Gå til innhold
Arkivverket

[#53973] Jan Høyer født ca 1753 bosatt Bergen


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

I relasjon til innlegg 53970 ønsker jeg opplysninger om Jan Høyer gift med Anne Margrethe Norman bosatt i Bergen ved telling 1801:LenkeKjenner noen til dennes aner og etterslekt?Kan han eventuelt knyttes til Jan Johnson Høyer gift med Johanna Jensdtr. Lemvig (født ca 1672 i Luster, Sogn og Fjordane død før 1726 i Bergen, Hordaland Hun var datter av Jens Christenson Fuhr og Anna Jacobsdtr.)? Det som får meg til å komme med denne antydningen er geografi, yrke (Høker antagelig) og navnelikhet.På forhånd takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da far til den Jan Høyer som jeg fant innlegg 2. LenkeDette løser ikke ditt problem , men det finnes tydelig flere med Høyer-navn , så det er vel greit å nevne dem med ca fødselsår 1753?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for interessante og muligens viktige bidrag til Terje og Gunn. Ut fra dette samt et eget søk på flere barn av Peter, danner jeg meg et bilde rundt Jan Høyer.Han synes å være født i 1752. Hans foreldre synes å være Maren Jacobsdatter og avdøde Peter Rasmussen Høyer. (Trolig er en av fadderne Gjertrud Jacobsdatter søster til Maren)Peter Rasmussen Høyer (som begraves 29. mars 1752) synes å ha vært gift før og da med Dorthe Hansdatter Monch. Med henne får han bl.a. sønnene Peter døpt 19. jan. 1749 og Rasmus døpt 21. aug 1746Jan gifter seg under navnet Johan med Anne Margrethe Nordman 6.sept. 1785. Vis står altså innfor en person som kan hete Johan Peter Petersen Høyer.Dette synes å være et godt arbeidsutgangspunkt: Er noen i stand til å finne flere barn av Johan Høyer før og i ekteskapet? Klarer noen å plassere denne Anne Margrethe Nor(d)man i den kjente Norman slekten gjennom hennes aner? Og kan Dorthe Hansdatter Monch plasseres familiemessig? Kan hun for eksempel være en del av Munch familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter leting en stund. Kom over denne Norman men vet ikke om han har noe å gjøre med de slektene du leter etter? LenkeSkal kikke litt på skiftene om det kan dukke opp en sammenheng der?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk til forsøket på Normann, Gunn.To strøtanker:Peter Rasmussen Høyer er vel trolig sønn av en Rasmus. Er det noen som kjenner etterslekten og aner til Rasmus Pedersen Høyer, lensmann på Hitra? Forlokkende å blande ham inn pga at han er Pedersen.Og helt uavhengig av slektskap bakover: '- 20. februar 1787: Johan Høyer, Bergen, Kramboed-Handler. Acc. Og anviiste Enroullerings Cheffens Beviis af 28 Novbr. 1786, som viiser at han i følge Det Høy Kongl. Admiralitets og Commissariats Resolution af 10 hujus er udslættet af Rullerne, for at vinde Borgerskap.' Er dette den Johan som nettopp har giftet seg i 1785 og er utgangspunkt for denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det blir litt forvirrende dette . Jeg fant her Dorthe med sønn Rasmus med Rasmus Pedersen Høyer: LenkeEnten må den samme Dorte Hansdatter ha fått barn med nok en ektemann,Tosten, om det dreier seg om samme damen da?Jeg finner i alle fall flere barn med mor Dorthe Hansdatter i dette tidsrommet? Her var det mye å ta fatt på. Håper at noen ser dette klarere enn jeg gjør i øyeblikket! