Gå til innhold
Arkivverket

[#53956] Kittil Evensen og Åse Trondsdatter fra øvre Telemark, skifte i Solum 1777


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Under gjennomgang av skiftekortregister for Solum finner jeg følgende (for ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at dette er en avskrift av en avskrift):'Rødningen u/Klyve 21.10.1777: Kittil Evensen, død desember 1776, og Aase Tronsdatter død denne måned. Arvinger på mannens side: 1. Søster Signe Evensdatter, enke, død, gift med Tord ??. Barna skal oppholde seg i Vinje Prestegjeld. Antall og navn ikke oppgitt. På konas side: 1. Søster Hælge Tronsdatter gift med Atle Olsen og bor på plassen Sandsvoe under Berdall i Winje. 2. Bror Halvor Thronsen, død, 5 barn: a. Halvor Halvorsen, gift, bosatt plassen Dahlen u/Undeland i Moen i øvre Telemark. b. Tron Halvorsen, 23 år, gift, 25 år, bor på grd. Helstvedt i Aneboe sokn. c. Jørgen Halvorsen, 19 år, her på plassen. d. Ingeborg Halvorsdatter, gift med Gudmund (Giermund) Torgersen på plassen Sech u/Haatvedt i Moe sokn. e. Margit Halvorsdatter, 25 år, ugift, hjemme. Netto: 58 rdl. Jorddrott var Niels Klyve. Boet hadde ryddingsrett som var kjøpt av plassen forrige eier Gunder Wetlesen.' (NTS 23 s. 260)Plassen er i umiddelbar nærhet av vestre Porsgrunn, i et strøk hvor det var mye innflyttere. Ut fra bostedene til arvingene kan det vel se ut som at paret kommer fra Vinje. Er det noen som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En Signe Evensdtr. gift med Styrchor Stephenson i Vinje 2.7.1741. Mulige barn født på 'Særen': Anne, døpt 15.11.1744, Tarjer og Sigri døpt 28.5.1747.Halvor Thronsen gift med Aane Halvorsdtr. 26.12.1742. Ingeborg døpt 29.1.1745. Margit døpt 14.2.1748.Hege/Hælge Trondsdtr. og Atle/Asle Olson gift 18.7.1751. Datter Aasne døpt 07.4.1746?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Flott!Ellers finner jeg blant begravde i Solum kirkebok 1761-1814:15.12.1776 Solum: Kitil Elefsen[!] fra Klyve 80 aar.11.10.1777 Solum: Aase Tronsdatter fra Klyve 70 aar.Begge på side 232: (Lenke)Aldersangivelsene skal nok tas med en stor klype salt.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Her var mykje nytt(ig) !Sidan eg kansje kan knytte begge ektefellene til mi eiga slekt var dette uventa. No er ikkje husmenn/bruksfolk på 1700-talet i Vinje det lettaste å finne ut av, men litt har eg. Eg trur eg normaliserar navna.Når det gjeld opphavet til Kjetil Eivindson er eg svært usikker. At det er rektig par som gifter seg 7.jan 1744 (innlegg 2) er sikkert. Den Signe Eivindsdotter som er foreslegen som syster (innlegg 3) har ingen ting med denne familien å gjera, ho er frå Lofthus i Eidsborg.Kan det vera at Kjetil har fleire sysken enn det som er oppgjeve på skiftekortet? Det kan vera fristande å presentere ein familie frå Høgetveit i Vinje. Foreldra var Eivind Åsmundson og Aslaug Olavsdtr, dei var på Høgetveit frå 1690-talet og utover, skifte etter Eivind i 1741.Barn:Sigurd Eivindson g.m Signe Olavsdtr (mine 4 x tipp oldeforeldre)Kjetil Eivindson 'som ei tid bruka heile garden'Anne Eivindsdtr g.m. Svein JakobsonSigrid Eivindsdotter g.m. Tov Jonson RinghusSissel Eivindsdotter g.m.1.Olav Bjørnson, 2.Lidvord Halvorson FosslandGro Eivindsdotter ugift.Opplysningane her frå bygdeboka, bind II s.362. Eg har leita gjennom gifte i Vinje 1717-66 og finn berre ei Signe Eivindsdtr (1741) og ei Sigrid Eivindsdtr (1732). Signe er som tidlegare sagt frå Eidsborg , Sigrid er gift med Tov Jonson. Om me er på rett spor eller ikkje, veit eg ikkje sikkert, men magefølelsen er rimeleg god.Så til Åse Trondsdtr og hennar sysken. Asle (ikkje Atle) Olavson er i sitt fyrste ekteskap (1745) med Margit Torbjørnsdtr mine 5 x tipp oldeforeldre, ei dotter Åsne f.1746. Asle g.2. i 1751 med Hege Trondsdtr, to døttar som vaks opp, Margit f.1751, Joronn f.1760. Asle er død i 1791-72 år gamal. Husmannsplassen dei bur på i 1777 heiter neppe 'Sandsvoe', det einaste eg kan forestille meg som lignar litt er Hanslie, og det er slett ikkje usansynleg at dei budde her.Halvor Trondson har eg lite informasjom om, han er død i 1763 - 53 år gamal. G.m. Anne Halvorsdtr i 1742 som nevnt (innlegg 3). Sonen Halvor finn ein på husmannsplassen Dalen u/Underdal i Mo sokn (Mo bygdebok s.588). Dottera Ingebjørg g.m Gjermund Tarjeison er på Rui u/Håtveit i Mo sokn.