Gå til innhold
Arkivverket

[#53953] En sterk historie: Elias Larsen Kant, født 1867


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg sendt en mail til Gudmund Valderhaug om at vi har funnet hele familien i 1900.Takk til Astrid, Anne, Laila, Tore og Mariann.Kan vi finne ut hva som skjer med familien videre? Hva med de to jentene, Maria Kristine og Anna Sofie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenJeg fant følgende på Dis gravminnerAnna Kant f. 15/10 1898 død 28/10 1986, Østre Gravlund i Oslo, Østre AkerogSigrid Anna Kant begravet 28/5 1947, Lademoen TrondheimFår ikke lagt inn lenke fra denne siden så derfor ble det slik:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen,Ja Anna Kant har samme fødselsdato som Anna Sofie, så det er nok trolig henne.Sigrid Anna Kant kan jo minne om Siri Anna Andersdatter (Kant), men vi må vel ha et fødselsår for å være sikre. Hun ble i tilfelle nesten 87 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er det kommet tilbakemelding fra Valderhaug. Funnet av Elias i 1900 var en ny opplysning for han, mens han hadde funnet Siri Anna og barna.Elias er usikker fordi det står at han er norsk og ikke same. For egen del legger jeg til at det det også står at han var ugift, mens han i realiteten var gift, forutsatt at det er Elias og Siri Anna vi har funnet viet i Odda i 1896.Han vil ta de nye funnene med i foredraget i morgen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

