Gå til innhold
Arkivverket

[#53966] Jens Johnsen 'Hedemark' f.ca 1692- død Kongsberg 3/12-1772


Gjest Finn  H. Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn  H. Bakken

Kan noen hjelpe meg med Jens Johnsens forfedre etc, hvor han kommer fra og hvor døpt etc:Jens Johnsen 'Hedemark' f.ca. 1692 -gift Kongsberg 1738 med Anna Adamsdatter Fischer - han begravet Kongsberg 3/12-1772 - står da som 80 aar gml.De fikk iallefall 2 barn : Christiane Johnsen ble født/døpt 24.10.1736 Kongsberg-før de ble gift - så min ane Dorthea Christine Jensdatter Fischer f. 1741 Kongsberg.Han var Musketer i Gen. maj. Johan F. Frølichs kompagni iallefall slutten av 1730 årene - jeg har sett i de militære rulle i hans compagni Jarlsberg og Larvik grevskap - men fant bare liste for 1727.Takknemlig hvis noen gi noe hjelpmvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn  H. Bakken

Jeg prøver igjen og håper noen kan hjelpe -kan 'Hedemark' være f.eks. en plass i Kongsbergsområdet? eller kan det mens Hedemark fylke tro -mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, har du dato for vielse og dåp slik at det er lettere for oss å slå opp?Jeg tror nok at navnet 'Hedemark' er brukt fordi han kom fra det fylket. Det finnes mange lignende eksempler i kirkebøkene. Men sikker er jeg ikke, har bare ikke hørt om noen plass nær Kongsberg som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Etter å ha skrevet innlegget kikket jeg på begravelsesinnføringen. Det står 'Pens:' (pensjon) hvilket betyr at han arbeidet for sølvverket. Dermed fant jeg ham (trolig) i 1765-tellingen:Jens Jonsen Fiscker, hauer, født på Hedmarken, 60 år, har jobbet 30 år ved gruvene, gift, 1 datter, har hus på bergstaden.(Alderen må du ta med en klype salt, de var ikke alltid så nøye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn  H. Bakken

til Bjørg - takker deg så myedet jeg har- han er gift 25.01.1738 som musketer at Cap. Frøilics Company med Anna Adamsdatter Fischers (side 491 Kongsberg). Dom p. Trinit. 14 oct. 1736 Anna Adamsdt. Fischers uægte datter Christiane - sier at Jens Jonsen er faren(Kongsberg side 214).Dom. 11 p. Trinit 13. aug 1741 Jens Jonsens Hedemarks datter Dorthe Xstine (Kongsberg side 415).3. des. 1772 Jens Jonsen Hedemarch v.Fischer gift mand Pens 80 aar vil da si døpt ca. 1692.Jeg har ikke funnet han på sølverket- men han hadde iallefall en svoger hauer Svend Adamson Fischer som var på sølvverket og hans svigerfar Adam Fischer var også der.takknemlig for mer - takkmvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg tror ikke det er noe mer jeg kan gjøre. Du burde kanskje tråle sølvverkets arkiver etter lønningslister e.l. for tiden omkring da han ble ansatt. Mulig det også kan finnes papirer angående soldater stasjonert på Kongsberg. Sølvverkets papirer befinner seg på Riksarkivet. Og kanskje noen på Bergverksmuseet her på Kongsberg kan ha noen tips til deg. Lykke til videre! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På denne tiden tenkte man med 'Hedemark' eller 'Hedemarken' vel helst på de nærmeste bygdene på østsiden av Mjøsa, som Stange, Nes og Vang, og ikke det store området som i dag er Hedmark fylke. Også i dag er det mange som kaller bygdene ved østsiden av Mjøsa for Hedemarken. Jeg ville prøvd å lete etter Jens Jonsen der først, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare nevner andre som brukte etternavnet Hedemark. Jens Halvorsen Hoel/Biskoplien/Hovinsholm f 1681(Nes H) ble gift med Berthe Olsdtr Hedemark . Hennes bror Jørgen Olsen brukte også Hedemark som etternavn. Deres foreldre var Ole Fredriksen Rør og Sissel Jørgensdtr Leene. Hans Mogensen Handingmann (død 1701) ble gift med en Marte Nilsdtr Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kari Thingvold

Hedemarken fogderi var Stange, Vang, Løten, Romedal, Nes og Ringsaker.Jeg har lagt ut Korn tiende fra 1711 for Romedal, Stange og Nes. Her er også husmenn med. Du kan se om du finner en Jon (Joen) der som kan være hans far. Se: http://slektskilder.blogspot.com/Skannede skifter kommer vel snart, og da kan det hende at du finner ham der om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Her har du også en Hedemark (utdraget er fra boken: Våre sorenskrivere:Niels Nielssen Hedemark, entlediget auditør, den 28. november 1685 sorenskriver over Tune, Aabygde, Hvalør og Onsø. Ble senere vicesorenskriver på Hedemarken og derefter sorenskriver på Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Når det står Hedemarken eller Hedmark må en ta i betraktning hele fylket, ikke henge seg opp i Mjøsområdet. Har en mulig kanditat Jens Joensen døpt i Vinger kirke 21. oktober 1792. Foreldre, vervet soldat og sagmester Joen Jensen Bråtevik og Ingeborg Torkildsdatter. De ble viet i Vinger kirke 2. januar 1791. Hun født på Nordfjellmoen i Eidskog 1753. Jens har flere søsken født i Vinger. (fisollie()online.no) Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.