Gå til innhold
Arkivverket

[#53969] Hvem var Anders Nielsen i Bragernes?


Gjest Gunnar Bolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her kom jeg over noe om Svend Paulsen Wold fra Bærum i dette dokument: LenkeSitat fra:'Under Skoklefald.Didrik Haslum fra Bærum som igjen solgte til SVEND PAULSEN WOLD fra Bærum , som samtidig kjøpte Berger og Hasle og bodde der.'Ellers fant jeg noen opplysninger om foreldre til Karen Carlsdatter på I.R .Carl Paulsen og hustru Gunhild Svendsdatters barn oppgis til :Svend Carlsen f. ca 1699, Ekeberg, BærumCarl Carlsen f. ca 1703 , Ekeberg, BærumKari Carlsdatter f. ca 1710, samme stedHildeborg Carlsdatter f. ca 1712 samme stedGjertrud f. ca 1715, samme sted.Kari eller Karen er vel da muligens den som var Anders Nielsens første hustru.( Det der ellers i samme litt vel uskre kilde nevnt at foreldre til Gunhild Svendsdatter var Svend Paulsen og Karen Hansdatter .)Lurer på om det er mulig å finne ordlyden i skifter etter Bærumsslektene nevnt her? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Hei, Anders Nielsen kjøpte og bodde på Nordre Skougen på Strømsøsiden på sine eldre dager. Han giftet seg med Helena Margrethe Gunther i 1766, og foretok i den forbindelse skifte med sine voksne barn. Hans datter Maren var da allerede gift med Abraham Thomle, så de pengene fikk nok fort ben å gå på. Vi diskuterer også Karens faderlige opphav i tråd nummer 69549. Hun bar familienavnet Grube/Grubbe, og det er en teori at dette navnet stammer fra faren Carl Paulsen, som vi ellers vet lite eller ingenting om. I den andre tråden ble jeg nå oppmerksom på et nytt innspill om at Karen Paulsdatters datter, altså Anders Nielsens datterdatter, fikk familienavnet Røring. Dette navnet stammer i hvert fall ikke fra Karens mors familie, så det kan kanskje være et nytt spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Rettelse: Det er selvfølgelig Maren Andersdatters datter (Johanne), men stadig Anders Nielsens datterdatter, som får familienavnet Røring. Maren Andersdatter (kalt Massie i den nære familien) kalte seg forøvrig Vold, som sin far - som må ha hentet det fra sin svigerfamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra denne kilden finner jeg det nevnte ekteskap mellom Anders ( kalles her Andreas) og Helena Margrethe Gunther:-)LenkeSkiftet som ble holdt før ekteskapsinngåelsen med Anders barn fra 1. ekteskap har jeg ikke funnet under skifter i Drammen, men det er muligens fordi han bodde på Strømsøesiden?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at opplysningene on vielsen fra Mormonerdatabasen stemmer med innføringen i kirkeboka for Botne. Vielser 1766, Se nest nederst på v. s. her: LenkeHer kallses Anders for Andreas og hustru for Helene Margrethe Von Günther.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det kan være en forbindelse til Lier , ta en kikk her i den digitale bygdeboken. Her står det nevnt en Von Günther på denne siden: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et par litt usikre kilder opplyser at Helene Margrethe Günther skal være datter av D. Andreas Günther som dør her i Hurum: LenkeHans hudtru Margrete Sophie Hvitfeldt skulle være død tidligere og begravet i Stokke?Det har jeg ikke lett etter til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja den opplysningen ser ut til å stemme:-) Her begraves hun i Stokke: LenkeVet jo ikke om du har alle disse opplysninger fra før, men legger inn det jeg kommer over om forbindelser til Anders Nielsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Jeg ser for meg at Anders Nielsen må ha stilt med litt penger i lomma, dels for å kunne etablere seg som trelasthandler (selv om han ikke var blant de største), dels for å kunne gifte seg med en av døtrene i Voldfamilien fra Bærum.Anders fra Melsomvik er et mulig alternativ. Om faren Niels Raastad heter det: 'Nils Kristofferssøn Raastad, døde 1729, 63 aar; maa være søn efter Kristoffer Søndre Raastad. 1711 var han indskrevet til orlogs, skjønt han da var tilaars. Nils var 1720 Melsomviks største skatyder. To ganger gift, først med Kirsti Johannesdatter, død 1711; saa med Anne Andersdatter, død 1728. Med hver hustru to barn: Dorte, Kari, Kristoffer, Anders. Huset efter Nils blev solgt til Sti Wulf, og om barna hans vet vi bare at datteren Kari, født ca. 1696, vistnok 1722 egtet Knut Larssøn Raastad; de flyttet til Tømmereik paa Nøtterø, og fra dem stammer en slegt Tømmeregh.' Kilde: [url="http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/melsomvik.html>LenkeTo andre, helt spekulative spor:1. Datteren til Maren og Abraham het Røring i dåpen, men Røren i konfirmasjonen. Røren er et stedsnavn i Eiker, ikke langt fra Drammen. Jeg har ikke funnet noen aktuell Anders-kandidat herfra ennå.2. Anne Didriksdatter Grubbe, født 1600 i Ålborg, gifter seg med Peder Røring. Deres sønn, Peder Pedersen Røring, flytter til Norge. Bruken av familienavn var vel en litt flytende praksis på denne tiden, men det er interessant å se Røring/Grubbe nevnt i samme familie - gitt at Anders Nielsens svigerfar også kan ha hett Grubbe. Kilde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

