Gå til innhold
Arkivverket

[#53924] Bernhard Konstantin Sundberg


Gjest unni høgberg johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest unni høgberg johansen

Bernhard Konstantin Sundberg ble født i 1879 i Sverige. I 1900 telling for Trondheim bor han sammen med sin far Gustav Sundberg og sin bror Leonard Gotfrid Sundberg i Strandveien 55. Moren Bernhardine Elisabeth Stückens Sundberg døde i 1900 og hans far døde i 1905. Bernhard Konstantin skal ha vært syk,kan han ha vært på et hjem etter at foreldrene gikk bort. Jeg har prøvd å lete etter mulig konfirmasjon men uten hell,så nå trenger jeg hjelp for og eventuellt finne ut hvor jeg skal lete videre for å finne ham. Håper noen kan hjelpe meg med dette Mvh Unni Høgberg Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er ikke så sikkert at Bernhard ble konfirmert, men jeg vet ikke reglene den gang. I dag konfirmerer vi psykisk utviklingshemmede, men den gangen ble Bernhard karakterisert som 'Aandssvag'. Han var dessuten blind. Jeg har et notat som sier at han senere bodde i Klæbu, kanskje et hjem der. Dette må antagelig ha skjedd etter at faren døde i 1905. Pussig forresten at Gustav er nevnt Lundberg og ikke Sundberg i den digitale folketellingen, men jeg ser andre har opplyst om dette også. Jeg har en del om Stöcken-folkene, men kjenner ikke bakgrunnen til Gustav. Har du foreldrene hans? Jeg har 4, kanskje 5 barn av Gustav. Har du flere? Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

Takk Unni for at du tok opp dette i brukerforumet!Bernard Konstantin har jeg lett etter ilang tid! og Takk til Mydland også, som tok seg tid til å svare! Dette er min familie og jeg er svært interessert i nye opplysninger. Dette visste jeg heller ikke fra før, så det kom godt med. Ettersom dette er familiemedlemmer, vil jeg gjerne se det notatet som Mydland forteller om, og vil også gjerne ha flere opplysninger om Stücken familien. Kan Mydland legge det ut her??? Gustavs foreldre og søsken og barn har jeg lagt inn på hjemmesidene mine, ta dere en titt da vel! vennlig hilsen fra torill sundberg kopperud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg uttrykte meg kanskje litt feil ovenfor. Det er riktig at jeg har en del om Stöcken-folkene, men problemet er at jeg ikke vet om de tilhører samme familie. Men navnet Støcken må jo være ganske uvanlig? Når det gjelder Bernhardine, kjenner jeg ikke foreldrene hennes, og ville vært takknemlig for å få opplysninger her. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Gustafsson Sundberg, Bernhard Konstantin Son (ogift man)f. 17/5 1879 i Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 7/1 1882 från Särsta 1:a Rote, Torsåker, Gävleborgs län (Gästrikland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 142Emibas emigrationsakt: Torsåker X 1882 006Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeSundberg, Gustaf Dagakarl (gift man)f. 18/2 1846 i HusbyUtvandrad 7/1 1882 från Särsta 1:a Rote, Torsåker, Gävleborgs län (Gästrikland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeStöckens, Elisabeth Bernhardina Hustru (gift kvinna)f. 24/2 1846 i DanmarkGustafsson Sundberg, Josef Frithiof Thorv Son (ogift man)f. 15/5 1868 i NorgeUtvandrad 7/1 1882Gustafsson Sundberg, Edvard Walfrid Son (ogift man)f. 5/10 1872 i Sölvesborg, Blekinge län (Blekinge)Utvandrad 7/1 1882 från Särsta 1:a Rote, Torsåker, Gävleborgs län (Gästrikland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Unni! Mye interessant på Torills hjemmesider! Jeg får fordøye stoffet litt og så komme tilbake, kanskje både med ytterligere opplysninger og med spørsmål... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

hei jonny! Du må gjerne spørre hvis det er noe du lurer på om denne familien, men det virker jo som om du også har en del info! Du spurte etter hvor mange brødre det var, og her er svaret: Det var seks brødre av dem! Karl Wilhelm født: 29 mars 1866 i Sarpsborg Min bestefar: Josef Fridtjof Thorvald født: 17 mai 1868 i Trondheim Edeward Walfrid født: 5 oktober 1872 i Sölvesborg Sverige Bernhard Konstantin født: (17 mai) 1879 i Böllnäs Sverige (etter det jeg vet er denne datoen feil !) Henrik Waldemar født: 15 november 1882 i Trondheim Leonard Gotfrid født 24 Desember 1888 i Trondheim de kalte seg ikke Gustavsen Sundberg her i Norge, bare Sundberg, men en skrivefeil i tellingen sier Lundberg. Selvfølgelig er alle hjertelig velkommne inn på mine hjemmesider som nok ikke er helt ferdige ennå.Hjemmesidene er om hele slekten fra Cruikchank til Olsen og von Stücken, litt Hjelting og Smitdt har jeg også fått plass til. Store sircusslekter og sigøynerslekter som Rosenhagen er jeg også innom. hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Karl Wilhelm Son uä (ogift man)f. 29/3 1866 i DanmarkUtvandrad 7/1 1882 från Särsta 1:a Rote, Torsåker, Gävleborgs län (Gästrikland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

Her har du nok ikke lest godt nok Hanne. Josef er født i Trondheim 17/5 og det er Karl Wilhelm som er født i Sarpsborg. Jeg er sikker på datoen for han er min bestefar. Forresten er det koselig at noen svarer her da. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

