Gå til innhold
Arkivverket

[#53970] Ole Johan Høyer født i Bergen stift ca 1783


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

I øyeblikket ligger det to Høyer-etterlysninger på dette forum. Min jakt etter min tippoldefar Ole Johan Høyer medfører at jeg har lyst til å blande meg inn i begge tråder. Da er jeg vel vitende om at jeg i 2005 på denne tiden av året under tråd 34396 forsøkte å etterlyse forfedre til Ole Johan Høyer.Årsakene til at jeg kaster inn min etterlysning igjen er følgende: Ole Johan Høyer kan ut fra geografisk plassering meget vel være en etterkommer av Cort (eller faren Thomas) Høyer. Ut fra at det er umulig å finne ham i folketelling 1801 under Høyerliknende navn, ser jeg for meg at han kan være et barn eller barnebarn av en kvinne som med en viss rett kunne bruke etternavnet Høyer.Det andre er at han er jevnaldrende med 53912: Petter Christian HÖIER - og kommer trolig fra samme landsdel. Kan de ha vokst opp under samme tak – for eksempel den ene som adoptivbarn? Når Ole Johan Høyer får sitt første barn, gir han denne navnet Johan Irgens f 5. juni 1819. Ingen av forfedrene på morsida (Kirsten Eriksdatter Fochsen født 1794 Stangnes) bruker navnet Johan.Med min tippoldemor Mette Maria Gregusdatter født 22. jan 1798 på Hemmestad får han 1. jan 1827 Christian Johan Høyer. Ingen av hennes forfedre heter Christian –selv om både Johan og Christian er vanlige navn på denne tiden. Det brukes derimot rundt Petter Chr. Høyer (nemlig i formen Krestiansen som etternavn og som mellomnavn). En nærliggende tanke er at Ole Johan er vokst opp med en far ved navn Christian og en mor, mormor eller farmor som har en tilknytning til Høyer-navnet.Jeg legger som rådet tidligere i 53881: Karen Cordtsdatter Høyer linken til dette som en ny tråd – men gjør dere samtidig kjent her med innholdet – så dere slipper å lese det under andre tråder.Her er det jeg vet som altså vil starte en ny tråd:Ole Johan Høyer født i Bergen stift ca 1783Har gjennom lengre tid lett etter opprinnelsen til min tippoldefar Ole Johan Høyer. Denne dukker opp i Kvæfjord i Troms som handelsbetjent. Det man inntil nylig har visst, er at han er by-borger og født ca 1783. Dette samstemmer både pass og begravelse i. Gjennom et familiemedlem får jeg i 2005 tilgang til innholdet i noe som kan sammenliknes med et pass. Der står det slik i en litt modernisert språkdrakt:Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender. Min tjenstlige begjæring er derfor til alle og enhver, som bemeldte Ole J. Høyer måtte forekomme, at de ham på denne reise ubehindret vil la passere.'Det er datert 29. juni 1816Tidligere har jeg eliminert to kandidater i Bergensområdet - nemlig: 'Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo 24.12.1821, 21 aar 9 mnd. 20 dager. Foreldre:Susanna C. f. Back og Ole Høyer.' Og en annen som lever lengre: 'Status i 1848 32248 12 2301 1848 Ole Johan Høyer Almisselem 53 Aar' Disse kan det ikke være, men der er jo rikelige muligheter til at det kan være slektninger av disse.Mener videre at alt rundt hans liv i Kvæfjord og senere Tjelsund er støvsugd for data rundt ham. Nevner kort at han ikke var gift med noen av de kvinnene han får barn med. Dermed ingen lysning der mannens far skal oppgis.Kikk på begravelsesdataene her: Lenke På den tiden blir de fleste konfirmert og en hel del menn er i militæret. Omfanget av digitaliserte data har vokst på de siste årene. Er det noen som kan ha kommet over noe som kan føre meg videre i jakten på Ole Johan Høyer? Videre er jeg jo som sagt åpen for at mannen kan ha et -sen-navn i tellinger. Eller han kan være til sjøs i 1801 tellingen.Er det noen som har en ide om hvordan man kan komme videre?Er takknemlig for alle innspill.Takker på forhånd. Mail meg gjerne direkte.