Gå til innhold
Arkivverket

[#53934] Lesehjelp Ibestad 1811 Peder Olsen FOLDVIG


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Etter å ha fått mye god hjelp her tidligere lurer jeg nå på om noen kan hjelpe meg med å lese det som står i forbindelse med denne vielsen Lenke den 11 januar 1811 mellom Peder Olsen Foldvig og Anna Elisabeth Dinesdatter Aa.'Brudgommen...'?På forhånd takk for hjelpen! Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lurer på om det har noe med kopper-vaksine å gjøre, for det ser ut som om presten gir attest for at det ikke er noen 'kjendemerker'...? Eller er jeg helt på jordet?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Kristinn.Du har helt rett. De som ikke hadde hatt koppene naturlig ble podet med disse. Den andre har hatt de naturlig og det kunne sees på arrene i ansiktet.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kan det være noe slikt som dette?'Brudgommen skal ?? induceret; men da koppene ingen kjendemærker have efterladt sig, som hans fader ?? mig ?? d. 2. ?? bruden ?? naturli kopper efterladt spor i ansigtet.'Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElseB. Rustad

Det står: Brudgommen skal være inoculeret, men da Kopperne ingen Kjendemærker have efterladt sig, har hans Fader meddeelt mig Sikkerhedsbeviset. No. 2 Hos Bruden have de naturlige Kopper efterladt Spor i Ansigtet.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Å, takk! Det var de siste ordene som skulle til for å forstå meningen. Ikke indusert, nei...Det var vel ikke så uvanlig å ha hatt kopper på den tiden, så selv de kopparrede piger kunne bli gift :-)Takk for hjelpen til begge! Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.