Jeg tar ikke den skriften, dessverre - men Anders Robsahm var en av Anders Nielsens to svigersønner. Robsahm var gift med Marens søster Gunhild.--Familien Robsahm antages at stamme fra Rhinegnen; Lars Robsahm kom til Hakkedals Jernværk, som han 1697 overtog sammen med 3 andre Mænd. I Aaret 1700 maatte han overtage det alene, og 1721 solgte hans Enke det paa Grund af økonomiske Vanskeligheder, efter at han 1709 var død. I Ægteskab med Sidsel........ havde han Sønnen Engelhardt R., f. 1695, død 1754, Købmand og Prokurator, hvis Søn af Ægteskab med Johanne Holst var Anders R, f. 1726, død 1797, Ejer af Store Valle og bekendt Swedenborgianer. Han var gift med Gunhild Andersdatter Wold og havde med hende den her nævnte Søn Engelhardt R., f. 1755, der var Ejer af St. Valle, som han dog maatte gaa fra. Klide: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gunnar Bolstad

Diskusjonen om Anders Nielsens svigerfar Carl Paulsen Grubbe (Lenke)har kastet et bittelite lys over familiekretsen til Anders og Karen på Bragernes. I innlegg nr 1 i denne tråden nevnes Jens og Maren Elligers og Anne Krefting (Elligers) som faddere i barnedåper i 1737 og 1739. Nå vet vi at Karens bror Carl Sarpsborg i 1736 giftet seg med Barbara Elligers, søsteren til Jens og Anne. Elligers-fadderne var altså i familiens svogerskikt. Derimot er Anders og Karen ikke blant fadderne når Carl og Barbara døper sin sønn Ottmar i 1737, der finner vi folk i embetsmannsklassen på Modum.Vi vet også at vi kan legge vekk Røren/Røring som et mulig familienavn for Anders Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bolstad

15. februar 1739 døper Barbara (Barbro) Elligers og Carl Carlsen Sarpsborg sin sønn Carl i Modum. Nå er Karen Carlsdatter og Susanna Gad (muligens også deres ektemenn Anders Nielsen og Christen Gad) faddere. Vi har tidligere sett at familiene Gad og Nielsen har vært faddere for hverandre. Ut av dette må vi kunne lese at dette er en sosial krets, dels familie, dels venner - og altså ikke et faddermønster etter en patron/klient-modell. Anders og Karen blir oppgitt å bo på Landfalløen på Bragernes. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.