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for mange momenter - som jeg ikke syntes var forvirrende. (Men en pause er deg vel unt)Ser at Peter Rasmussen Høyer gifter seg med Maren Jacobsdatter den 28. nov 1751. Og når hun står oppført som enke, er det ikke skrekkelig forvirrende.LenkeSer nå at vi har tre kjente etternavn inne i bildet: Holst, Munch og Normann. Ville være ytterst takknemlig om vi klarte å plassere noen av disse innen rammen av noen av disse kjente familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Jo, takk - Gunn - hadde vigsel av februar 1746 fra tidligere. Men klarer ikke å få noe mer ut av den scannede kirkeboka.Står det at hun er enke... slik at vi må åpne for et ekteskap før dette.. altså slik du antydet over? Tolker det slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for nye innspill fra deg, Gunn og fra Thomas. Håper man kan finne Munch tilknytningen - men er ikke veldig optimistisk.Så til Simon Ellefsens arbeid rundt Riber familien. Kjenner det som står om Svend Høyer godt og alt dette + noe til ligger i mitt slektsprogram -samt noen få tillegg. Blant annet tror jeg Svend Pedersen Høyers far må være Peder EMSEN Høyer og rådmann i Flensburg. Videre er sønnen Melchior gift med Else Olsdatter Holmboe (4. Feb. 1682 - død før 1753) for de som like å supplere sine slektsdata.Du stjeler imidlertid et spørsmål fra meg som jeg hadde på tungespissen tidligere idag... men følte det for tidlig å avsløre ... men siden tanken er kastet fram: Kan han som må være en Peter Rasmussen Høyer eller kanskje dennes mor være av samme folkene som vi finner som etterkommere av Peder Ehmsen Høyer.Navnene Petter, Johan og Christian på tre av Svend Pedersen Høyers barn gjør at jeg mange ganger har tenkt tanken. Men så var det å finne the missing link.Når dette er nevnt, er jeg heller ikke fremmed for at det kan være en tilknytning heller til:Jan Johnson Høyer (ukjent opphav) gift med Johanna Jensdtr. Lemvig født ca 1672 i Luster, Sogn og Fjordane død før 1726 i Bergen, Hordaland (Datter av Jens Christenson Fuhr og Anna Jacobsdtr.)Med kjente barn: Jan Janson Høyer f ca. 1698 in Bergen, Hordaland Yrke Høker, kjøpmann 2 Jens Janson Høyer f. ca 1700 i Bergen, Hordaland død ca 1740 in England? 2 Anna Johanne Jansdtr. Høyer født ca 1703 i Bergen, Hordaland .. gift med Johan Adolf FurnauNår jeg (igjen) trekker fram denne familien er det pga navn og yrke og geografi. Vi er i Bergens området. De er handelsmenn. Og vi har både Jan og Johan(ne.).(Og med tanke på en tilknytning til Konst sitt innlegg om Peter Chr Høier.. der er en Englands tilknytning som vil gi en viss forståelse for den del av sagnet rundt denne som har med England å gjøre) Kaster bare ut tanken... men føler det riktig å arbeide seg fra vår tid og bakover. Derfor blir det primære for meg å finne ut om Johan Peter Petersen Høyer fikk barn med nevnt kone eller i sin lange ungkarstid fikk barn med henne eller en annen kvinne. Tar imot alle innspill.Takk fortsatt for en fantastisk entusiasme og respons.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Et tilleggsmoment rundt Jan Jansson Høyer og den sammenhengen jeg er interessert i der:Som faddere ved dåp til en eller annen Gjert Lenkefinner man en interessant konstellasjon: Anna Høyer, Jan Lemwig og Johan Høyer.Holder en knapp på at Anna Høyer er den overomtalte datter av Jan Johnson Høyer og Johanna Jensdatter Lemwig. Videre er det ikke usannsynlig at Jan Lemwig er broren hennes - den som over er benevnt som Jan Jansson Høyer.Men hvor kommer Johan Høyer inn her. Er det han som er utgangspunkt for tråden her - og hvorfor er han her? Er han i nær slekt med Anna Høyer (og om Jan Lemwig er hennes bror .. med ham).. eller er det snakk om en eldre utgave med samme navn?God natt og takk for hjelpen så langt(-- spinner videre siden gullet er kommet hem og bergenserne har fått masse overskudd -- eller kanskje Sandefjords nedrykk har gitt mer entusiasme)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Er Johan Adolf Farnow gift med Anna Johanne Jansdtr. Høyer identisk med Jan (Johan) Farnow født 1683 i Bergen, sønn av Giert Gerdtson Farnow og Alchie Jansdtr. Engelhart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Vet rett og slett ikke - men ville tro at det er snakk om en bror av Gjert, Anne, Willadz, Alchie og Anne Marie Farnov med foreldre Gjert og Alchie Engelbretzdatter. Er det andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.