Det er heller ingen dødsfall på dem i Ådal før 1925 så sannsynligvis har mor og datter flyttet ut av Ådal en gang mellom 1900 og 1908. Jeg vil lete litt mer etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hei. Det KAN være et skudd i blinde, men en Gunhild som er født 19.10.1894 ligger begravet på Alfaset Gravlund. Hun heter da Johansen til etternavn og døde 26.04.1974. Graven er delt med Axel Kristian Johansen f. 24.06.1893 og d. 09.10.1978.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei.Takk til dere begge. Jeg hadde nesten gitt opp å finne henne. Ettersom det ser ut som hun har flyttet fra Ådal kan det jo stemme at hun havnet i Oslo. Dersom hun giftet seg tidlig nok kan det jo være mulig å finne henne på den måten. Jeg tenker på kirkebøker for Oslo. Antageligvis en voldsom jobb, men kanskje vært forsøket.mvh. Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid!Det er ikke så sabla vanskelig. Følgende metode kan kanskje gjøre susen:Ta en tur til Oslo Byarkiv. Sjekk der adresseboka for f. eks. 1946/1947 (Eller et eller annent år i 1930-åra). Via adressebøkene finner du ut hvor Axel Kristian Johansen bodde. Bestill deretter opp de kommunale folketellingene for rett adresse og rett år.Dersom Gunhild er gift med Axel Kristian og bosatt i Oslo på dette tidspunktet vil fødselsdatoen og fødestedet hennes (og hans) være oppgitt i den kommunale folketellinga.Har du flaks, finner du også hjemmeboende barn hos dem...Ellers, så er jo også dødsannonsene fra 1974 og 1978 en mulig vei å nøste i fra.Lykke Til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.