Gå til innhold
Arkivverket

[#53960] Farmor Elfrida Marie Othille Sørensen/Mathisen


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Min Farmor Elfrida Marie Othille Sørensen var født 22.04.1887 i Hyllested i Danmark. Hun hadde 12 søsken. Foreldrene bodde en tid i Kristiania i Oslo der faren drev som skomaker i Carl johans gate 10 i et kjellerlokale. De flyttet tilbake til Danmark og foreldrene ble skilt. Alle barna ble bortadoptert. På vielsesattester for min farmor står det at faren het Carl Mathisen og var konstabel i marinen hustruen het Anette. Elfrida skulle da være født i Horten. Det jeg vet er at Elfrida giftet seg første gang med Adolph Peter Hallingstad født 08.02.1869. De fikk tre barn som altså er min fars halvsøsken. De ble skilt 12.03.1926. Elfrida giftet seg med min farfar Ole Martin Johannessen Tvethe 08.06.1926 i Stange. Er det noen som kan hjelpe meg så jeg kan finne Elfrida enten i Danmark eller Norge før hun giftet seg slik at jeg kan komme bakover i slekten. Håper på hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk. Nå er det i alle fall noen ting som stemmer. Klarte ikke helt å skjønne all tekst men forstod i allefall at foreldrene ikke var gifte. Begge foreldrene skulle vel også være født i 1864 så da kan jeg vel se bakover der. Hvordan pappas tanter og onkler i Danmark heter Sørensen til etternavn er fremdeles et mysterium. Takk igjen. Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tellinga fra 1865 som viser at Mathias Nilsen hadde sønnene Nils Oskar og Kristian Anton kan være et bindeledd på at Elfrida hadde en bror Nils Kristian Sørensen i Danmark. Lurer på om noen kan tyde det som står under dåpen nr. 31 innlegg 2 for meg. Lurer på opplysingene og navn på fadderene samt foreldrenes bosted. I tillegg til dette undrer jeg virkelig på hvordan Elfrida kan stå oppført også som født i Hyllested i Danmark. Kan hun være adoptert til Danmark kanskje? Med hilsen en som virkelig funderer på min farmors opphav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på 150% forstørrelse er det lett å lese teksten i kirkeboka ved dåpen.foreldre :Ungkarl konstabel Karl Mathisen og pige Anette Marie Olsen. S. Braarud ( Søndre Braarud er en gård i området) Faddere: Johanne Mathisen , Hanne Hansen, sjauer Hans Olsen, Bogtrykkersvend , Fredrik Lindholm Barn UÆGTE, Foreldres 1. Leiermaal , anmeldt af Moderen. Enig i at det er litt merkelig at hun er oppgitt født i Danmark? Hun er jo i alle fall døpt i Horten.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være slektninger av den Fredrik Lindblom som ver fadder? LenkeDen damen som Berit har funnet ser jo svært interessant ut. Hun kan jo ha brukt adoptivforeldres Sørensennavn? Det var ført cac en mnd mellom fødsel og dåp, en mulighet er at hun ble født i Danmark, og at moren reiste til Norge med henne til dåpen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at den Hanne Hansen som er nevnt som fadder , kan være samme damen som kalles Hanne Sørensen i 1900. Både ektemann og hustru Sørensen oppgis f. Danmark. i Berits Lenke. ( bare en teori) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Takker så mye for all hjelp. Jeg har brukt 150 forstørrelse men syntes likevel at noen av ordene var vanskelige å tyde. Håpet vel på at det skulle stå noe som kunne koble farmor til Danmark. De som Berit viser til i sin lenke har jeg kikket på tidligere, men vet ikke hvordan det kan kobles sammen med at faren skal hete Karl Mathisen. Men det er vel helt sikkert den rette Elfrida som er funnet i Horten md foreldre Karl og Anette Marie. Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har mikset Lindholm og Lindblom i etternavn da jeg lette etter faddere. Skal kikke litt etter Lindholm navnet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Kan Anette være den Anette som er født på Carl Johansværn og var fire år i 1865 tellingen eller er jeg helt på feil spor. Klare ikke la være å tenke på hvor farmors familie kommer fra. Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den samme Anette festet jeg meg også ved , men vi vet vel ikke helt om hun kommer fra Horten? Alder er ikke alltid så nøyaktig i folketellingene, så hun kan være en god kandidat.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, Carl Johansværn ligger i Horten. Her ligger marinemuseet i dag. Jeg har vært ofte i byen der for begge mine foreldre kommer derfra.Flere av mine forferdre var knyttet til denne byen og marinestasjonen.Lykke til med vidre søking. Si fra om du vil ha hjelp til oppslag . Jeg har en del bøker om Horten/ Borre. Kan anbefale deg å kikke på 'Borreminne'! Det er årbøker for Borre/Horten historielag. Her kan du sikkert finne stoff om Braarud Søndre i digitale årganger. Skal kikke gjennom mine hefter for å se om jeg finner noe av interesse for deg der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk. Er veldig takknemlig for all hjelp. Jeg har alltid trodd at Elfrida måtte være adoptert av Karl Mathisen men det var nok feil. Da måtte vel foreldrene vært oppført som gifte når hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.