Gå til innhold
Arkivverket

[#53954] Opprinelsen til navnet Sarats


Gjest Morten Granseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Et skudd i blinde her, men navnet Sarats forekommer i folketellingen i 1865, 1875 og 1900 i et veldig lite antall, og kun på Hitra/Frøya.Er det noen som kjenner til opprinnelsen av dette navnet?MvhMorten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje noe lettvindt å godta dette, men SARAS er iflg dette navneleksikonet Lenke er Saras en maskulin form av Sara. Dette mannsnavnet var godt utbredt i de nordlige landsdeler i 1900, men forekom også på Hemne/Hitra/Frøya (10 personer) på samme tid.Siden det mangler en T i konsonant-avslutningen er denne forklaringen kanskje ikke holdbar.I 1801 er det er 14 menn i Finnmark som heter Sarach til fornavn. I 1865 er det 17 i Finmark som kalles Sarak. (-Kanskje en annen form av Sarats ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Eller er det mulig at man skal speide sørover etter opprinnelsen, og da tenker jeg sørover mot middelhavsland?MvhMorten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket to av de som finnes i 1900, Sarats Antonsen 1892 og Sarats Paulsen 1888. Begge to er døpt på søndre Frøia og ble døpt Saras Julian til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket ellers på FS, og den eldste jeg fant kan kanskje forklare navnet. Guthorm Sarasen dpt. 29/5 1767 Talvik FI, SARA Erichsen og Chirsten Guthormsdatter. Jeg er ganske sikker på at de fleste har hørt samenavnet Sara før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 3: Selvsagt kan navnet komme sørfra. Saratz/Saraz/Sarach er stedsnavnstedsnavn i både Ungarn, Sveits og Tyskland. Dette kan ha blitt brukt som slektsnavn etc….Som sådan forekommer også navnet SARATZ som slektsnavn i Danmark. – Og vi kjenner jo til mange eksempler på at slektsnavn er blitt brukt som fornavn.Jeg tror skrivemåten for dette navnet nødvendigvis ikke kun er Sarats, men at den varianten som fremkommer på Hitra/Frøya i 1900 (Saras) egentlig dreier seg om samme navn.Jeg er enig med Berit (innlegg 5) i at man i Finmark bør ta høyde for at det meget hyppig brukte etternavnet SARA, kan ha foranlediget SARAS som fornavn når samisk-talende møtte opp på prestekontoret for å få barnet sitt døpt. Et annet eksempel er Saraz HENDRICSEN som 29 Aug 1773 får sin datter Kirsten døpt i Kjellvik (Finmark).Jeg kan tenke meg at Saraz i Finmark-sammenheng muligens kan stamme fra en annen språk-/navn-tradisjon som kan tilsidesette forklaringen i innlegg 2.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.