Karl Wilhelm født 29 mars 1866 i Sarpsborghan ble døpt 2 april samme åri kirkeboken for Sarpsborg 1866,som nr 30, Karl Wilhelm uekte barn av Bernadine Elisabeth Steockens og ungkar Gustav Sundbergfaddere var:kone Margrete Sophia Henriette f: Rosenhagen (pigens stedmoder, og gift med skjærsliperen Frantz Daniel Steockens)pige Josefine Antonette Thrane, skomager Amund Olsen Thrane og skjærsliperen Frantz Daniel Steockens, kjører B. Schade.ikke hjemmedøpt.oppgave fået av pigens stedmoderhans og hennes første leiermålbopel ere med skjærsliperens familie som oppholder seg her på gjennomreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I emibas står Karl Wilhelm som født i Danmark. Men jeg tullet med navna.Gustafsson Sundberg, Bernhard Konstantin Son (ogift man)f. 17/5 1879 i Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 7/1 1882 från Särsta 1:a Rote, Torsåker, Gävleborgs län (Gästrikland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 142Emibas emigrationsakt: Torsåker X 1882 006Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Unskyld dattern min står å maserKarl Wilhelm Son uä (ogift man)f. 29/3 1866 i DanmarkUtvandrad 7/1 1882 från Särsta 1:a Rote, Torsåker, Gävleborgs län (Gästrikland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 142Emibas emigrationsakt: Torsåker X 1882 003Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

hei Hanne. Som du forstår gir ikke jeg meg på dette: Karl Wilhelm er født i Sarpsborg! Moren, Elisabeth, er født i Danmark og er Dansk. Derfor følger barnet moren og er Dansk statsborger. Rett meg hvis jeg tar feil!Jeg har sett på den dåpen i Sarpsborg og har funnet ut hvorfor det er blitt slik i de originale Husförhör i Sverige - 1881 - 1890 - moren er jo danskfødt der - det står 'do' for Karl Wilhelm fødested. Når han blir født og døpt i Sarpsborg er familien på gjennomreise - sikkert/muligens til Sverige. I Sverige har de sikkert trodd at de kom fra Danmark. Slik har muligens denne feilen oppstått. med hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Torill Jeg prøver ikke å bevise noe. I emibas står de opplysningene om Karl W, Innlegg 16 er en kopi fra emibas. Jeg skriver det bare som en opplysning om hva det står i emibas. For meg spiller det jo null rolle. Var bare pent ment. Det er vell familien som gir opplysningene til emigrant kontoret. Kan jo ha blitt en misforståelse der. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei, alle sammen! Jeg har nå fått sett igjennom Torills hjemmeside. Der er masse opplysninger der, og hjertelig takk for mye om etterslekt på Sundberg og de andre! Men der er en setning jeg gjerne vil ta fatt i: 'Waldemar Alexander Stücken født: 13/2 1863 død 25/2 1901 i Sør Varanger, var gift med Clara og hadde sønnen Gerhard Young Stücken - Gerhard fikk senere en sønn med Rosalie Emilie Marie Klementine Hjelting'. Her er der enten noe som ikke stemmer, eller så har et par brikker falt på plass. Jeg har Caroli Støcken – ”Caroli Young / Charles Young”, f.1862 i Lima i Dalarna i Sverige, dpt. i Berlin i Tyskland. Han hadde sønnen Gerhard med Marie Knutsen – ”Mariae Knutson”, født i Tønsberg. Senere ble han gift med Clara, f.1868 i Tyskland. Ved folketellingen 1900 er de nevnt hos fisker Johan E Strand f 1853 og familien hans på Strand i Alta, men han er ikke nevnt med navn. De har alle 3 yrke “Komediant”, og er kalt Stykken til etternavn. Mitt spørsmål er rent konkret: Er Waldemar Alexander Stücken, f.13-2-1863, identisk med Caroli Støcken – ”Caroli Young / Charles Young”, f.1862. Og i så fall, har vi konkrete beviser for dette? Takknemlig for svar! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest torill sundberg kopperud

hei igjen! Beklager Jonny, at jeg ikke har svart deg før nå. Men Jeg svarer iallefall! Her er det jeg har om familien: Kilde: Uppgifter från Sveriges befolkning 1890Post 2701878Stücken Grönvald, Waldemar Alexander gymnast f. 1863 i Norrbärke (Kopparbergs län, Dalarna) Gift man, far i familien katolikkLandala 9:de Qvarteret N:o 7 Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)Födelseort i källan: Norrbärke Westa StiftDetta är familien 1890Stücken Grönvald, Waldemar Alexander f 13/2 1863 i Norrbärke død 25/2 1901 i Sør Varanger. Sandahl Sjöberg, Kristine Gerda Bernhardina f 1863 i Göteborgs lan -- hustru Young Stücken, Gerhard Frans Waldemar f 1886 i Nässjö, Jönköpings län --fosterson Han var senere mulig g.m. en Clara født: 1868 fra Tyskland og de finnes i den norske folketellingen for 1900 som komedianter,Marie Knutsen – ”Mariae Knutson”, født i Tønsberg. var muligens mor til GerhardVed folketellingen 1900 er de nevnt hos fisker Johan E Strand f 1853 og familien hans på Strand i Alta, men han er ikke nevnt med navn.(kanskje fordi tellingen foregikk sent på året og han var syk,kanskje på sykehus?) De har alle 3 yrke “Komediant”, og er kalt Stykken til etternavn.vennlig hilsen torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.