(28):Det er nok de riktige personene du har funnet blant DIS' gravminner.I Adresseavisen lørdag 24.mai 1947 finnes dødsannonsen for Sigrid Kant: 'Vår kjære mor og svigermor S i g r i d K a n t døde stille idag, 86 1/2 år gammel. Trondheim, 21.mai 1947'. De som har satt inn annonsen, er Marie og Martin Nilsen samt Anna.I Aftenposten tirsdag 4.november 1986 finnes dødsannonsen for Anna: 'Vår kjære A n n a K a n t sovnet stille inn idag. Oslo 28.oktober 1986'. De som har satt inn annonsen, er 'Eva og Robert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Tore,det skulle bety at Marie (Kristine) var gift med Martin Nilsen. Men om Eva og Robert var Anna (Sofie) Kants barn eller barnebarn kan vel være vanskelig å fastslå. Dessuten beveger vi oss nå trolig blant nålevende, så vi må vel gi oss med de spekulasjonene. Antar at G. Valderhaug leser dette og evt gjør seg sine refleksjoner omkring Elias og Siri Annas døtre.En annen ting, på Gravminner var det også andre med Kant-navnet fra Eidfjord. Hva kan det i tilfelle bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Det er fristende å tro at det må være en forbindelse mellom Sigrid Anna og 'Brotteli-Sigrid', Sigrid Anna, sjefen for en kjent samefamilie som kom med egen flokk til Vidda (dvs.Hardangervidda). Sigrid Anna skal være født i Brønnøy i Nordland i 1867. Foreldrene hadde røtter i Hattfjelldalen, og kom til Bykle i Setesdalen med tamrein i 1885. Denne Sigrid Anna, 'Brotteli Sigri' kom til Veigdalen i Eidfjord i 1880 årene med første mannen Jacob Elisassen, som senere døde i Setesdalen i 1893. Hun skal ha giftet seg opp igjen med Lars Johnsen. Fra 1901 til 1907 skal de ha oppholdt seg på vidda på Halne, Veigdalen og Vivelid. Fra 1907 til 1914 i Hylestad i Setesdalen, siden i Trollheimen.Ref. Åshild Kvammen. Min samiske oldefar, Jon jacobsen Nursfjell, Hardanger 2006.Røldal ligger i Odda kommune som grenser til Ullensvang. Røldal er nabokommune til Bykle i Setesdalen.Kanskje det er noen med tilgang til gards-og ættesoga for Bykle, som kan sjekke opplysningene derifra. Og så håper jeg at en gards og ættesogeforfatter fra Sogn og Fjordane ser dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Spennende Karin,dette må vi finne ut av.Ser ingen forbindelse til S&F her, men send meg en mail: affi krøllalfa online dot no, -så kanskje jeg har email-adressen til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenFinner også på Dis-gravminner dette:Marie Nilsen f. 30/10 1896 begravet 1/10 1980Hun ligger i samme grav som Martin Andreas Hagbart Nilsen, begravet 6/10 1967. Og de er begravet på Ladeholmen, Trondheimmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg sitter med 2 utklipp fra en avis fra 1937. Et blide er av Sigrid og Lars Johnsen på stuetrappa si, det andre er av heimen deres i , bureisingsbruket Vasslåtta i Vålåskaret i Meldal kommune. De står omtalt i bind 4 i Meldal bygdebok, Gard og Ætt av Nils Lykkja:'Denne eigedomen, som har høyrt Vålåskaret til, ligg på vestsida av Resvatnet. Her var det to samefolk, som omkring 1913, bygde seg gode hus, dyrka opp jorda ikring og laga seg ein triveleg heimstad. Utanom reinsdyr hadde dei kyr og geiter. Lars Jonsson, f. 4/1 1867 i Sverike, var gm. Sigrid, f. Bergsli, 15/10 1867 på Helgeland. Dei var det som kjøpte ihop fleire eigedomar og bygde åt seg i Vasslåtta. Sigrid hadde 2 systrer. Ei av dei var Kristine (her står det hvem hun ble gift med og navn på barna). Lars og Sigrid var barnlause folk.' Vålåskaret/Resdalen kan vel sies å høre til Trollheimen.I følge bygdeboka solgte Sigrid eiendommene sine i 1942. Lars Jonsson døde i 1940.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ArnfridEgentlig en digresjon, gjelder ikke hovedpersonen. Jeg har forøvrig adressen.Men det ville jo vært spennende og fått avklart om Sigrid Anna Andersdatter er den samme som Brottelid Sigrid Anna, og navnene på Brottelid Sigrid Anna sine menn. Det regner jeg med finnes i Byklebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(37) Hei Aud Marion,det er mulig jeg har noe tungt for det i kveld, men hvem var Sigrid og Lars Johnsen? Har ikke helt skjønt sammenhengen her, men antar at det må være Elias' slekt fra Nord Trøndelag.Har du muligheter for å skanne bildene og legge dem inn her?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sigrid og mannen Lars Jonsson i Vålåskaret må være identiske med Bråtteli-Sigrid og mannen som Karin omtalar i eit tidlegare innlegg. Vålåskaret ligg i utkanten av Trollheimen og både kronologien og namna stemmer med det som Karin oppgir. Karin tror at denne Sigrid kan være identisk med den Sigrid som var gift med Elias Larsson Kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Finn, da er det egentlig forståelig at jeg ikke skjønte denne sammenhengen helt.Hvordan stemmer i tilfelle dette med at Sigrid døde i Trondhjem i 1947, fortsatt med etternavnet Kant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det var da jeg leste (33)jeg kom til å tenke på Sigrid som kom til Meldal. Kant og Rendander er kjente navn fra mine oppvekstår i Meldal. Skal se om jeg kan få skannet bildene senere.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Aud Marion, - men da skjønner du sikkert hvorfor jeg ikke forsto sammenhengen. Karin hadde tross alt ikke gitt oss denne sammenhengen, -man måtte ha den lokale kunnskapen du og andre hadde. Men dette er spennende.Ha en fortsatt fin kveld.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom funnene våre stemmer kan ikke Siri Anna Andersdatter være identisk med Brottelid Sigrid Anna ('Brotteli-Sigrid').Siri Anna gm Elias Kant var født i august 1860, mens 'Brotteli-Sigrid' var født i oktober 1867, iflg (33) og (37).Vet noen forresten når Elias Kant døde? -Og hvor han er gravlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det spørs da om fødseldataene på Brottelid - Sigrid Anna er riktige. Fann i alle fall ingen Sigrid døpt i Brønnøy eller Hattfjelldal i 1867.Brottelid - Sigrids første mann var forresten f. i Kolvereid (Nærøy i Nord-Trøndelag) i 1852 i følge innførselen i kyrkjeboka for Bykle ved dødsfallet. For å få sikker klårleik i dette bør ein finne giftemålet til Jacob Eliasson og Brottelid - Sigrid innført i ei eller anna kyrkjebok. Der vil det truleg stå både rett alder og namn på far hennar. Alternativt kan ein finna giftemålet hennar med svensken Lars Jonsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Til (45) Reidar Blokkeskar skriver i boka 'Sagn og halvglømte navn' også om samer som oppholt seg i Meldal. Han nevner også at Sigrid ble konfirmert i Surnadal i 1884 - her er hun som konfirmant nr 33 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, nettopp. Det er henne. Jeg finner henne ikke i FT 1865, bare foreldrene. I vielsen i kirkebok for Odda (se lenke 35) står det at hun ble konfirmert 1875 i Sverige (Tärna), så jeg tenker at hun kunne være oppvokst hos slekt på den andre siden av grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Da er det klart at det er to forskjellige Sigri (Siri) Anna, men siden fedrene henholdsvis heter Anders Clementsen og Johan Clemetsen, så kan jo de to være søskenbarn. Dessuten bør vel Sirianna i Vålåskardet være identisk med Brotteli-Sirianna (Sigrid Anna)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.