Gå til innhold
Arkivverket

[#53948] Sjørullene, Trondheim


Gjest Kjellrunn Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellrunn Evensen

Jeg har en kopi som sies å være fra en sjørulle. Kommer kanskje med dumme spørsmål, men-- 1. Hvem finner man egentlig i en sjørulle, -vanlige sjømenn,-eller er det militært? 2. Når man har fått Søe-Patent, hva kan man gjøre da? 3. Har hver person sin side, eller kan de finnes flere steder? 4.Hvor mye kan man stole på fødselsår og dato oppgitt?Jeg har også navnet på to skippere,(Trondheim-N-Norge 1805 og 1807). Finnes det steder hvor man av det, kan finne ut navn på båt og mannskapslister f.eks?Et slag i blinde, men når man står fast, må man prøve fra en annen vinkel.Hilsen Kjellrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålene er slett ikke dumme!Sjøinnrulleringen omfattet FØR 1805 sjømilitære mannskaper, og personer som kunne komme til å bli brukt sjømilitært. Da var mannskapene delt mellom Hovedruller og Ekstraruller. De egentlige sjøfarende var delt i Matrosruller, Styrmannsruller og Skipperruller, noen også med avdelinger for Volontører.ETTER 1805 omfatter 'sjørullene' Sjøkrigskommissariatenes mannskaper og potensielle mannskaper, helt ned til de nyfødte gutters rekker. Sjøkrigskommissariatene omfattet i første rekke mannskapere i de norske byene.ETTER 1860 omfatter sjørullene egentlig bare sjøfolk i utenriksfart.Et Søe-Patent var dokumentet som fortalte om fartstid og innrulleringsnummer. Søe-Patentet skulle sjømannen bringe med seg, og det står i rullene når det ble utstedt nytt. Det fungerte som pass.Hver person (egentlig registreringsnummer) hadde normalt en del av en side, gjerne 2-3 på hver side, men var det få opplysninger om en mann som ble strøket av rullene, ville en ny mann få nummeret, og opplysningene om ham ville bli ført samme sted.Stol aldri helt på opplysningene om fødested og fødselsår. Mitt inntrykk er likevel at opplysningene i sjørullene jevnt over holder svært godt nivå.Jeg har skrevet om sjømannsarkivene i Statsarkivet i Bergen, gjengitt her: http://home.online.no/~fndbred/sjoman.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellrunn Evensen

Hei Yngve. Takk for svar og utfyllende lesestoff. Det ga meg nytt håp om at noen kanskje kan hjelpe meg videre.Jeg referer følgende fra en dårlig kopi jeg har av en sjørulle:Trondhjem Kiøbstæd 1804. 1805. 1806.7.8.9--Rode 8.(Inbefattende Forstaden Baklandets nedre Deel fra Skibskranen til Bakke Kirke Udefter til Lademoen. Rodemester; Blokmager Johannes Jørstad)Niels Henriksen Røvig. Fødested Røvig i Mosvigen . Født eller døbt 1780 24/9. Oppholdsted Bakl. Søevandt: ja. Fikk Søe patent Anno: 1805 16/7. Ikke gift. Næringsveie, Skibsfart: ja Er Tienst-dyktig: jaEr i farten: 1805 16/7 til ?? med A. Thode, hjem 1805 16/12. 1807 15/? til Lofoten med J.J.Villa, hjem...7 15/5. Ved ??? 1809 blev opgivet at han skal opholde sig i Finmarken.Anmærkninger:har opholdet sig i Nordlandene i 12 aar og ? tilforn været indruleret i nogen ?MEN- det er ikke noe Røvig i Mosvik, og de finner heller ingen Nils Henriksen født i Inderøy/Ytterøy i oppgitte tidsrom.( Den nærmeste er f 19.okt 1782 i Inderøy av foreldre Henric Nilsen og Marit Olsdtr.Fam. ikke funnet i Inderøy senere)DA stemmer jo ikke årstall og dato, og det er jo merkelig.Kan navnet på de to skipperene være til noe hjelp?Hvilke båter hadde de , og førte de mannskapslister som er oppbevart f.eks.I Ft.1801 for Trondhjem er det på Baklandet en Hændrik Nielsen, Jægtmand med kone Marit Olsdtr.Har jo lurt på om det kunne være foreldrene, men har ikke kommet videre på det heller.'Vår' Nils Henriksen Røvik kom til Andøya Rundt 1808-1810, gifta seg der og flytta senere til Kvæfj. Så jeg tror jo ganske sikkert at han i sjørullen er den samme. Vi er flere som har prøvd forskjellige innfallsvinkler i håp om å oppklare hvor han kom fra,uten hell. Så da er det å håpe nye på tips om hvordan man skal komme videre.Hilsen Kjellrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mosvik gikk under Leksvik i tiden rundt 1780. Leif Kvernhusvik har lagt ut kirkebøker på internett for 1700-tqllet, men jeg finner ingen Nils Henriksen som døpt der. Det er jo ikke sikkert at han har lagt ut Mosvik sogn på internett, og da må du kanskje lese mikrofilm HF-1257, med minstralbok for Leksvik 1751-1783( bind nummer 701A03 hvis du skal se det på arkiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellrunn Evensen

Hei Anne Lise. Takk for svaret.Får prøve,men er det samme skrift som i den boka som ligger på nett, har jeg nok liten sjanse til å finne noe. Kjellrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det går vel med litt øvelse. Nå har ikke jeg prøvd å lese scannede kirkebøker fra internett for Leksvik(Mosvik), men jeg har hatt nevnte mikrofilm på fjernlån. Jeg har en ane Berit Povelsdatter Vanvik født 1770, som jeg fant mye om der. Jeg fikk god hjelp på Trønderslekt litt lengre bak i tid på hennes aner(aner til hennes foreldre), og Trønderslekt finner du med å søke på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare si at jeg har selv ofte slitt med å lese kirkebøker og andre kilder, men jeg kan trøste deg med at det går bedre etterhvert. Da jeg begynte med slektsforskning i januar 1996 og skulle lese de første mikrofilmer måtte jeg igjennom de samme 3 filmer 3 ganger før jeg forsto noe som helst(det var folketellingen 1865 og 1875 for Rødøy og Lurøy på Helgeland). Jeg kjøpte jo ikke pc før i 2000. Siden har det jo gått bedre, og nå holder jeg på med tingbøker 1717-1734 for Helgeland, og må vel si at jeg sliter noe der med skriften, men finner en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellrunn Evensen

Hei Anne Lise. Takk for oppmuntringa. Tror jeg må vente til over jul før jeg låner den mikrofilmen.Hadde jo håpa på at noen skulle kjenne til de to skipperene jeg nevnte, og kanskje ha greie på hvilke jekter de førte.Nøtter er til for å knekkes, så jeg gir meg ikke enda. Kjellrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.