(Mo bygdebok s.205). Korleis Rui kan lesast som 'Sech' har eg litt problem med, men men..... Bygdeboka har ikkje opplysningar kor Halvor eller Ingebjørg kjem frå, så her er det ny kunnskap som er framskaffa!Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da kom jo disse opplysningene til nytte for noen, og det var nettopp hensikten med å legge ut teksten her. Jeg vil nok anbefale å se hva det virkelig står i originalskiftet. Det er tydelig at flere stedsnavn er blitt forvrengt, og muligens mangler det folk som er nevnt i originalen.Selv gleder jeg meg som en liten unge til skiftene kommer på nett ...mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Kjempeflott at stoff blir lagt ut på denne måten, både her og på heimesida di. Ellers så er eg enig i at det er viktig å gå til primærkjeldene, kortregistret er neppe feilfritt.Dette skiftet er også eit godt eksempel på kor mobile folk var på 1700-talet. Det er mange som ikkje er klar over dette, og reknar med at dei færraste reiste lenger enn til nabosoknet.Dei fem barna til Halvor Trondson som alle truleg var fødde i Vinje budde fylgjande stader i 1777:Halvor på husmannsplassen Dalen u/Underdal i MoTrond på 'Helstvedt i Aneboe' som eg går ut frå er Andebu i VestfoldJørgen 'her på plassen' som må vera Rødningen u/Klyve i SolumIngebjørg på husmannsplassen Rui u/Håtveit i MoMargit 'hjemme' som må vera ein eller annan stad i Vinje.Når skifteprotokollane blir lettare tilgjengleg, både trur og håpar eg at me kan få nøsta opp ein god del flytting på 1700-talet.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er helt enig med deg om dette med mobiliteten. Nå har jo jeg registrert nesten alle som er ført i kirkebøkene i Solum på 1700-tallet, og jeg ser at det er svært mange som er innom i Solum, gifter seg og kanskje får et barn eller tre før de forsvinner sporløst. Svært ofte finner jeg dem ikke i nabosognene heller.Jeg tror ikke det blir så lett å finne dem igjen før vi har tilsvarende register for alle prestegjeld i landet, men vi kan nok få forklart mange forsvinningsnummer etterhvert som flere kilder kommer på nett.Det er få områder hvor 'den som leter, finner' er mer gyldig enn for slektsforskningen, og det er også mye av grunnen til at jeg ble bitt av basillen. Her er det enkelt å utføre originalt arbeid og vinne ny kunnskap -- det er bare å sette igang og grave.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg jobber meg systematisk gjennom skifteprotokollene for Nedre Telemark, og nå har jeg kommet til dette skiftet: ([url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25657/263>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25657/263). Skrifta her er helt håpløs, og jeg er ikke kar om å tyde hva som står der, så jeg har foreløpig rett og slett kopiert Erling Gjærums gamle avskrift og lagt inn i slektsdatabasen: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg beklager at slektsdatabasen min ikke fungerer akkurat nå. Jeg kjører en oppdatering som vanligvis går på to minutter, men nå er det visst heng på en av Webhusets servere og ting går med sneglefart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Endelig, etter 85 minutter(!) er slektsdatabasen på plass igjen. Det gode med det er at nå har jeg omsider fått samlet meg til å lage en «oppdatering pågår»-side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.