Gå til innhold
Arkivverket

[#53953] En sterk historie: Elias Larsen Kant, født 1867


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I dagens BT, i anledning Arkivenes Dag, kan vi lese om Elias Larsen Kant, født 30. november 1867 LenkeHva skjedde med Elias, hans kone, Siri Anna Andersdatter og deres to barn, etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant sannelig konfirmasjonen hans også, # 26 her; Lenke 'nesten meget godt' både i kunnskap og Forhold. Kan noen lese hva som står i kolonnen 'Bopæl'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det bor flere Kant på Brynhildsvold i 1875. I protokollen tror jeg Brynhildsvold gjelder Ole Andersen Kant # 27, ikke Elias, men det kan vel også gjelde begge to.Ellers leser jeg '..bortsat for fattigvæsenet...' Kanskje også noe med '...skole'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

er ganske sikker på at det står ..skolekreds.kanskje Aarsand e.l. før det.Dessutan trur eg at Brynhildsvold er bustaden til den under, og at det andre(over) gjeld begge, men kven veit :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men Elias og konen kom altså til Ullensvang i Ho i 1900. De hadde da også to barn født på slutten av 1890-tallet. Hvor kan man lete for å finne dem igjen i 1900 og senere? Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Astrid, da fant jeg dåpen i 1868, # 1; Lenke(12) Øifjord; kan det være Eidfjord i Hardanger da? Han skal jo iflg artikkelen i dagens BT være gift og ha to barn i 1900, slik jeg forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen Astrid.Men hvem kan samejenten Siri Anna Andersdatter, som han gifter seg med og får to jenter med på slutten av 1890-tallet, være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen Astrid, jo her var det en del mer informasjon.Tror nok den kandidaten Anne fant (12) er 'vår' Elias.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Programmet for lørdag (Arkivenes dag) om Soga om Elias Kant står det at han er fraværende i Folketellingen 1900, men jeg tror såmenn vi har funnet han. Men konen tror jeg det blir verre å finne.Dessuten står det at Elias var anleggsarbeider på Bergensbanen, men jeg kan ikke finne han i databasen. Han var visst også trekkspiller og skiløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ja, så sannelig. Dokker e' jammen gode.Får prøve å kontakte Valderhaug og opplyse om at både Elias, samt Siri og barna, er funnet i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.