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Never i forbifarten en Ole Høyer gift i Kristiansand 26.6.1781 med Sara Marie Hassing. I Kristiansand får Morten Olsen Høyer sønnen Ole Johan, døpt 28.3.1779, med Gunhild Asbjørnsdatter, men denne dør antagelig ung, da paret får Ole døpt 12.4.1781 og Ole 13.4.1788.Det er også en Christian Høyer som får barn på denne tiden i Kristiansand, gift med Ingeborg Marie Arendrup i Kristiansand 07.10.1779.Og en Ole Høyer gift 05.10.1763 i Stod, N-T, med Boletha Sophia Hersleb. Han var først gift med en M/Karen Keppe/Kempe(?) og døpte en rekke barn i Inderøy, men ingen Ole Johan blant dem - og ikke er det Bergen stift heller - men det var det jeg kom over i min søken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Har nok streifet de fleste av disse. Har ikke klart å finne noen barn av Ole Høyer og Sara Hassing i Kristiansand ved navn lik Ole Johan Høyer. Men mulighet for barn utenfor ekteskap der finnes jo. Har noen opplysninger jeg ikke har?Nøyaktig det samme kan sies om paret Christian Høyer og Ingeborg Marie Arendrup samt den trønderske Ole Høyer i sine to ekteskap.Men så til Morten Olsen Høyer og Gunhild Asbjørnsdatter Underøy og deres barn. Ole Johan i 1779 dør nok, men hva med Ole født 1781 og 1788? Vet noen hva som skjer med disse. Finner man konfirmasjon, vigsel, begravelse på noen av disse. Det er innlysende at om Ole Johan 1779 dør, så er det naturlig at en av de to andre blir Ole Johan. Noen som vet noe her?Morten Olsen er sønn til Ole Mortensen og Anne Rasmusdatter (født ca 1722). Hvor henter han Høyernavnet fra? Mener å ha sett at søstra til Morten bærer navnet Gundvor Olsdatter Høyer Høversland. (Hun gifter seg med Gunder Olsen Tjomsaas 14. jan 1784) Det tyder på at navnet kommer fra Morten Olsens foreldre. (Kan en av de ha noe med Svennich Høyer ætten å gjøre?) Dog bruker et av konas barn fra første ekteskap med Ole Berthelsen navnet Berthel Olesen Høyer. Men dette er vel fordi han er oppvokst med Morten Olsen Høyer som 'far'.En annen ting - skulle min Ole Johan være en av disse Morten Olsen sønnene, så ville det ikke være unaturlig å kalle opp etter rådmann Christian Høyer i fødebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Får følgende innspill fra TS på annen Høier link: Limer inn den og mitt svar?Terje E Skrolsvik, Bergen, 12.11.2007 12:42 (37) Til Kjell (26) Har du utelatt han i 1801 tellingen i Bergen ? Ole Johannes født 3/3-1800 døpt 9/3-1800. Faddernavn der var noe sånt som Mad. Irgens, Magrete von Storm, C..? Fasmer,Petter Lexau og Hans Grødem.Kjell Høyer, Risør, 12.11.2007 15:03 (38) Ja.--- som nevnt over er denne eliminert--- MEN du bringer inn noe vesentlig.. en fadder ved navn Irgens.. #Tidligere har jeg eliminert to kandidater i Bergensområdet - nemlig: 'Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo 24.12.1821, 21 aar 9 mnd. 20 dager. Foreldre:Susanna C. f. Back og Ole Høyer.'' Det styrker min magefølelse at de er av samme ulla. Så vet noen hvem som er foreldre til Ole den eldre.. og eventuelt sammenheng med Jan Høyer familien. Takk for observasjonen, Terje Kjell Hvem er foreldrene til denne høker Ole Høyer - far til Ole Johannes i Terjes observasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.